הכלכלה הטורקית בקריסה: הלירה המקומית צונחת, האינפלציה מזנקת והתושבים זועמים וכבר יצאו להפגין ברחובות. השלטון במדינה הבין שלפני שנוצר כאוס שלם, הגיע הזמן לפעול.
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הודיע בשבת על הורדת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים מ-8% ל-1%. ארדואן גם הוסיף כי הממשלה מצפה מחברות המזון הגדולות להוריד את מחירי המוצרים שלהן ב-7%. לטענתו, לאותם מוצרים יש חלק משמעותי בזינוק באינפלציה. "לא ניתן לאינפלציה לרסק את האומה שלנו", אמר ארדואן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הפגנות של אזרחים טורקים נגד המצב
הפגנות של אזרחים טורקים נגד המצב
הפגנות של אזרחים טורקים נגד המצב
(צילום: AP)
נתונים רשמיים שפורסמו בטורקיה בחודש ינואר הראו שהאינפלציה עלתה ל-48.6% בשנה, אולם מומחים שלא מטעם המדינה טוענים שהמספר האמיתי גבוה הרבה יותר - ועומד על 115%.
המבקרים של ארדואן אומרים כי טורקיה סובלת מאינפלציה גבוהה בעקבות התעקשותו להוריד את הריבית. הנשיא מאמין שהאינפלציה נגרמת משיעורי ריבית גבוהים, בניגוד לתיאוריות אחרות. הבנק המרכזי בטורקיה, שפועל על פי רצונותיו של ארדואן, הוריד את הריבית ב-500 נקודות מאז ספטמבר ל-14%, אולם השהה הורדה נוספת בינואר.
המשבר הנוכחי נובע מהיחלשות הלירה הטורקית, שהגיעה לשפל בדצמבר האחרון (דולר אחד היה שווה 18.36 לירות), זאת מכיוון שהמדינה מסתמכת על יבוא לצרכי אנרגיה, וכן של חומרי גלם ומוצרי מזון רבים. לאור כל זה, המחירים זינקו.
במקביל, השלטון הטורקי העלה בחודש ינואר את תעריפי החשמל ביותר מ-50% עבור משקי בית בעלי צריכה "רגילה", ובעד 127% עבור עסקים ומשקי בית בעלי צריכה גבוהה. הפגנות רבות פרצו, ועסקים קטנים שיתפו את חשבונות החשמל שלהם ברשתות החברתיות כדי להראות מדוע ההחלטה הזאת תגרום להם לסגור את העסק.
2 צפייה בגלריה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
ארדואן. טורקיה תצא מהמשבר?
(צילום: AFP )
מנגד, שר האוצר הטורקי, נורדין נבטי, טען בשבת כי מחירי החשמל והגז, שנמצאים במגמת עלייה בעולם, נותרו נמוכים במדינתו הודות לסבסוד ממשלתי, וביקש מהמבקרים להיות הוגנים יותר בצעדי המחאה שלהם.
המצב הנוכחי גרם גם לגל שביתות, בין השאר במפעלים, מחסנים, חברות שליחויות והובלות מטענים. ברשתות החלו קמפיינים להחרמת חברות שאינן מעלות את שכר העובדים לאור הזינוק באינפלציה. בחמישי האחרון אלפי עובדים בשירותי הרפואה שבתו ליום אחד בדרישה לשיפור שכרם, יחד עם דרישה להגן עליהם מפני אלימות של חולים או קרובי משפחתם.