לקראת יום השיבוש הנוסף במחאה על המשך החקיקה המשפטית שצפוי להתקיים מחר, דיברנו היום (ב') ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, על הפגישה של בכירי המשק אתמול, שדנו לכאורה באפשרות להצטרף למחאה או להביע איזושהי עמדה בנוגע אליה, אך הסתפקו בסוף בהודעה לקונית במיוחד, לפני שהוציאו היום הודעה מעט יותר תוקפנית, ועל הסיבה המסתמנת לנוכחות של יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, באותה פגישה.
כתבתנו נווית זומר סיפרה כי הפגישה, שבה נכחו עשרות מראשי החברות הגדולות במשק, לא בטוח נועדה הפעם כדי להתארגן למחות ביחד או להשבית את המשק, כפי שעשו במרץ - ערב הכוונה להתחיל לחוקק את המהפכה המשפטית כולה. "מה שהיה שונה הפעם וייחודי לעומת הפגישות הקודמות וההודעות של פורום העסקים הוא הנוכחות של בני גנץ, שהם אלה שהזמינו אותו. מה שאני קלטתי שנאמר בין השורות הוא שהיה ניסיון של בכירי המשק להשפיע על בני גנץ שיצטרף לממשלת נתניהו. כמובן שזה תלוי ברצונות של נתניהו ושל גנץ, וכרגע לא מסתמן שמשהו קורה בכיוון הזה, אבל נראה שזה היה הניסיון של בכירי המשק אתמול".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ בדרך למפגש עם ראשי המשק
(צילום: מוטי קמחי)
בנוגע לשאלה מדוע נראה שבכירי המשק חוששים כרגע לנקוט בצעדים משמעותיים כמו השבתה של המשק למשל, בשונה מהפעם הקודמת, הסבירה זומר כי "נראה שהם מרגישים שכל המחאות שלהם עד עכשיו נפלו על אוזן ערלה. לכן הם ניסו לשנות טקטיקה עם הלחץ על גנץ. בזמן האחרון קולו של פורום העסקים לא נשמע, ויכול להיות שזה נובע כי הם חשבו שהמחאה שלהם תעשה את שלה אבל היא לא ממש עשתה".
עוד הוסיפה זומר כי "אני חושבת שבאופן כללי הרוב המוחלט של אנשי הפורום מתנגדים לחקיקה, אבל יש להם את ההסתייגויות שלהם, כל אחד והעסק שלו. זו קצת החוליה החלשה שלהם. בכל אופן לניסיון שלהם לכאורה לגרור את בני גנץ ולשכנע אותו להצטרף לקואליציה אין תוצאות, ולכן מה שנותר להם זה להגיד כמה חשוב לשמור על האחדות. זה בעצם מה שהם אמרו אתמול לסיכום הישיבה - והם היו הרבה יותר זהירים בניסוח. בפועל לא יצא שום צעד אופרטיבי מהכינוס הזה". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה, או חפשו אותנו בכל אפליקציות הפודקאסטים.

הייטק במזרח ירושלים

עוד בפודקאסט: עינת מסטרמן, מנהלת התוכנית האסטרטגית לתעסוקה במזרח ירושלים, סיפרה על מתחם ההייטק החדש שנחנך היום במזרח ירושלים, ונועד למשוך חברות הייטק לפתוח משרדים במקום בעזרת פטור משכר דירה והשתתפות בשכר העובדים. זאת, כדי לעודד העסקה איכותית של מתכנתים ממזרח העיר.
"מדובר בחלק מתוכנית גדולה יותר של העירייה ומשרד ירושלים לקדם את ההייטק בקרב תושבי מזרח ירושלים", הסבירה מסטרמן. יש לנו כמה חברות שכבר יושבות פה ויש להן עובדים - Ness, natural intelligence, Techlinic, Quantum Vision ויש חברות נוספות שצפויות להצטרף.
"החברות שהן ישראליות מעסיקות בעצם עובדים ממזרח ירושלים, שכולם מקומיים, וזה מאפשר להם לעבוד קרוב לבית, להניע את הכלכלה של מזרח ירושלים ולראות איך אנחנו מביאים את הבשורה לאותם אקדמאים, שיש פה לא מעט כאלה, בוגרי הנדסה ומחשב".
עוד הסבירה מסטרמן כי "התחלנו לראות בשנים האחרונות שיש יותר ויותר צעירים מזרח-ירושלמים שהולכים ולומדים מקצועות איכותיים של הנדסה, מדעי המחשב, פיזיקה, מתמטיקה ודומיהם. חלקם משתלבים באקדמיה הישראלית וחלקם במוסדות ברשת הפלסטינית. החבר'ה הצעירים האלה לא מצליחים להשתלב פה בעבודה. למשל, מאלה שכבר עובדים פה במתחם, יש אחד שהיה מלצר בקינג דיוויד, שעבד במוקד טלפונים. אנשים שלמדו 4-5 שנים של תואר אקדמי ולא מצליחים להשתלב בעבודה בתחום שלהם".
בנוסף סיפרה מסטרמן איך מגיבות החברות שמוצע להן לפתוח משרדים במתחם החדש, כמה עובדים מזרח-ירושלמים צפויים להשתלב בעבודה במקום, מה התגובות שמקבלים אותם צעירים כשהם מנסים להתקבל למקומות עבודה בהייטק הישראלי ואיך פתיחת המתחם החדש משתלב עם העובדה שהביקוש לעובדי הייטק בישראל ירד משמעותית בשנה-שנתיים האחרונות - וחלק גדול מהחברות מצמצמות גיוסים ולא מרחיבות אותם. רוצים לדעת עוד? לריאיון המלא האזינו בסימנייה השנייה בנגן שבראש הכתבה.

שוקלים רילוקיישן בגלל המצב הפוליטי?

לסיום, דיברנו עם ליאת בן תורה-שושן, מנהלת המחלקה לניהול קריירה ב-AllJobs, על ממצאי הסקר השנתי שבדק את השפעות המצב בישראל על הנכונות של עובדים לבצע רילוקיישן. לפי הממצאים, 62% מהעובדים בישראל חשבו לעבור למדינה אחרת בשנה האחרונה, בהשוואה ל-69% לפני שנה ו-46% לפני שנתיים. 30% טענו שהסיבה לרצון שלהם לעזוב את הארץ הוא המצב הפוליטי, בהשוואה ל-20% בשנה שעברה. 59% אמרו ששיפור המצב הכלכלי הוא בין הגורמים המרכזיים לנכונות שלהם לעזוב.
"בסקר שערכנו ראינו שהלך הרוח סביב הנושא המדיני-בטחוני-פוליטי משפיע השנה יותר על הרצון לשקול רילוקיישן, וזה נתון שהוא יחסית משמעותי השנה. ברור לנו שהסיבה הראשונה שעובדים שוקלים רילוקיישן זה הרצון לשפר את איכות החיים שלהם ולייצר עתיד כלכלי טוב יותר, ואנחנו רואים את הקושי אצלנו במדינה עם האינפלציה ויוקר המחיה.
"סיבה נוספת לרצון של עובדים לעשות רילוקיישן, ורואים את זה בעקביות שעולה משנה לשנה, זה הרצון לחוויה בחו"ל ובסוף יש גם את הנושא של איזון בין הבית והעבודה".
עם זאת, אומרת בן-תורה שושן כי "ההחלטה לעבור למדינה זרה, לבד או עם משפחה, היא איננה תהליך קל שמצריך שינויים רבים בחיים האישיים והמקצועיים. לכן, החששות של העבודות והעובדים הן טבעיות והגיוניות, וכנראה הן אלו שמונעות תופעת רילוקיישן בהיקפים גדולים יותר ממה שקיים כיום. עם זאת, אנו רואים כי השיח שעלה בחצי השנה האחרונה, שממשיך את אותן התחושות גם משנה שעברה, מראה התגברות של המגמה ונכונות של יותר ישראלים לשקול ואף לבצע רילוקיישן. לחלק ממניעים מקצועיים בלבד, לחלק כתוצאה מהמצב הכלכלי או המדיני. ככל הנראה מגמה שתמשיך ותצמח בשנים הקרובות אם לא ייחולו שינויים בישראל".
בנוסף סיפרה בן-תורה שושן על היעדים המבוקשים ביותר לרילוקיישן על ידי ישראלים, הסיבות שבגללן רבים מוותרים מראש על המעבר ועד כמה מדובר בתופעה ספציפית לישראל או במגמה עולמית? לריאיון המלא האזינו בסימינייה השלישית בנגן.
אם פספסתם: אתמול דיברנו עם בכירה בבנק ישראל על נתוני האינפלציה שהפתיעו לטובה, מי האחראי האמיתי לעצירת עליות המחירים ומה צפוי הלאה. וגם: מדוע מחירי השכירות ממשיכים לזנק ומה גרם לביטול אלפי טיסות באירופה? רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא שעלה אתמול >>