הדלק התייקר הלילה (בין רביעי לחמישי) ב-39 אגורות ומחירו עלה ל-6.85 שקלים לליטר בתדלוק עצמי. מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה הודיע אתמול (ד') כי המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.85 שקל לליטר, עליה משמעותית בגובה של 6% מהעדכון הקודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.
מחיר הדלק החדש מגיע בצל ביטול ההפחתה של שקל אחד במס הבלו וחתימת שר האוצר ליברמן על צו חדש להפחתת המס ב-33 אגורות בלבד עד סוף דצמבר. באוצר דנו בנושא מספר ימים, ולאחר שנמצא מקור תקציבי, ניתן גם אישור משפטי לעניין. במשרד האנרגיה היו אמורים לפרסם ביום שלישי את המחיר החדש, אך דחו את ההודעה לרביעי כדי לחכות ל"מידע עדכני מהאוצר בנוגע לרכיב הבלו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
ליברמן התייחס היום בבוקר (ה') בתוכנית של מורן אזולאי וקובי סודרי ב-ynet radio לחתימה ברגע האחרון על הצו: "זה תמיד קורה ברגע האחרון כי אתה צריך מקורות תקציב ותקופת הטמטומים הזאת, תקופת הלימבו, היא פשוט מסכנת גם את הכלכלה. כמה שיותר אי-ודאות, ואנחנו ממשלת מעבר, אתה לא יכול לקבל החלטות, אתה לא יכול להביא שום דבר לא להחלטת ממשלה ולא להחלטת קבינט, אתה צריך איכשהו להתפתל במסגרת מה שיש לך, והחלטות שהתקבלו כבר לפני פיזור הכנסת ולכן יש פה קושי רב. ובעיקר זה תחזוקה וכל פעם להביא מן היקב ומן הגורן כמה גרושים לסתום פה חור ושם חור".
זה אומר שמצאתם מקור תקציבי של 100 מיליון שקל שלא היה קודם? "כן, שאתה מגרד בכל מיני סעיפים כמה שאתה מתקרב לסוף השנה אתה רואה בסעיפים קטנים איפה יש תת ביצוע, איפה עוד לא התחילו לבצע, אתה מתחיל לחפש ומגרד מכל מה שיש ואושר קודם במסגרת התקציב ואתה מביא. זה מה שניתן להביא".

למעשה, מס הבלו יעמוד בחודש דצמבר על 2.99 שקלים לכל ליטר בנזין והמע"מ יעמוד על שקל אחד, לאחר שבנובמבר עמד מס הבלו על 2.42 שקלים והמע"מ על 94 אגורות. אם הפחתת המס הייתה נשארת בגובה של שקל שלם, כפי שהיה עד כה, ולא יורדת ל-67 אגורות, מחיר הדלק היה יורד ב-9.6% - וזאת בעקבות הירידה במחיר הנפט באגן הים התיכון וירידה קלה בשער הדולר מאז סוף החודש שעבר.
מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי בתחנות עמד בנובמבר על 6.46 שקלים, לאחר עליה של 9 אגורות שהייתה בראשית החודש. לפי טיוטת הצו שפורסם, הפסד הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מהפחתת מס הקנייה והבלו צפוי לעמוד על 100 מיליון שקל.
העלייה במחיר הדלק צפויה להוסיף למדד המחירים לצרכן בדצמבר כעשירית האחוז וכך גם למדד השנתי של 2022, שהתייקרות האנרגיה כבר תרמה לו קרוב לאחוז שלם. עליה במחיר הדלק מביאה בעקבותיה כידוע גם התייקרות של שורת מוצרים, כאשר בתוך כך היא מייקרת את הייצור במפעלים.
רק לפני שלושה חודשים מחיר ליטר דלק בישראל חצה את רף שמונה השקלים והתקרב לשיא בכל הזמנים שנרשם בספטמבר 2012 - 8.25 שקל לליטר בשירות עצמי.
באמצע החודש הייתה אמורה ההפחתה של המס על הדלק לפקוע, אולם שר האוצר אביגדור ליברמן הצליח להשיג הסכמה של היועצת המשפטית לממשלה להאריך את הצו בעוד שבועיים, עד לסוף חודש נובמבר, כדי לגשר על התקופה הקצרה שבין הממשלה היוצאת לממשלה החדשה, כעת ניתן כאמור אישור נוסף.
יצוין כי על פי הצו שעליו חתם שר האוצר היוצא עוד באמצע הקיץ, המס על הסולר יופחת במחצית השקל עד לסוף חודש דצמבר וצו זה יישאר בתוקפו גם עם מינויו של שר אוצר חדש.
פורסם לראשונה: 14:25, 30.11.22