צ'יפוטלה (Chipotle), מרשתות המזון המהיר המובילות בעולם, זינקה ב-16% בבורסת ניו יורק בשבוע שעבר. זאת, על אף האינפלציה המשתוללת בעולם כולו ובארה"ב בפרט ועלייה ממוצעת של 4% במחירי הפריטים בתפריט במהלך הרבעון הראשון של 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העלייה החדה בשווי המניה הגיעה לאחר שהרשת, המפעילה 2,900 מסעדות - רובן בארה"ב, דיווחה בשבוע שעבר על צמיחה של 17% בהכנסות ושל 10.1% במסעדות חדשות, לצד שיפור ניכר בשולי הרווח, הגדלת נפח המכירות בכל מסעדה ותמהיל מכירות עדיף לכיוון איסוף עצמי ומשלוחים. במקביל, החברה הודיעה כי היא צפויה להעלות שוב מחירים בחודש הבא, ככל הנראה בכ-4% נוספים.
3 צפייה בגלריה
צ'יפוטלה
צ'יפוטלה
צ'יפוטלה
(צילום: Shutterstock)
ניכר כי המשקיעים אהבו את היכולת של החברה להתמודד עם העלייה במחירי התשומות, וראו את הצמיחה הדו-ספרתית כעדות לכך שהצרכנים אינם מקטינים הוצאות ברקע לאינפלציה הגואה.
לפי מנכ"ל החברה, בריאן ניקול, "לקוחות בעלי הכנסה נמוכה ללא ספק קונים פחות, אולם למרבה המזל מרבית הלקוחות של צ'יפוטלה הם בעלי הכנסה גבוה יותר".

ביידן השיג רוב וחברות האנרגיה הסולארית זינקו

פירסט סולאר (First Solar), אנפייז אנרג'י (Enphase Energy) וסולאראדג' (SolarEdge) הישראלית, יצרניות מובילות של ציוד, של קולטנים ושל רכיבים משלימים לייצור אנרגיה סולארית, זינקו בשבוע שעבר בוול סטריט ב-37%, 34% ו-25%, בהתאמה.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו מנצ'ין ג'ו ביידן
ארה"ב ג'ו מנצ'ין ג'ו ביידן
ג'ו מנצ'ין וג'ו ביידן
(צילום: AP, AFP)
הסיבה לזינוק היא ככל הנראה הסכמה שהושגה בין מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'ק שומר, לסנאטור של מערב וירג'יניה, ג'וזף (ג'ו) מנצ'ין, על תמיכתו של האחרון בגרסה מצומצמת של תוכנית הטבות לחברות אנרגיה מתחדשת.
זאת, לאחר שלפני כשבועיים הודיע מנצ'ין כי כי לא יתמוך בהצעת החוק של הנשיא ג'ו ביידן, הכוללת מימון של תוכניות לאנרגיה ירוקה והעלאת מיסים על עשירים ועל תאגידים. בכך, מנצ'ין הדמוקרט ניצל למעשה את היותו לשון המאזניים בסנאט האמריקני כדי להכשיל את המדיניות של מפלגתו, וכתוצאה מכך גם תרם לנפילה של מניות האנרגיה המתחדשת בוול סטריט.
זוהי לא הפעם הראשונה שמנצ'ין, אשר טען בעבר כי יתמוך בחבילה, קילקל לנשיא ביידן את התוכניות. בסוף השנה שעברה התנגד במפתיע לתוכנית Build Back Better שכונתה "תוכנית ההשקעות של פעם בדור", לאחר חמישה חודשים של משא ומתן.
על אף שההסכמה הייתה כאמור על גרסה מצומצמת של התוכנית, עדיין מדובר בתוכנית משמעותית אשר הוגדרה כ"צעד חשוב קדימה" לתחום וכוללת הטבות מס בסך 369 מיליארד דולר.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • סטנלי בלק אנד דקר (Stanley Black & Decker), יצרנית מובילה של כלי עבודה קלים, מוצרי אחסון, מוצרי הנדסה ותעשייה, נפלה ב-16% במסחר בוול סטריט בשבוע שעבר. זאת, לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות כספיות מאכזבות שכללו ירידה של 8% בשולי הרווח הגולמי ושל 35% בשולי הרווח התפעולי, לצד הפחתה ניכרת של תחזיות הרווח לשנה כולה. בכך, השלימה החברה ירידה של כ-50% מהשיא השנתי שנקבע בינואר. בין הסיבות העיקריות לנפילות: ירידה בביקושים לשיפוצים עצמאיים בבית (DIY) ועליית הריבית החדה שמשליכה באופן כללי על הנכונות של צרכנים להשקיע בשיפוץ הבית.
  • פרזניוס מדיקל קר (Fresenius Medical Care), אחת מהספקיות הגדולות בעולם של כלי דיאליזה המשרתת כ-346 אלף לקוחות ברחבי העולם, נפלה ב-19% במסחר בבורסת ניו יורק. זאת, לאחר שהחברה רשמה ירידה של 33% ברווח למניה - חרף עלייה של 10% בהכנסות, ואף הפחיתה באופן משמעותי את תחזיותיה לשנה כולה. לטענת החברה, בין הסיבות לכך היא שהפיצוי הביטוחי ללקוחות Medicare בארה"ב מתעדכן אחת לשנתיים ולא מפצה על העלייה במחיר חומרי הגלם בטווח המיידי, לצד מחסור בכוח אדם ועלייה בשכר המעיבים גם הם על שולי הרווח.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.