תעשייה נוספת בארצות הברית שמרגישה שהרגלי הצריכה של הלקוחות שלה השתנו בעקבות האינפלציה - היא תעשיית המזון המהיר. מקדונלד'ס ורשת צ'יפוטלה (גריל מקסיקני) דיווחו בתוצאות הרבעון השני שלהן לשנת 2022 שפורסמו לאחרונה שפחות לקוחות פוקדים את הסניפים שלהן ברחבי המדינה, וחלק מאלה שכן מגיעים בוחרים את המנות הזולות יותר בתפריט.
צ'יפוטלה דיווחה שהמצב החדש אצלה החל מאמצע מאי. במקביל, מנהלים במקדונלד'ס סיפרו שלקוחות בעלי הכנסה נמוכה עברו לצרוך מוצרים זולים יותר מהתפריט של רשת ההמבורגרים, או לחילופין קונים ארוחות קומבו, שמשלבות מספר מוצרים יחד במחיר מופחת, כדי לחסוך בכסף. מצד שני, הם ציינו שהרשת מרוויחה מכך שלקוחות שהיו רגילים לאכול במסעדות יקרות יותר, עברו לקנות את המוצרים שלה במקום לאור האינפלציה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מקדונלד'ס
מקדונלד'ס
מקדונלד'ס
(צילום: מקדולנד'ס)
ההודעות של מקדונלד'ס וצ'יפוטלה מגיעות אחרי שענקית הקמעונאות, וולמארט, דיווחה שהיא מקזזת את תחזית הרווח שלה, תוך כדי שהיא מציינת שמחירי המזון והגז שהתייקרו פוגעים בצרכנים.
המחירים בתפריטי מסעדות בארה"ב התייקרו בשלושת החודשים בממוצע ב-7%, כך לפי קבוצת NPD, שמבצעת מחקרי שוק שונים במדינה. במהלך אותה תקופה, צרכנים ממשקי בית בעלי הכנסה של פחות מ-74 אלף דולר בשנה, צמצמו את הביקורים שלהם ברשתות המזון המהיר ב-6%.

צ'יפוטלה מתכננת להעלות את המחירים ב-4%

נשיא ומנכ"ל מקדונלד'ס, כריס קמפצ'ינסקי, טוען כי הפער בין התייקרות המחירים ברשתות המזון (12.2%) לעומת התפריטים במסעדות (7.7%) ב-12 החודשים האחרונים, על פי מדד המחירים לצרכן בארה"ב, מהווים דווקא יתרון למסעדות. "אני לא יודע מה תהיה ההשפעה של זה, אבל אנחנו בהחלט מקווים להרוויח מהעניין", אמר קמפצ'ינסקי במהלך שיחת ועידה עם אנליסטים ביום שלישי האחרון.
גם בצ'יפוטלה לא מתרגשים מהמצב החדש. מנכ"ל הרשת, בראיין ניקול, ציין בשיחה עם אנליסטים כי אמנם "הצרכן בעל ההכנסה הנמוכה הקטין את תדירות הקנייה שלו, אבל למזלה של צ'יפוטלה, רוב הסועדים אצלנו הם בעלי הכנסה גבוה יותר".
הרשת המקסיקנית אמרה שהיא מאמינה שתוכל להעלות את המחירים בתפריט שלה מבלי להבריח את הלקוחות העיקריים שלה. התכנון של צ'יפוטלה הוא להעלות את המחירים בכ-4% באוגוסט כדי לכסות את העלויות עבור טורטיות, אבוקדו ואריזות, שהתייקרו.
יש לציין כי מבחינה היסטורית רשתות מזון מהיר הרוויחו בתקופות של מיתון, מאחר שהסועדים העדיפו לעבור לאופציות זולות יותר מבלי לוותר על האפשרות לאכול בחוץ.