שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, התייחסה היום (ראשון) לקריסת סיליקון ואלי בנק (SVB) בסוף השבוע האחרון ושללה אפשרות שהממשל האמריקני יחלץ את הבנק מהמשבר אליו נקלע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"במהלך המשבר הכלכלי של 2008 היו משקיעים ובעלי בנקים רבים שחולצו. מאז נעשו רפורמות שמשמעותן היא שאנחנו לא הולכים לעשות את זה שוב. יחד עם זאת, אנחנו דואגים בנוגע למפקידים ומתמקדים בלספק את הצרכים שלהם", אמרה שרת האוצר בריאיון לרשת CBS.
3 צפייה בגלריה
ג'נט ילן
ג'נט ילן
ג'נט ילן
(צילום: רויטרס)
לדבריה, "מערכת הבנקאות האמריקנית היא יציבה והאמריקנים יכולים להאמין בה. אחרי המשבר הכלכלי של 2008 הכנסנו בקרות חדשות ופיקוח על נזילות שנבדקו במהלך ימי הקורונה הראשונים והוכחו כיעילים. אנחנו רוצים לוודא שהצרות שקיימות בבנק אחד לא יזלגו לבנקים אחרים, שהם בריאים".
ואכן, החשש הגדול ביותר כעת במערכת הבנקאות האמריקנית ובקרב משקיעים, אנליסטים ובכירים אחרים ברחבי העולם, היא שנפילתו של SVB תוביל לאפקט דומינו אצל גופים פיננסיים אחרים בארה"ב ובעולם. אחת הסיבות המרכזית לכך היא העלאות הריבית המשמעותיות של הבנק המרכזי בארה"ב (הפדרל ריזרב, או ה"פד"), שגורמות לחברות ואנשים לבצע פחות השקעות וחושפות את נקודות התורפה של הכלכלה.
3 צפייה בגלריה
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
(צילום: NOAH BERGER / AFP)
בדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס נכתב כי משקיעים גדולים טוענים שהממשל האמריקני חייב לנקוט בפעולה מהירה כדי להימנע מכך שלקוחות בבנקים אחרים יבצעו משיכות גדולות של כספים, מה שעלול לגרום גם לקריסה שלהם. "כשאתה נכנס לסחרור כזה אחרי שיצרת אינפלציה גדולה, אתה במצב לא טוב", אמר קייל באס, מייסד ומנהל ההשקעות הראשי של היימן קפיטל, שנחשב לאחד המומחים הגדולים בתחום בארה"ב. "מה שהפד הולך ללמוד זה שהמהירות בו העלה את הריבית הייתה פזיזה כמו המהירות בה ה-SVB הדפיס כסף".
כזכור, ביום רביעי האחרון אישר יו"ר הפד, ג'רום פאוול, כי העלאות הריבית יימשכו, אולם אמר כי הדיונים עדיין בעיצומם ולא הוחלט מה יהיה שיעור העלאה. במקביל, וול סטריט הגיב בירידות שערים משמעותיות לאור ההצהרה של פאוול וקריסת הבנק. כך למשל, מדד ה-S&P 500 ירד השבוע ב-4.6%, ומחק כמעט את כל העליות שלו השנה. התשואות על אג"ח לשנתיים ראו את הצניחה הגדולה ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008.
בממשל האמריקני הודו שהם רואים מעט דמיון למשבר ב-2008, בו מוסדות פיננסיים כושלים הפילו אחרים בעקבותיהם. מנגד, שרת האוצר ג'נט ילן, ציינה שהמערכת הבנקאית הרבה יותר עמידה משהייתה במשבר לפני 15 שנה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם מושל קליפורניה גאווין ניוסום על המצב עם הבנק והמאמצים לטפל במצב, נמסר מטעם הבית הלבן. ביידן שוחח עם ניוסום על "הצהרת החירום" שהוציא ביום שישי כדי להבטיח לקליפורניה את התמיכה המלאה של הממשל, בדומה למה שקורה כשיש פגעי מזג האוויר קשים כמו שיטפונות.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הלבן
הנשיא ביידן
(צילום: EPA)
הלחץ כרגע מופעל על התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות, שלמעשה סגר את הבנק והשתלט עליו ביום שישי, כדי שיימצא קונה. התאגיד ניסה למצוא בסוף השבוע בנק אחר שיהיה מוכן להתמזג עם SVB, אבל כרגע ללא הצלחה. בכירים בתעשייה אמרו כי עסקה כזו תהיה משמעותית, ותחייב את הרגולטורים לתת ערבויות מיוחדות והבטחות מסוימות לקונה.
במקביל, בבלומברג פורסם כי מנהלי זרוע בנקאות ההשקעות של הבנק הקורס SVB Securities, בוחנים דרכים לקנות את הזרוע מחברת האם, כך לפי בלומברג. מנכ"ל הזרוע, ג'ף לירינק, והצוות שלו מחפשים עזרה במימון הרכישה. עם נכסים של 209 מיליארד דולר, ה-SVB נחשב לבנק ה-16 בגודלו בארה"ב, מה שהופך את רשימת הקונים הפוטנציאליים שיכולים לבצע עסקת מיזוג גזו, לקטנה יחסית.