לאחר שלא זומן לדיון התקציבי שנערך אתמול (שלישי), ועל רקע המאבקים סביב הקיצוצים הצפויים, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון מבהיר לרה"מ נתניהו במכתב: "לאור היריעה הקצרה בצד ההוצאות בתקציב, ללא נקיטת צעדים להגדלה פרמננטית של ההכנסות כגון העלאת מע"מ, ביטול הכוונה להעניק נקודות זיכוי להורים עם ילדים עד גיל 3 או צעדים אחרים שצפויים להניב הכנסות בהיקף דומה, איני רואה כיצד ניתן לבצע את ההתאמות התקציביות הנדרשות. הביטוי 'אין ארוחות חינם' בהקשר של מימון הגידול המתמיד בהוצאות נכון מתמיד".
1 צפייה בגלריה
טקס הארכת מינויו של נגיד בנק ישראל לכהונה נוספת
טקס הארכת מינויו של נגיד בנק ישראל לכהונה נוספת
נתניהו ונגיד בנק ישראל אמיר ירון בטקס הארכת כהונתו
(צילום: שלו שלום)
הנגיד כתב עוד במכתבו: "אני סבור שכדי לחזק את האמון במשק הישראלי ולשמר את האיתנות שלו יש להחליט כבר כעת באופן מחייב ושקוף ציבורית על התאמות תקציביות מקיפות שכוללות צעדים של ממש להקטנת הוצאות ו/או הגדלת הכנסות בתקציב 2024 ובתקציב 2025 וליישם חלק מהותי מהן באופן מיידי.
"יתירה מזאת, לאור העובדה שהגידול בתקציב הביטחון צפוי להיות מתמיד על פני השנים הבאות, נכון שההתאמות הללו יבוצעו בבסיס התקציב ויהיו גם הן בעלות אופי מתמיד. על מנת להבטיח חזרה מהירה של המשק לתוואי של צמיחה ובכך להקטין את שיעור החוב מהתוצר, יש למקד את ההתאמות בסעיפים בעלי השפעה מועטה על הצמיחה במשק. ההיקף הכספי של ההתאמות התקציביות צריך להיקבע כך שיוביל לתוואי בו יחס החוב לתוצר יורד לאחר המלחמה ומתכנס בפרק זמן סביר לסביבה בה שהה טרום המלחמה".
הנגיד פנה לרה"מ והבהיר: "כפי שציינתי בשיחותינו לאחרונה, הליכה במתווה שהצעתי לרבות קבלת החלטה על ביצוע התאמות תקציביות ויישום של חלק מהותי מהן כבר כעת, יהוו "דמי רצינות" כלפי השווקים ויתרמו לאמינות של קובעי המדיניות הפיסקלית".

עדיין אין החלטות

אתמול קיים כאמור ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון מכריע עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראשי משרד האוצר לקראת הבאת תיקון תקציב 2024 לאישור הממשלה מחר. זאת לאחר שבתחילת השבוע הוצגו בפניו עיקרי הקיצוצים בתקציב המדינה המתוקן לשנת 2024 שיסתכמו בכ-20 מיליארד שקל.
באופן חריג, נגיד בנק ישראל אמיר ירון שמוגדר גם היועץ הכלכלי של הממשלה, לא הוזמן לדיון שבו צפויות להתקבל רוב ההחלטות בנוגע לצעדי הקיצוץ. ירון הוזמן רק לישיבת התקציב ביום חמישי. סמוטריץ' טען בדיון שעדכן את הנגיד על התקציב המתגבש, וכי תיאם עמו את הצעדים.
במהלך הדיון הטיל נתניהו וטו על שניים מהצעדים המרכזיים שמציע האוצר: העלאת המע"מ באחוז אחד ל-18% וביטול נקודות הזיכוי ממס להורים עובדים לילדים מגיל 0 עד 3. נתניהו אמר שהוא מתנגד בתוקף להעלאת מיסים ומבקש שיציגו לו חלופות, וכן שהוא לא מסכים לביטול נקודות הזיכוי שהייתה הבטחה בקמפיין הבחירות שלו. נבחנה האפשרות להעלאת המע"מ באחוז בשנת 2025, ונתניהו ביקש לבחון בעצמו את הנתונים לפני קבלת החלטה סופית.
כפי שנודע, ראש הממשלה לא מסתייג מההצעה לסגור מספר משרדי ממשלה, אך בדיון לא דובר אילו משרדים בדיוק ייסגרו, אלא רק הייתה הסכמה כללית שצעד כזה יביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים.