מחיר ליטר דלק אוקטן 95 עלה החל מחצות (בין שלישי לרביעי) 7.90 שקלים, התייקרות של 18 אגורות לעומת המחיר הנוכחי (7.72 שקלים). המחיר בשירות מלא יעמוד על 8.12 שקלים. זו למעשה התייקרות חמישית ברציפות במחיר, בצל ההתחזקות המשמעותית של הדולר מול השקל, וכן לאור העובדה שהממשלה החליטה שלא להחזיר את ההנחה על מס הבלו. מתחילת השנה התייקר ליטר אוקטן 95 ב-96 אגורות.
מחיר הדלק לצרכן, שנקבע בכל חודש, מחושב לפי המחיר של הנפט בעולם ובעיקר בים התיכון, וכן לפי שערו של הדולר מול המטבע הישראלי בסוף החודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
עליית שער הדולר בתקופה האחרונה לשערי שיא מזה חמישה חודשים, ועליית מחיר הנפט העתידי ביותר מ-10% במהלך החודש - אם כי בימים האחרונים העלייה נבלמה - חייבו להעלות את מחירו של ליטר 95 אוקטן בשירות עצמי.

מחיר השיא בכל הזמנים לליטר אוקטן 95 עומד על 8.25 שקל - המחיר שנרשם בחודש ספטמבר של שנת 2012. אז, לפני כ-12 שנה, הגה ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה את הרעיון להפחית את המס על הדלק כדי להוזילו בתחנות, וזאת בצל התגברות הרוגז בקרב הציבור כשנה לאחר המחאה הגדולה בדרישה ל"צדק חברתי" ברחובות בקיץ שנת 2011.
אחר כך ההנחה במס על הדלק בוטלה, אך חודשה על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן החל בקיץ של שנת 2022 - אז מחיר ליטר דלק בתחנות חצה שוב את ה-8 שקלים והגיע ל-8.08 שקלים, מה שגרם לממשלה להתערב במחיר ולהוזיל את המס.
ה"סבסוד" של מס הדלק בוטל בתחילת שנת 2024 ע"י שר האוצר הנוכחי בצלאל סמוטריץ', בין היתר בשל הגירעון הגדל בעקבות המלחמה, ומאז עלה מחיר הדלק כבר חמש פעמים בשיעורים ניכרים - מ-6.94 שקל לליטר בדצמבר 2023 ל-7.90 שקל לליטר במאי 2024 - עלייה של 96 אגורות תוך חמישה חודשים.
בממשלה אין בינתיים החלטה לסבסד את מס הבלו שוב, כדי שמחיר הדלק לא יחצה את רף ה-8 שקלים. במידה שבסופו של דבר כן יוחלט לסבסד את המחיר, החלטה זו תגדיל את הגירעון בתקציב המדינה בעוד מאות מיליוני שקלים.
באוצר ובבנק ישראל מתנגדים לחידוש הסבסוד, אולם שר האנרגיה אלי כהן ושרים נוספים צידדו לאחרונה בחידוש הפחתת המס על הדלק. דעתו של ראש הממשלה נתניהו, שצידד בעבר בסבסוד מחיר הדלק, תכריע בכל מקרה, במידה שהתייקרות הנפט ועליית שער הדולר יימשכו גם בחודשים הקרובים. המומחים בתחום האנרגיה בבנקים ובבתי ההשקעות סבורים שסבסוד הדלק עשוי להתחדש לקראת הקיץ אם יהיה צורך להעלות עוד ועוד את מחירי הדלק בישראל.
פורסם לראשונה: 10:26, 30.04.24