הבוקר, אחד בינואר, ייכנסו לתוקף שורה של שינויים במיסים, אף כי לדברי בכירים במשרד האוצר עדיין יהיה אפשר לבטל אחדים מהם רטרואקטיבית, בעיקר אלה הנקשרים לתשלום משכורת חודש ינואר שתשולם רק בתחילת חודש פברואר. עם זאת, טרם הוגשו הצעות כלשהן שימנעו את תשלום נקודות הזיכוי החדשות לגילאי 12-18 או הקפאה של מדרגות מס הכנסה, שימנעו את שינוי התקרות של תשלומי המס בראשית השנה החדשה.
למרות הכרזתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא יועלו מיסים בשנה הקרובה, תהיה העלאה של מיסים אחדים הבוקר, יחד עם המשך אי-העלאת מיסים בתחומים אחדים ובראשם המיסים על המשקאות הממותקים ועל הכלים החד פעמיים, שהשר בצלאל סמוטריץ' האריך את הוראת השעה להפחתת המס עליהם רק בשבוע האחרון, לאחר שאף חזר בו מכוונה לבטל את הנחת המס על המשקאות הממותקים הבלתי בריאים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
משרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)
חלק משינויי המיסים הבוקר נובעים מחקיקה לפני שנים אחדות, במסגרת מתווים שנקבעו למספר שנים. אלה יגרמו לשינויים מהותיים בשורה של מיסים, חלקם מהעיקריים במשק. בין השאר מדובר גם במספר הטבות, כמו זיכויים נוספים ממס הכנסה לציבור להורים עובדים.
החוקים שנכנסים הבוקר לתוקף הם מעבר לשורת ההצעות להעלאות מיסים וביטול פטורים ממס שהציעו בימים האחרונים ראשי האגפים במשרד האוצר, כדי לנסות ולצמצם במיליארדי שקלים את הגירעון העצום הנוסף בשל עלויות המלחמה, שיחייב מציאת מקורות ל-67 מיליארד שקל בשנת התקציב 2024.
ואלה השינויים במיסים שנכנסו לתוקף כבר הבוקר, אחד בינואר 2024, כאשר יישום אחד המיסים נדחה וישונה רק באחד באפריל:
  • מיסוי רכב: מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ-20% ל-35% ומס קנייה על רכב פלאג אין יעלה מ-55% ל-83%. עליית מס הקנייה צפויה לייקר את המכוניות הללו ליבואנים באלפי שקלים, אך הם עדיין יכולים להחליט אם לגלגל את ההעלאה לצרכן או לא, שכן הם רשמו רווחים גבוהים בשנה החולפת. ברשות המיסים החליטו לבוא לקראת היבואנים שהיו להם מכוניות בדרך שעוכבו בשל האיום החות'י על תעלת סואץ, ולדחות את העלאת המס עבור מכוניות אלה לסוף ינואר.
  • רפורמת עסק זעיר: עסקים עם מחזור של עד 120 אלף שקל יוכלו לנכות הוצאות בשיעור נורמטיבי של 30% מבלי להציג חשבוניות, כפי שנדרש עד היום.
  • רפורמת חשבוניות ישראל: רשות המיסים תנפיק מספרי הקצאה לחשבוניות בעסקאות של עד 25 אלף שקל. יצוין שיישום החלטה זו לא יבוצע הבוקר, אלא נדחה כבר מינואר ל-1 באפריל. יצוין כי הצגת מספר הקצאה היא תנאי לקיזוז מע"מ. ההוראה הזאת תחייב כל עסק לבקש מראש אישור מרשות המיסים לביצוע עסקה (בין עסקים, לא בקנייה על ידי צרכן) בהיקף העולה על 25 אלף שקל. בעבר רשות המיסים דרשה שהאישור יידרש מ-5,000 שקל, אך בעקבות התנגדות נמרצת של המגזר העסקי והעצמאים, הועלה הסכום ל-25 אלף שקל.
  • נקודות זיכוי להורים: הורים לילדים בגילאים 12-18 יהיו זכאים לנקודת זיכוי נוספת במס (1 לאב ו-1 לאם). נקודת הזיכוי עומדת כיום על 235 שקל והיא תועלה בחודש ינואר על פי חישוב שייעשה בביטוח הלאומי, על סמך נתון האינפלציה הסופית של שנת 2023.
  • רכב דו גלגלי: מס קנייה על רכב 125-400 סמ"ק יעלה מ-40% ל-50%. תוקפה של ההפחתה במס לרכב של עד 125 סמ"ק, מ-40% ל-25%, יוארך ל-3 שנים.
  • טרקטור משא: מס קנייה על טרקטור משא חשמלי ירד מ-20% ל-12% (בכפוף לעמידה בתנאים בחוק). מס קנייה על טרקטור משא המונע בבנזין יישאר 12%.
  • ההנחה על המס הנגבה על דלק הסתיימה בראשית 2024. באוצר קיימו אתמול דיון אחרון בצהריים והחליטו כי אין מקום לסבסד עוד את המחיר, ולכן המחיר עלה הלילה ל-7.22 שקל לליטר.
במשרד האוצר דנים בימים האחרונים בגיבוש תקציב המדינה החדש לשנת 2024 ובמסגרת התייעצויות הוצעו מספר רב של העלאות מיסים כדי לצמצם את הגירעון העצום בתקציב המדינה. זאת, בעת שאין כוונה לשר האוצר סמוטריץ' לצמצם בשנת 2024 באופן משמעותי את העברות כספי ההסכמים הקואליציוניים ולסגור, כדרישת אגף התקציבים, לפחות שישה משרדי ממשלה המוגדרים כ"מיותרים".
2 צפייה בגלריה
רכבים חשמליים יתייקרו
רכבים חשמליים יתייקרו
רכבים חשמליים יתייקרו
(צילום: shutterstock)
יצוין כי לרוב ההצעות להעלאות מיסים אין שום סיכוי, בעיקר בעת מלחמה, כאשר רבים מהם נדונו כבר פעמים רבות בעבר, גם לא בעתות מלחמה, ונדחו כולם על הסף.
בין ההצעות שהועלו באוצר:
  • ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, שיעלה את מחיריהם מיד ב-17% בקירוב. להצעה הזאת אין שום סיכוי לקבל את אישור ראש הממשלה ושר האוצר, בעיקר בימים אלה.
  • ביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות. ההצעה נבחנה רק בשנה האחרונה ונדחתה, אולם קיים סיכוי מועט שהיא תאושר, אף כי אין לה משמעות רבה, כאשר ממילא אין תיירות בימי המלחמה ולא צפויה תיירות בתקופה הקרובה אחרי המלחמה.
  • הטלת מס על קרנות ההשתלמות, אפיק החיסכון היחיד שלא מוטל עליו שום מס. גם להצעות למסות את הקרנות מחיסכון בשנה השביעית ומעלה אין שום סיכוי, בשל התנגדות תקיפה של ההסתדרות, המאיימת להשבית את כל המשק אם תתקבל החילטה כזאת, גם לא בעת מלחמה.
  • הארכת החיוב לתשלום מס שבח, כך שדירה תהיה פטורה ממנו לא כל ארבע שנים אלא אחת לעשר שנים. הסיכוי לכך מועט בשל המשבר החמור כיום בענף הנדל"ן.
  • העלאת שיעור המע"מ בישראל באחוז שהופחת על ידי שר האוצר לשעבר משה כחלון בשנת 2015 להחזירו ל-18%. המדובר בתוספת הכנסה שנתית של כ-7 מיליארד שקל. אין להצעה הזאת שום סיכוי, כאשר מצבם הכלכלי של האזרחים הורע בגין המלחמה.
  • הורדת המס על רווחים כלואים. כיום מוטל מס של 33% בעת חלוקת דיבידנד. קיים סיכוי מסוים לחידוש ההוראה, שהייתה קיימת בעשור הקודם, והפחת המס לכ-25%, כדי לתמרץ פדיון של רווחים ותשלום מס עליהם, גם אם מופחת.
  • חיוב במס של 10% על השכרת דירות מהשקל הראשון. כיום יש פטור עד הכנסה של כ-5,100 שקל בחודש מהשכרת דירות. יישום הצעה כזאת ייקר את שכר הדירה עוד ואין לה סיכוי בעת מלחמה וכאשר יש מאות אלפי מפונים במגורים זמניים ברחבי הארץ.
  • ביטול הפטור ממע"מ על יבוא לארץ בחבילות עד לסכום של 75 דולר. להצעה זאת יש סיכוי להתקבל, אף כי בשל פופוליזם של חברי הכנסת היא עלולה שלא להיות מאושרת בכנסת. סיבות ביטול הפטור הן מחד גידול בגביית המיסים ומאידך עידוד רכישת המוצרים מחנויות ומבתי עסק בארץ.
  • לפי שעה לא נדחה מתן נקודות זיכוי להורים לילדים מגיל 12 עד 18. ניתן לבצע זאת רטרואקטיבית עד לסוף החודש, לפני תשלום המשכורות החל ב-1 בפברואר.
  • הקפאת עדכון מדרגות המס. ניתן לבצע זאת רטרואקטיבית עד ל-15 בחודש, שכן ב-16 בחודש יפורסמו המדרגות החדשות בהסתמך על מדד חודש דצמבר.
  • חידוש התוכנית לגילוי מרצון על רווחים שלא דווחו עד כה בחו"ל ומהשכרת דירות, ללא קנסות ועונשים למתוודים.