העלאת הריבית של הפד השבוע שולחת את וול סטריט ליום רביעי של ירידות בצל החששות של המשקיעים וממשיכה לחזק את הדולר: הירידות שהגיעו למעל 2% במהלך המסחר התמתנו לפני הנעילה, ולבסוף דאו ג'ונס ירד ב-1.6%, S&P 500 ב-1.7% ונאסד"ק ב-1.8%. הנפט ירד ב-5.8% ומחיר החבית נקבע על כ-78 דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
ירידות בוול סטריט
(צילום: EPA)
היום (שישי) חצה הדולר את רף ה-3.5 שקלים אחרי קביעת השער היציג, והוא נסחר כעת ב-3.505 שקלים. השער היציג נקבע מוקדם יותר על 3.489 שקלים.
הדולר גם מתרחק מהאירו, ומתחזק בכמעט אחוז שלם מול המטבע האירופי - כך שהאירו שווה כעת 0.97 דולר. השער היציג של האירו נקבע היום על 3.411 שקלים.
3 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
(צילום: Shutterstock)
עוד בגזרת המט"ח: הפאונד ירד היום לשפל של 37 שנה מול הדולר, והוא שווה 1.1 דולר אמריקני, ו-3.9 שקלים. ברקע: הממשלה החדשה בבריטניה בראשות ליז טראס חשפה חבילה רחבה של קיצוצי מיסים ותמריצים להשקעות, במסגרת המאמצים לחזק את הצמיחה המקרטעת.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה הנכנסת ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה הנכנסת ליז טראס
פרסמה שורת רפורמות בכלכלה הבריטית. ראש ממשלת בריטניה הנכנסת ליז טראס
(צילום: רויטרס)
ברקע להתחזקות הדולר, הבנק המרכזי בארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד") הכריז השבוע על העלאת ריבית נוספת בגובה 0.75% וכעת הריבית בארה"ב עומדת על טווח של 3%-3.25% - הגבוהה ביותר מאז המשבר הכלכלי הגדול של 2008.
תחזית הפד לריבית בסוף 2023 הוקפצה ל-4.6%, מול תחזית קודמת של 3.8%. בסוף השנה הנוכחית מעריכים בפד שהריבית תעמוד על 4.4%. חברי הוועדה המוניטרית מעריכים שלא תהיה הורדת ריבית עד ל-2024, אך השיא יהיה בשיעור הריבית של 4.6%.
העלאת הריבית מבהירה כי הן הנגיד האמריקני והן נגידי בנקים במדינות רבות אחרות, כולל בישראל, רואים במאבק באינפלציה יעד ראשון במעלה שחשוב אף יותר מאשר מניעת האטה בפעילות הכלכלית.
שיעורי האינפלציה הגבוהים בארה"ב - 8.3% ב-12 החודשים האחרונים - אמורים לדעת האנליסטים להתייצב ואף לרדת בקרוב כתגובה להמשך הזינוק בשיעורי הריבית. ככל שהרגיעה לא תהיה מהירה - תמשיך הריבית לעלות הן בארה"ב והן במדינות אחרות.
מאחר שהריבית היא כלי פיננסי מרכזי היא משפיעה על כל המגזרים האחרים. העלאת ריבית גבוהה הובילה בדרך כלל עד כה לירידות שערים בבורסה ולהתחזקות המטבע במדינה שהריבית בה עלתה. לכן צפוי כעת שהדולר ימשיך להתחזק עד שמדינות אחרות יעלו אף הן את הריבית ויביאו להיחלשות מסוימת מחודשת במטבע האמריקני.
על כן על אף שהדולר חצה שוב רף פסיכולוגי של 3.5 שקלים, ייתכן שבימים הקרובים הדולר בישראל ייחלש לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל ב-3 באוקטובר, שבעקבות העלאתה בשיעור משמעותי של לפחות חצי אחוז - ההערכות הן שהשקל שוב יתחזק.
פורסם לראשונה: 14:41, 23.09.22