סרי לנקה, הנמצאת במשבר הכלכלי הגדול ביותר שלה מאז שהכריזה על עצמאותה לפני כמעט 80 שנה, הגישה בקשה לקרן המטבע העולמית (IMF) לסיוע מיידי. לדברי עלי סברי, שר האוצר של המדינה שהוביל את המשלחת שנועדה עם נציגי ה-IMF בוושינגטון, הקרן הסכימה לשקול זאת לאחר שהודו הביעה מצידה תמיכה במתן הסיוע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשבוע שעבר הודיעה ממשלת סרי לנקה על מצב של חדלות פירעון על החוב החיצוני שלה, שמוערך ב-51 מיליארד דולר. במקביל, תושבי המדינה סובלים מהפסקות חשמל של 12 שעות מדי יום, וחוסר עצום במזון, דלק ותרופות.
2 צפייה בגלריה
תור בתחנת דלק בקולומבו
תור בתחנת דלק בקולומבו
תור בתחנת דלק בקולומבו
(צילום: AP)
האינפלציה בסרי לנקה הגיעה לשיא של כל הזמנים ועומדת על 18.7% בחודש מרץ האחרון בלבד. ב-1 באפריל הודיע נשיא המדינה, גוטבאיה רג'פקסה, על מצב חירום, אבל תוך פחות משבוע חזר בו בעקבות מחאות רבות נגדו מצד אזרחים לאור הטיפול הלוקה של הממשלה במשבר.
סרי לנקה מסתמכת על יבוא, בעיקר של מוצרים חיוניים כמו דלק, מזון ותרופות, ומכיוון שהמחירים הרקיעו שחקים בכל העולם בעקבות הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, היא מתקשה לשלם בכסף זר על מנת לרכוש את אותם מוצרים.
2 צפייה בגלריה
נשיא סרי לנקה, גוטבאיה רג'פקסה
נשיא סרי לנקה, גוטבאיה רג'פקסה
נשיא סרי לנקה, גוטבאיה רג'פקסה
(צילום: AP)
לאורך השנים, סרי לנקה סבלה ממשברים כלכליים רבים. מ-1965 ועד 2019 היא קיבלה 16 הלוואות מקרן המטבע הבינלאומית. כל אותן הלוואות הגיעו עם תנאים, כמו למשל צמצום הגרעון במדינה, קיצוץ סובסידיות ממשלתיות למזון עבור התושבים וחיזוק המטבע המקומי. אבל במצב של מיתון, ממשלות צריכות להוציא יותר על מנת להזרים תמריצים לכלכלה המקומית, כך שהסרי-לנקים לא עמדו בתנאים של קרן המטבע, אבל ההלוואות המשיכו להגיע והמדינה נכנס לעוד יותר חובות.
ההלוואה האחרונה שקיבלה סרי לנקה מקרן המטבע עמדה על 1.5 מיליארד דולר, והיא ניתנה ב-2016 לתקופה של שלוש שנים. תנאי ההלוואה היו זהים ל-15 ההלוואות הקודמות, אבל המצב הכלכלי הרע רק הלך והחריף במהלך תקופת ההלוואה, כאשר הצמיחה, ההשקעות, החיסכון וההכנסות ירדו בזמן שנטל החוב עלה.