השקל שוב נחלש הבוקר היום (חמישי) כשהדולר נסחר סביב 3.57 שקלים והאירו סביב 3.89 שקלים. אתמול חלו תנודות חריגות בשערו של השקל ברקע סערת הוועדה לבחירת שופטים, כשבערב המטבע המקומי מחק ירידה של יותר מ-2 אחוז ביום אחד בזמן קצר בעקבות בחירתה של נציגת האופוזיציה, קארין אלהרר. היום ב-18:30 יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, שלפי התחזיות יעמוד על 0.5%-1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
אמש, ברקע היחלשות האינפלציה בארה"ב, אשר ירדה במאי לשיעור שנתי של 4%, הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב או ה"פד") הכריז כי הריבית במדינה תיוותר ללא שינוי הפעם - ותישאר על טווח של 5%-5.25%, בהתאם לציפיות בשוק. יחד עם זאת, בבנק המרכזי צופים כי עדיין יהיו שתי העלאות ריבית נמוכות בהמשך השנה, אשר ככל הנראה יעמדו על שיעור של 0.25% כל אחת.
טרם ההכרזה של הפד הערב, נעם שפלטר, מומחה בנושאי מאקרו-כלכלה ויוקר המחיה, מרצה לכלכלה ולניהול במכללה האקדמית תל אביב-יפו ושותף באינווסטו קפיטל, טען בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, כי "אני מעריך שהבנק המרכזי האמריקני יעצור את העלאות הריבית. אם תהיה העלאה נוספת, היא תהיה מוצמדת להכרזה שזו ההעלאה האחרונה, כי הנתונים מראים על התחלה של האטה - האינפלציה ירדה משמעותית והרבה כלכלנים בארה"ב מבינים ומרימים דגלים אדומים של 'חבר'ה, העלנו מהר מדי ויותר מדי - המשק לא יעמוד בזה'. כבר רואים את ההאטה הכלכלית שם.
"צריך לזכור שהאינפלציה מגיעה בדיליי אחרי העלאות הריבית - האינפלציה היום זה אחרי העלאות ריבית של לפני רבעון, כי עד שהשוק מגיע ועד שזה מגיע לאזרח הקטן... זאת אומרת שאנחנו נמשיך לראות ירידה באינפלציה בלי קשר להכרזה היום, והבנק המרכזי האמריקני יהיה בדילמה כי גם הוא יודע את זה", טען שפלטר.
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, אמר בתגובה להחלטת הריבית והקשר לישראל כי "העובדות הן שהאינפלציה בישראל גבוהה מאשר בארה"ב, הצמיחה גבוהה בישראל מאשר בארה"ב ושיעור האבטלה נמוך במקצת מזה של ארה"ב. למרות זאת, הריבית בישראל נמוכה מאשר בארה"ב, מה גם שהחלטת הריבית של הפד היום מציינת בצורה ברורה את האפשרות של המשך העלאת הריבית בארה"ב. בנוסף לכך, הבנק המרכזי של גוש האירו (ECB) צפוי להעלות את הריבית ב-0.25% מחר, ולכך משקל משמעותי באשר להמשך העלאת הריבית על ידי בנק ישראל ב-10 ביולי.
"עם זאת, אם מדד חודש מאי בישראל יפתיע במידה רבה כלפי מטה יחסית לתחזית הקונצנזוס (0.5% כפי שמופיע בבלומברג), תהיה לכך תרומה להפחתת הסיכוי להעלאת הריבית בישראל. עליית המדד על פי הקונצנזוס או מעליו, בשילוב עם העלאת ריבית על ידי ה-ECB וגם על רקע המסרים של הפד, תגדיל מאוד את הסיכוי להעלאת ריבית בנק ישראל ל-5% בהחלטה הקרובה", טען בפמן.

העלאת ריבית נוספת באירופה

הבנק האירופי המרכז העלה את הריבית שלו ב-0.25% ל-3.50%. מדובר בצעד נוסף של הבנק במאבק נגד האינפלציה, שנמשך למרות הירידות במדד המחירים האירופי בתקופה האחרונה. האינפלציה ביבשת הישנה עמדה במאי על 6.1%, כאשר התחזיות היו ל-6.3%, אחרי שהמדד עמד על 7% באפריל.
כזכור, אתמול הודיע הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב) כי החליט לראשונה אחרי עשר העלאות רצופות של הריבית, שלא להעלות אותה הפעם, זאת לאור הירידה החדה באינפלציה מ-4.9% באפריל ל-4% במאי (התחזיות דיברו על 4.1%).
פורסם לראשונה: 10:07, 15.06.23