יומיים בלבד לאחר פרסום מעקב ynet, ממנו עלה כי מרבית הבנקים בישראל שוב לא גלגלו את מלוא העלאת הריבית האחרונה לפיקדונות האזרחים, הבנקים הגדולים בשוק שיפרו את הריביות בחלק מהפיקדונות שהם מציעים ללקוחות, אך עדיין לא מדובר בגלגול כל העלאת הריבית שזינקה ב-1.9% מאז אפריל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך למשל, בנק דיסקונט הודיע כי החל מהיום (ג') תעלה הריבית על הפיקדונות לשנה ומעלה בדיגיטל לשיעור של 2% על פיקדון עם ריבית משתנה (לעומת 1.35% עד אתמול) ול-3% לפיקדון בריבית קבועה. בשני המקרים מדובר במינימום של 250 שקל לפיקדון, עם מגבלה של עד מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
(צילום: רויטרס, עמית שעל)
אולם כאמור, דיסקונט הוא לא הבנק היחיד ששיפר את תנאי הריביות ביומיים האחרונים. גם בנק הפועלים למשל העלה את שיעור הריבית על פיקדון חודשי בריבית משתנה מ-0.31% ל-0.5%, כאשר הפקדה בדיגיטל תזכה גם כאן בהטבה נוספת של 0.1% לכדי ריבית משתנה של 0.6% על פיקדון בסך 10,000 שקל.
בבנק לאומי העלו את הריבית על פיקדון בסך 10,000 שקל לשנה בריבית קבועה מ-1.2% ל-2.05% וכעת מציעים גם פיקדון על סכום זהה בריבית משתנה עם ריבית שנתית של 1.2%. בנוסף, על פיקדון בסך 100 אלף שקל שנעול לשנה העלו את הריבית הקבועה מ-1.4% ל-2.15% וכעת מציעים גם ריבית משתנה של 1.3%.
כמו כן, הבנק הבינלאומי העלה את הריבית על פיקדון חודשי של 10,000 שקל בריבית משתנה מ-0.31% ל-0.55%.

למה הבנקים עדיין מעדיפים ריבית קבועה?

ברקע, כזכור, שעות ספורות לאחר פרסום הנתונים ב-ynet קרא יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ אלכס קושניר, למפקח על הבנקים בבנק ישראל להתערב בסוגיה והפציר במנכ"לי הבנקים להעלות את הריביות על פיקדונות בהתאם להעלאות הריבית של בנק ישראל. יתרה מכך, קושניר ציין כי יכנס בקרוב את ועדת הכספים לדון בנושא.
ואכן, נראה כי חלק מהבנקים אכן החלו להעלות את שיעור חלק מהפיקדונות, אולם כאמור ברוב המקרים עדיין מדובר בהעלאות נמוכות מאוד ביחס להעלאות הריבית במשק שהסתכמו ב-1.9% בחודשים האחרונים.
בנוסף, גם הפעם נראה כי חלק גדול מהבנקים עדיין מקדמים את הפיקדונות בריבית קבועה על פני פיקדונות בריבית משתנה, בהם הלקוחות צפויים לקבל ריבית גבוהה יותר אם בנק ישראל ימשיך, כפי שמעריכים כעת בשוק, להעלות את הריבית הבסיסית במשק עוד בחודשים הקרובים בצל האינפלציה שממשיכה לגדול בארץ ובעולם.
כך למשל, בעוד בנק דיסקונט מציע את הריבית הגבוהה ביותר במשק כרגע לפיקדון לשנה של 3% - מדובר בפיקדון בריבית קבועה ולכן סביר להניח שהפיקדון של 2.65% שמציעים בבנק הדיגיטלי One Zero למשל (שהוא בריבית משתנה), יהיה משתלם יותר אם בנק ישראל אכן יעלה שוב את הריבית בחודשים הקרובים, כפי שניתן להעריך שיעשה.