"בניגוד לכלכלכנים ולמשפטנים, לנו יש מה להפסיד. ציבור הלקוחות בא לקנות אצלנו ואם הוא יזהה שיש לנו עמדה פוליטית - זה עשוי להזיק לנו. ובכל זאת, מה שגבר על כך זה החרדה והתחושה שאנחנו נמצאים בנקודה שלא היינו בה וזה רק הולך ומחמיר". כך אמר היום (א') בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio שחר תורג'מן, יו"ר דירקטוריון קבוצת בריל ויוזם מכתב מנהלי הרשתות הגדולות, אשר פורסם לראשונה ב-ynet ובו קראו לפשרה בנושא המהפכה המשפטית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לדברי תורג'מן, "מה שמביא אותנו לכתוב את המכתב הזה זה מה שכולם הבינו: יש פה הסלמה והידרדרות קיצונית בשיח. אין ספק שזה משפיע וישפיע גם על הכלכלה בקצב הזה". האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
1 צפייה בגלריה
הראל ויזל, שחר תורג'מן, צביקה שווימר, אבי שומר, ענת בוגנר, אבי אדרי, רונן נמני, חי גאליס
הראל ויזל, שחר תורג'מן, צביקה שווימר, אבי שומר, ענת בוגנר, אבי אדרי, רונן נמני, חי גאליס
הראל ויזל, שחר תורג'מן, צביקה שווימר, אבי שומר, ענת בוגנר, אבי אדרי, רונן נמני, חי גאליס
(צילום: ג.ר, דימה טליאנסקי, דורון ברסקי, אוראל כהן, יח"צ, רועי בר, שחר נמרי, יפעת גולן)
קריאת אנשי העסקים הגיעה אחרי המכתב עליו חתמו מאות כלכלנים בכירים שהזהירו מנזק הצפוי לכלכלת ישראל כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות במערכת המשפט, וקריאה דומה מצד כ-50 מנכ"לי משרדי ממשלה כלכליים ובכירים במגזר הציבורי לשעבר, בהם שמונה מנכ"לי משרד האוצר, כמו גם קריאות דומות מצד בכירים רבים בהייטק.
בין החותמים על המכתב שנשלח כאמור הבוקר היו: הראל ויזל (מנכ"ל קבוצת פוקס), איתן בר זאב (יו"ר קבוצת ביג), חי גאליס (מנכ"ל קבוצת ביג), צביקה שווימר (מנכ"ל אלקטרה צריכה), רונן נמני (מנכ"ל קפה קפה) אבי אדרי (בעלי סינמה סיטי), יהודה אלבז (מנכ"ל ובעלים קבוצת בריל), אבי שומר (מנכ"ל צומת ספרים), סרג' דרעי (מנכ"ל רנואר), יריב שפע (יו"ר ארומה ישראל), ענת בוגנר (מנכ"לית דלתא ישראל), אודי שמאי (מנכ"ל פיצה האט) ושחר תורג'מן (יו"ר דירקטוריון קבוצת בריל), יוזם הקריאה.
החותמים טוענים כי מדובר בהתארגנות א-פוליטית, הכוללת מצביעים מכלל המפלגות בישראל ומזהירים: "ההשלכות של היעדר הידברות עשויות להיות הרות גורל לעתידינו בכלל ולעתיד הכלכלה הישראלית בפרט".

"הריבית תגדל וזה בסוף ישתרשר לאזרחים"

תורג'מן הוסיף כי "להבדיל מתנועות אחרות - כל אחת כבודה במקומה מונח - אנחנו פונים לכולם ואומרים שהאחריות להידברות מונחת לפתחם של כל נבחרי הציבור שלנו ושל הגורמים המעורבים. כל אחד מתבצר בעמדה שלו, השיח הפך למחריד ואנחנו רואים את זה ומצד אחד לא רוצים לשבת על הגדר ולא לעשות כלום, אך מהצד השני אנחנו לא רוצים לנקוט עמדה פוליטית.
"אנחנו מנסים להיות המבוגר האחראי ולהזכיר לנבחרי הציבור שהפוליטיקה היא האומנות של להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. כמו שאנחנו מסכימים עם הקולגות שלנו. להגיע לפשרה שאף צד לא יוצא 'שבע' ממנה - זו מהות המקצוע שלהם. להביא את הציבור בישראל, שמפולג מימין ומשמאל, לחיות תחת קורת גג אחת ולא לשסות, לשסע ולהחריף. אנחנו במצב ממש קטטוני", טען.
באשר להשפעה הכלכלית של המצב המתוח על העסקים בארץ, טען תורג'מן כי "הרגשנו קופות ריקות יותר בגלל החורף, אבל השיח הזה מייצר אווירה משביתת חיים. לא של שמחה, של תחושת רצון להתאוורר, לבלות וכן הלאה. וזה יחמיר. בגלל זה כתבנו ופנינו לכל מקבלי ההחלטות.
"בסוף, אם המדינה מפולגת ומבחינת מי שמלווה לנו כספים מבחוץ פרמיית הסיכון תגדל, אז הריבית תגדל וזה בסוף ישתרשר לאזרחים. אני לא בטוח שמי שאומר שבסוף הכל בסדר ושנמשיך להתנהל אותו הדבר צודק. ככל שאנחנו ממשיכים וההתלהמות גדלה, זה גם יקרין על המקומות הכלכליים", אמר יו"ר דירקטוריון קבוצת בריל.