ימים ספורים לאחר מכתבם של 310 כלכלנים בכירים בארץ ובעולם, אשר פורסם לראשונה ב-ynet, וברקע ההחלטה של מספר חברות למשוך את כספיהן מישראל והאזהרות של נגיד בנק ישראל ושל כמה מבכירי המשק הישראלי, עשרות מנכ"לי משרדי ממשלה כלכליים לשעבר מצטרפים לקריאות האזהרה נגד ההשלכות הכלכליות האפשריות של המהפכה המשפטית המסתמנת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תוביל לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל", נכתב במכתב שפורסם הבוקר (ב') ועליו חתומים בין היתר מנכ"לי משרדי האוצר לשעבר דוד ברודט, שלום זינגר, קרן טרנר-אייל, יעקב ליפשיץ, אוהד מראני, אהרון פוגל, ירום אריאב וחיים שני; הממונים על שוק ההון לשעבר פרופ' עודד שריג, ידין ענתבי ודורית סלינגר; ראשי אגף תקציבים, מנכ"לי משרד ראש הממשלה ובכירי בנק ישראל לשעבר. לצפייה במכתב המלא לחצו כאן
3 צפייה בגלריה
מימין למעלה: קרן טרנר, דוד ברודט, אהרון פוגל, מיכל הלפרין, שאול מרידור, ירום אריאב, רוני חזקיהו, אורי יוגב, אסף אילת ואהרן אהרן
מימין למעלה: קרן טרנר, דוד ברודט, אהרון פוגל, מיכל הלפרין, שאול מרידור, ירום אריאב, רוני חזקיהו, אורי יוגב, אסף אילת ואהרן אהרן
מימין למעלה: קרן טרנר, דוד ברודט, אהרון פוגל, מיכל הלפרין, שאול מרידור, ירום אריאב, רוני חזקיהו, אורי יוגב, אסף אילת ואהרן אהרן
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל, מוטי קמחי, עמית שעל, אוהד צויגנברג, תומריקו, רשות החדשות)
לדברי החותמים על המכתב, בהם מנכ"לים ומנכ"ליות רבים אשר עבדו בממשלות נתניהו השונות, ההערכה והיציבות לה זוכה הכלכלה הישראלית נובעת בין היתר מעצמאות הרשות השופטת והשירות הציבורי, ופגיעה בהם והורדת איכותם, תוביל לפגיעה בכלכלה הישראלית, להורדת דירוג האשראי ולקשיי גיוס הון בענף ההייטק. בסך הכל חתומים על המכתב 50 בכירים ובכירות לשעבר בתפקידים כלכליים שונים.
החותמים מציינים במכתב כי "המחקרים מראים שפגיעה באיכות מוסדות השלטון היא כמעט בלתי הפיכה. שיווי-משקל מוסדי תומך צמיחה הינו עדין, וסטייה ממנו עלולה להיות ארוכת טווח, שכן מוסדות פוליטיים וכלכליים מזיקים נוטים להנציח עצמם לאורך עשורים רבים. על כן, אנו מתריעים בתוקף כנגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד חתומים על המכתב: המדענים הראשיים לשעבר יגאל ארליף, ד"ר ארנה ברי, ד"ר שוקי גלייטמן (כיהן גם כמנכ"ל משרד התעשייה והמסחר), כרמל ורניה ואבי חסון (כיהן גם כיו"ר רשות החדשנות); ראשי אגף תקציבים לשעבר דוד בועז, אורי יוגב, דוד מילגרום, שאול מרידור ורן קרול; הממונים על השכר לשעבר יובל רכלבסקי, אילן לוין ויעקב דנון (כיהן גם כמנכ"ל בנק ישראל); החשבים הכלליים לשעבר רוני חזקיהו (כיהן גם כמפקח על הבנקים בבנק ישראל) ואלי יונס; מנכ"ל רשות החדשנות לשעבר אהרן אהרן; יו"ר רשות החשמל לשעבר אסף אילת ויואב קצבוי ונוספים.

מרבית בכירי המשק מתנגדים לרפורמה

מכתב המנכ"לים מגיע לאחר שביום שישי האחרון נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם כמה מבכירי המשק הישראלי - בהם מנכ"לים של בנקים גדולים - בניסיון להפחית את החששות הרבים סביב השלכות המהפכה על הכלכלה.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
בפגישה, אשר נערכה במצודת זאב (ביתה של מפלגת הליכוד) ואליה זומנו כ-40 מבכירי ענף הבנקאות, ההייטק, הנדל"ן, הביטוח והמסחר, מרבית המשתתפים הסתייגו לחלוטין מהרפורמה וטענו כי הנזק ממנה למשק ולכלכה ישראל יהיה קשה.
כך למשל, מנכ"ל בנק דיסקונט, אורי לוין, שהשתתף גם בהפגנה במוצאי שבת, אמר לנתניהו כי "אי-אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל כך גדול מהמהלכים ולכן אתה חייב לעצור מיד ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה. אולי אנחנו טועים ואתה צודק, אולם מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה".
מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, בישר כאמור, כי "אנחנו רואים ביום-יומיים האחרונים שיש משיכה של פקדונות מהבנקים, אף כי בינתיים לא בהיקפים גדולים ולאו דווקא מענף ההייטק".
נתניהו טען בפגישה כי "הרפורמה שלנו היא חלק מהקלה רגולטורית ותביא דווקא לקידום כלכלי. השווינו זאת עם מדינות שונות שביצעו מהלכים דומים והתוצאה הייתה עליה של 1% עד 2% בתוצר". על כך הגיבו אחדים מהמשתתפים באומרם כי "כך ממש לא ראינו בהונגריה, פולין וטורקיה".
שעות ספורות טרם הפגישה, כ-40 כלכלנים בכירים נוספים - בהם זוכה פרס נובל אריק מסקין וחתן פרס ישראל מנחם יערי - הצטרפו לקריאת האזהרה של מאות הכלכלנים בארץ ובעולם כנגד הרפורמה.
בתוך כך, וברקע ההחלטה של ענקית ההייטק פאפאיה גלובל וקרנות ההון סיכון "דיסרפטיב" ו"דיסרפטיב AL" להוציא את כספיהן מישראל, השקל נחלש בימים האחרונים בחדות אל מול מספר מטבעות מובילים, בהם הדולר, האירו והליש"ט הבריטי. אמש ננעל המסחר בבורסה בתל אביב בירידות שערים, בניגוד למגמה בוול סטריט בסוף השבוע.