בבת אחת, אחרי הכישלון של כלי הטיס האיראניים במתקפה נגד ישראל, נרשמה צניחה חדה במטבע האיראני, הריאל. דולר אמריקני אחד, אף שאינו נסחר רשמית באיראן ומוגדר כ"מטבע לא רצוי", שווה קצת פחות מ-705 אלף (!) ריאלים איראניים בשוק החופשי, אבל מסתמן שהוא במגמת התאוששות. אגב, עד ל-6 באוקטובר שוויו של הדולר, בשוק השחור, נאמד ב-498 אלף ריאל איראני.
ובכל זאת האיראנים, מי שיכול להרשות לעצמו ונזהר לא להיתפס, מתעקשים לסחור בדולרים "שחורים" או בזהב. מאז התקיפה על הקונסוליה האיראנית בדמשק לפני שבועיים, וחיסולו של האלוף רזא זאהדי, מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, זאת הכבדה נוספת לארנקו של האזרח האיראני, זה שאין לו קשר למנגנוני הביטחון, משמרות המהפכה וכוח קודס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
איראן מטבע ריאל איראני
איראן מטבע ריאל איראני
מטבע ריאל איראני
(צילום: AFP)
אלה ממילא נהנים ממשכורת קבועה, גבוהה יחסית, ומשיטות תמלוגים ומסחר מועדפות לעומת האזרח הפשוט. אחת השיטות המקובלות היא שפנסיונרים של משמרות המהפכה וכוח קודס מקבלים זיכיונות לסחור עם נסיכויות המפרץ, טורקיה ולבנון, ומתיישבים בהן, ליהנות ממנעמי החיים.
הריאל איבד משוויו בארבעת החודשים האחרונים בשוק החופשי. סוג של צניחה דוהרת. במקביל, איראן סובלת מאינפלציה חדה שרושמת עכשיו שיא של יותר מ-40%. כיום, אירו אחד, המטבע הרצוי, שווה ל-630,500 ריאל. כלכלנים בשוק העולמי מצביעים על קשר ישיר בין פעילות משמרות המהפכה וכוח קודס מחוץ לאיראן, לבין היחלשותו של המטבע המקומי.
הבנק המרכזי של איראן הודיע כי לא יקבל את שערי החליפין בשוק השחור, והוא ממשיך להתייחס לשער הנמוך של הריאל, בסך 450 אלף ריאל לדולר, כאל שער רשמי - אבל מונע מהאזרחים לבצע עסקות המרה. מנהלי הבנק המרכזי מבהירים כי "לא ניתן" לבצע את ההמרות, ומונעים העברות כספים באופן רשמי. גם העברות כספים לחו"ל נאסרו לחלוטין.
כלכלנים במגזר הממשלתי ממשיכים להבטיח שהעיסוק במטבע המקומי "יסתדר" בקרוב. דינה ומוחמד, זוג בוגרי אוניברסיטה שמנהלים עסק משותף, מסבירים ש"ניאלץ לסגור, כי אנחנו מייבאים מוצרים, ואין לנו דרך להמיר את הריאל לפי הערכים הנמוכים".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.04.24