חברת גט (Gett), שמחזיקה ברוב שוק המוניות בארץ, תצא ב-1 בנובמבר במסלול דמי מינוי חדש עבור הנהגים, שייקרא מסלול ״אולטימייט״. המסלול יעלה 2,900 שקל בחודש ולפי החברה מיועד ל״נהגים פעילים מאוד, שמנצלים את כל היתרונות הטכנולוגיים של גט כדי למצות את הפוטנציאל העסקי שלהם״.
עד כה ״מסלול נתב״ג״ היה המסלול היוקרתי, שבו נהגים שילמו 2,100 שקל בחודש ובכך היו זכאים להנחות משמעותיות בהתאם להיקף הפעילות שלהם מהשדה ואליו. בנוסף, קיימות הנחות ייעודיות לנסיעות בימי שישי, בשעות הלילה ובזמני העומס בשעות אחר הצהריים. המסלול כולל גם מכסה של נסיעות מחוץ לנתב"ג, שנועדה לשמור על איזון ומחויבות לשדה, ומעניק לנהגים קדימות בקבלת נסיעות לנתב"ג. אלא שעכשיו, נהגים שיקחו את המסלול היקר והחדש, יתועדפו על פני מינויי מסלול זה וגם מסלול ״מקסימום ארצי״.
1 צפייה בגלריה
מונית של גט, אילוסטרציה
מונית של גט, אילוסטרציה
מונית של גט
(צילום: אוראל כהן)
בחברת גט צפויים לעודד את הנהגים לקחת את המסלול החדש ולהסביר על הכדאיות הכלכלית והיכולת ״למצוא את הפוטנציאל העסקי״, אלא שלא מדובר בעלייה הראשונה של דמי המינוי ומאות נהגים מאיימים לעזוב את האפליקציה. ״זה פשוט גזר דין מוות לנהגים”, אומר משה, נהג מונית כבר 30 שנה. ״בקושי סוגרים את החודש עם ההוצאות על דלק, ביטוח ותיקונים, ועכשיו מוסיפים לנו עוד כמעט 800 שקל לחודש. זה בלתי אפשרי״, אמר.

נסיעות עסקיות

השינוי במודל הוא לא רק תוספת מסלול יוקרתי חדש, אלא גם אפשרות לקבל הנחה חודשית במינוי על סמך ותק בהתאם לשעות הפעילות של הנהג. כעת החברה החליטה לבטל את ההטבה, ולהעניק הנחה על דמי המינוי רק עבור נסיעות עסקיות. ״במילים אחרות - אם לא תסכים לקחת נסיעות עסקיות בהפסד, לא תקבל את ההנחה״, מסביר יחיאל, נהג נוסף. ״בנסיעות עסקיות אנחנו מקבלים בין 22% ל-30% פחות ממחיר המונה. הם פשוט מנצלים אותנו״.
בקרב הנהגים ההבנה היא שמדובר במהלך שנועד לאלץ אותם לקחת את אותן נסיעות לא משתלמות. מאור, נהג מונית צעיר: ״אם עד היום יכולתי לבחור, עכשיו בעצם כופים עליי לקבל נסיעות עסקיות, אחרת אשלם כמעט 3,000 שקל לחודש. הם חושבים שיוכלו 'לערבב אותנו' כאילו זה מסלול חדש, לא נהיה פראיירים". נהג נוסף מתאר תחושת מלחמה של ממש: ״גט שוכחים שאנחנו השותפים האמיתיים שלהם. אנחנו אלה שמביאים את הנוסעים, אנחנו אלה שעובדים לילות וימים. במקום לכבד, הם פוגעים בנו״.
מדובר בעוד מהלומה על נהגי המוניות שחוששים לעתיד הענף. בימים אלה משרד התחבורה ממשיך לבחון ולקדם את הכנסת ״מודל אובר״ לישראל. בימים האחרונים יותר ויותר נהגים מציעים למכירה את המוניות יחד עם המספר, שהוא הזכות הציבורית להחזיק מונית, שמחירה עומד על 200-300 אלף שקל. לטענת המוכרים, ההוצאות גוברות על ההכנסות והתחום הפך פרוץ.
מ-Gett נמסר בתגובה: "החברה אינה מעלה את מחירי המסלולים הקיימים וממשיכה לשמור על תנאיהם במלואם. במקביל, Gett משיקה מסלול חדש שההצטרפות אליו וולונטרית לחלוטין, אשר גובש לאור בקשות הנהגים ומשלב בין נסיעות המוצעות ברחבי הארץ יחד עם נסיעות מנתב"ג ולנתב"ג. החברה פועלת לשמור על סטנדרט שירות גבוה, תוך הקשבה רציפה לצורכי הנהגים והנוסעים"
פורסם לראשונה: 00:00, 27.10.25