כסף חדש
איך קריסת הרשות תשפיע על הכלכלה בישראל ומי ימצמץ ראשון במלחמת הסחר בין סין לארה"ב? | 5.7.2023
32:23
המבצע בג'נין הסתיים, לפחות בינתיים, אך הרשות הפלסטינית נותרה במצב כלכלי רעוע במיוחד. בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, הסביר ג'ייסון סילברמן, סמנכ"ל היוזמה לצמצום הסכסוך ודוקטורנט במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית, על ההשלכות של פשיטת רגל אפשרית ברשות על הכלכלה הישראלית ועל יוקר המחיה בארץ, על הקשר להתגברות הטרור ועל הסיבה שגם ראש הממשלה נתניהו עוקב בדאגה אחר המצב הכלכלי הקשה בגדה.
לדבריו סילברמן, "אם הרשות הפלסטינית תכריז על פשיטת רגל המשמעות של כך שהיא תסגור את משרדי הממשלה ויפסיקו לספק שירותים בסיסיים לכלכלה הפלסטינית, כמו פינוי אשפה והנפקת תעודות. מי יצטרך להיכנס לנעליים של הרשות? כמובן שמדינת ישראל. אנחנו חושבים שעכשיו יש בעיה של יוקר המחיה, מה יהיה אם הממשלה תצטרך לספק את השירותים שהיא מספקת לישראל גם לרשות הפלסטינית? יוקר המחיה ימשיך להחריף וזה יפגע גם בנו משלמי המיסים הישראלים". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה, או חפשו אותנו בכל אפליקציות הפודקאסטים.
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
הריסות בג'נין אחרי מבצע "בית וגן"
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
עוד טען, כי "הסיבה שהרשות מתקרבת לפשיטת רגל היא בגלל שאין להם הרבה סמכויות עצמאיות. כלכלת הרשות תלויה בגורמים חיצוניים באופן כמעט מוחלט. בין ישראל לפלסטינים יש מערכת מס משותפת, הכלכלות מחוברות זו לזו ואפילו המטבע שהם משתמשים בו ביומיום הוא השקל. לכן, להחלטות מוניטריות (בארץ) יש השפעה גדולה על הרשות הפלסטינית. ישראל היא גם 80% מהייצוא של הרשות הפלסטינית.
"קשה מאוד לא להתייחס לצד הישראלי בגלל שהרשות מאוד תלויה בישראל שמקזזת כספים, בין אם זה על טיהור שפכים או על משכורות למשפחות של מחבלים שהרשות מקדמת. לפי שיחות שלי עם דיפלומטים מערביים, הרשות הפלסטינית לא מצליחה להשקיע בכלל כסף בתשתיות ופרויקטים ממשלתיים, אלא אך ורק במשכורות - וגם זה באופן חלקי", אמר סילברמן.
לצד זאת, הוא הוסיף כי "בצד הפלסטיני יש בעיה מאוד עמוקה בתרבות הניהול הלקוי של הכלכלה, לא התקיימו שם בחירות 18 שנה ויש מצב חמור של שחיתות שלטונית. מעבר לכך, גם המדינות שתורמות לה כסף כבר חוות איזושהי עייפות מהמצב בשטח והן לא רוצות לתרום יותר כסף ומפחיתות את התרומות שלהם בכל שנה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אבו מאזן נשיא פלסטיני
בנימין נתניהו אבו מאזן נשיא פלסטיני
"לצד שחיתות והתנהלות כלכלית לקויה ברשות, היא גם מאוד תלויה בישראל". רה"מ נתניהו ואבו מאזן
(צילום: אוהד צויגנברג, EPA)
עוד אמר סילברמן, "גם ברשות יש אליטות ויש אנשי עסקים שהמצב שלהם לא הכי גרוע בעולם. גם אנשים בכירים ברשות - המצב שלהם כלכלית לא מאוד רעוע. יש אנשים שמקורבים לצלחת. בנוסף, יש אוכלוסיה שלמה של כמעט 150 אלף עובדים פלסטינים בישראל, כ-118 אלף מתוכם חוקיים, שאומנם במונחים שלנו הם מרוויחים שכר מינימום אבל הם מסתדרים יחסית.
"יחד עם זאת, הרבה מהאוכלוסיה הפלסטינית כלל לא מוצאת תעסוקה. ביו"ש יש כ-13% אבטלה והמשכורות מאוד נמוכות. גם אנשי הייטק שעובדים ברשות במיקור חוץ, באינטל, בגוגל ובחברות אחרות, מרוויחים בערך 1,000 דולר לחודש - פי כמה פחות מאשר שכר המינימום בישראל", כך לדבריו.
באשר להשפעה הישראלית על המצב, אמר סילברמן כי "במשך שנים רבות ממשלות ישראל מנהלות את המצ"ב ביו"ש בלי אסטרטגיה ברורה ובעיקר מתמקדות בכיבוי שרפות. יותר נכון להגיד שהמצב ביו"ש מנהל את ישראל וגרם לה להיות במצב של רק להגיב. כתוצאה מכך שאנחנו רק מנהלים את המצב אבל לא פועלים כדי לאפשר לרשות להתייצב ולהתחזק, היא מאבדת בהדרגה את הלגיטימציה שלה ואת היכולת שלה לשלטו בשטח בפועל.
"כתוצאה מכך, יש ואקום שנוצר וארגוני הטרור מנצלים את המצב כדי למלא אותו. בשנה האחרונה רואים את זה בשומרון. את שכם מנהלים גוב האריות. לפני מספר חודשים יצאה הודעה מהם שכשיוצאים לעיר העתיקה צריך רשות מהם - ולא מהרשות. הם שולטים בפועל. בג'נין אנחנו רואים גורמי טרור כמו הג'יאהד האסלאמי וגם צעירי חסרי תקווה שרוכבים על הגל והם אלה שמנהלם את המקום בשטח", הסביר סילברמן.

"סין עושה 'תמות נפשי עם פלשתים'"

ערב יום העצמאות האמריקני וימים ספורים לפני ביקורה של שרת האוצר ג'נט ילן בבייג'ינג, סין הודיעה כי החל מחודש אוגוסט הקרוב היא תדרוש רישיון מיוחד לייצוא המתכות גליום וגרמניום - המשמשות לייצור שבבים אשר קריטיים לתעשיות רבות. זאת, לאחר שבאוקטובר האחרון הודיעה ארה"ב כי תדרוש רישיון מיוחד כדי לייצא לסין שבבים המשתמשים בחומרה או בתוכנה אמריקנית.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ונשיא סין, שי ג'ינפינג
(צילום: AP)
בריאיון ל"כסף חדש" טען יובל וינרב, שותף מייסד ב-Krystal Eight ומנחה הפודקאסט "להבין את סין", כי "נראה שההגבלות שסין עשתה על ייצוא החומרים להכנת שבבים היא בוודאות תגובת נגד שהייתה על השולחן מהרגע שארה"ב התחילה עם הנסקציות שלה על תעשיית השבבים הסינית.
"ארה"ב שמה את המגבלות שלה על סין וזו מכה אטסטרגית עבורה, כי שבבים מתקדמים נמצאים בכל מקום, זה נמצא כמעט בכל מוצר טכנולוגי מתקדם. כשארה"ב הטילה את המגבלות האלה על סין, היא בעצם עצרה את היכולת שלה להתקדם בדבר שהכי קריטי לה - כי אלו הטכנולוגיות הכי מתקדמות שעושות את ההבדל בכל תחום. זה בעצם יצר מצב שסין תקועה ביכולת הייצור של השבבים שני דורות אחורה, יש איזשהו פער של יעילות".
עוד לדבריו, "ארה"ב גרמה להולנד וליפן, שהן שחקניות חשובות בייצור השבבים, להצטרף אל הסנקציות - והיא נתקעה. אז כבר דיברו על זה שלסין יש מנוף של לחץ שהיא יכולה להשתמש בו, כי היא בונה בעקביות בעשורים האחרונים עמדה ממש מונופוליסטית בכל שרשרת הייצור של החומרים מהם מכינים את השבבים. סין מפעילה הרבה מהמכרות האלה ו(פועלת) בעיקר בעיבוד של החומרים האלה, ככה שיוכלו להשתמש בהם לתעשייה.
"ברגע שסין מחליטה להשתמש בכוח הזה שלה כדי לעשות מה שהיא עשתה, זה מכניס את כל העולם ואת שרשרת הייצור לבעיה מאוד גדולה. עד כה סין נמנעה מלעשות את את זה מחשש שכל הכלכלה הגלובלית תפגע ובכך גם הכלכלה הסינית, אשר מבוססת ייצוא. בעצם, היא בעצם עושה - אולי קצת בהגזמה - 'תמות נפשי עם פלישתים'.
"זו באמת הסיבה לדעתי שזה נעשה: לצרכי משא ומתן וכדי להראות לארה"ב, מול שמועות שהיא הולכת להחריף עוד את הסנקציות, ש'היי, אתם מתחילים להגזים, גם לנו יש איך לפגוע בכם ועכשיו אנחנו מראים שאנחנו גם לא נהסס להשתמש בזה'", הסביר וינרב. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה.

בוקינג התחילה להציג מחיר כולל מע"מ

אתר בוקינג החל להציג מחיר מלא הכולל מע"מ לצרכנים ישראלים שרוכשים לינה במלון ונופש בישראל. זאת, לאחר הליך משפטי שניהלה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן נגד האתר הבינלאומי המצליח, שכלל גם קנס של 2.5 מיליון שקל כבר ב-2017. כתבת הצרכנות של ynet, מירב קריסטל, הסבירה בפודקאסט "כסף חדש" למה זה קורה דווקא עכשיו ומה עוד כדאי לדעת בשביל לחסוך כמה שקלים בכיס. האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה.
4 צפייה בגלריה
עכשיו עם מע"מ. בוקינג
עכשיו עם מע"מ. בוקינג
עכשיו עם מע"מ. בוקינג
אם פספסתם: אתמול ב"כסף חדש" שוחחנו עם מאיר הירשמן, עמית מחקר במכון החרדי למחקרי מדיניות, על התקיפות החוזרות של חברי הכנסת החרדים כנגד בנק ישראל והנגיד, פרופ' אמיר ירון. לדבריו, "הפוליטיקה החרדית תמיד הייתה סוציאליסטית, ויש מי שיגיד פופוליסטית". רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא שעלה אתמול >>
כסף חדש
מה יש לפוליטיקאים החרדים נגד בנק ישראל - והאם בעיית הפרוטקשן יוצאת משליטה? | 04.07.2023
30:50