היום (ב') בשעה ארבע אחר הצהריים תפרסם הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, את החלטת הריבית הבאה שלה. בכך, שיעורי הריבית החדשים אשר צפויים לפי ההערכות לזנק לבין 1% ל-1.25% (והפריים בין 2.5% ל-2.75%), ייכנסו לתוקף ביום חמישי הקרוב.
הדולר ירד היום ב-0.85% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.496 שקלים והאירו ירד בכ-0.77% ושערו היציג נקבע על 3.6568 שקלים. הבורסה בתל אביב מתנהלת בירידות קלות של עד 0.6% במדדים המובילים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפעם, הדילמה של חברי הוועדה המוניטרית קשה במיוחד, הרבה יותר מאשר בשתי החלטות הריבית הקודמות שנרשמו ב-11 באפריל וב-23 במאי, אז הועלתה הריבית הבסיסית במשק בשיעורים גבוהים מאלה שצפו בבנקים ובבתי ההשקעות, תחילה מהשפל של 0.1% לשנה ל-0.35% ובפעם השנייה ב-0.4% בפעם אחת ל-0.75%.
3 צפייה בגלריה
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
(צילום: רויטרס)
בהחלטות הללו כמעט לא הייתה דילמה. היה ברור שבמצב ההתייקרויות במשק, כאשר האינפלציה מזנקת בכל העולם והעלאות ריבית משמעותיות מבוצעות כבר בארה"ב, בבריטניה, באוסטרליה ובמדינות נוספות - ישראל לא יכולה להישאר מאחור.
אולם, בינתיים אירעה במהירות התפתחות לא סימפטית, כאשר האטה, מיתון וחלילה עלייה בשיעור האבטלה, עומדים בפתח בעולם כולו וייתכן שגם בישראל.
המטרה של העלאות ריבית היא ברורה: ככל שהריבית על הלוואות ועל האוברדראפט בבנק גבוהה יותר, כך הצרכנים מרסנים את ההוצאות, הצריכה נבלמת והסוחרים מורידים את המחירים. האפקט הזה זהה גם בשוק הדירות, שכן התייקרות המשכנתא בולמת את נטילת הלוואות הדיור וכמובן את רכישת הדירות, וכך עשויה ההתייקרות העצומה במחירי הדירות - שעומדת כעת על יותר מ-15% בשנה - להיעצר.
3 צפייה בגלריה
אמיר ירון בריאיון באולפן
אמיר ירון בריאיון באולפן
הפעם הדילמה גדולה במיוחד. פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
(צילום: יריב כץ)
אולם. אליה וקוץ בה. ככל שהריבית תעלה מהר יותר והצריכה תיעצר, בעלי העסקים עלולים לחדול מגיוס עובדים חדשים ואף לפטר עובדים, וההאטה במשק עלולה להתגבר עד כדי מיתון.
בינתיים, נמשכת המלחמה באוקראינה וחומרי הגלם העיקריים בעולם, מהנפט, הנחושת והפלדה ועד לחיטה ולשמנים, ממשיכים להתייקר. כאשר זה בא יחד עם מיתון ואבטלה, התוצאה עלולה להיות הגרועה ביותר למשק: סטגפלציה - מיתון משולב עם עליית מחירים.
לפי גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, בנק ישראל צפוי להודיע על העלאת ריבית של 0.5% מחר ובסך הכל הריבית בישראל צפויה להגיע לשיעור של 2% עד סוף השנה הנוכחית. "בנק ישראל נהנה מדרגות חופש מספיקות בכדי להעלות את הריבית ב-50 נקודות בסיס בהחלטה הקרובה והוא צפוי להמשיך בתוואי רציף של העלאות ריבית עד להגעה לריבית של כ-2.5%", טענו בבנק.

האינפלציה באירופה: 8.6%

בתוך כך, האינפלציה הגבוהה ממשיכה להשתולל ברחבי העולם. מנתונים שפורסמו בסוף השבוע עולה כי שיעור האינפלציה השנתי באירופה זינק ל-8.6%, השיעור שנמדד בחודש האחרון גם בארה"ב, וגבוה יותר מהתחזיות המוקדמות במשרדי האוצר ובבנקים ביבשת אירופה. האינפלציה הגבוהה הזאת היא יותר מכפולה מאשר בישראל, שבה שיעור עליית המדד השנתי עומד בינתיים רק על 4.1%.
3 צפייה בגלריה
כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי
כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי
האינפלציה משתוללת גם באירופה. כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי
(צילום: EPA)
האינפלציה הגבוהה באירופה היא בשיעורים שלא נראו בארצות היבשת מאז סוף המאה הקודמת ויביאו כמעט בוודאות להכרזה של הבנק האירופי המרכזי על עליית הריבית בגוש האירו לראשונה מזה שנים כבר בימים הקרובים ביותר.
כריסטין לגארד, נשיאת הבנק האירופי, הבהירה כי הריבית תעלה כעת בקצב מהיר כדי לבלום את האינפלציה.
כעת צפויות מיידית שתי העלאות: האחת ביולי והשנייה בספטמבר, והן היו הראשונות בגוש היורו זה 11 שנים.
יצוין שיש מדינות באירופה שבהן האינפלציה כבר עברה את רף 10% בשנה, כמו ספרד, והתחזיות הן שללא העלאות ריבית משמעותיות בעת הקרובה, שיעור האינפלציה השנתי בכל אירופה יהיה כבר גבוה מ-10% בסתיו הקרוב.
פורסם לראשונה: 08:09, 04.07.22