האינפלציה ברחבי העולם ממשיכה להשתולל: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של בריטניה דיווחה הבוקר (ד') כי מדד המחירים לצרכן במדינה עלה ב-0.7% בחודש מאי ורשם עלייה שנתית של 9.1% - שיא של 40 שנה וכמעט פי 5 מיעד האינפלציה השנתי שעומד על 2%. בחודש אפריל האחרון רשם המדד עלייה שנתית של 9%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי נתוני הלשכה, מרבית העלייה מיוחסת להתייקרות של האוכל, משקאות לא-חריפים, תחבורה, דיור, מים, חשמל ודלק, אשר היוו יחדיו למעלה מ-50% מהמדד. בהתאם, כ-60% מהאזרחים הבוגרים בבריטניה דיווחו כי הם מוציאים פחות על מוצרים שאינם חיוניים בשל עליות המחירים.
1 צפייה בגלריה
לונדון
לונדון
האינפלציה ממשיכה להשתולל. לונדון
(צילום: Shutterstock)
עוד עולה מהנתונים, כי מחירי החשמל, הבנזין והדלקים האחרים עלו בלמעלה מ-46% בין חודש מרץ לחודש אפריל האחרון וחוו עלייה קלה נוספת בחודש מאי. למעשה, בחודש מאי נרשם זינוק שנתי של 32.8% במחירי הבנזין והדיזל במדינה - העלייה הגבוהה ביותר מאז 1989.
לפי הערכות הבנק המרכזי של המדינה, האינפלציה בבריטניה צפויה להמשיך לעלות ולהגיע לשיעור של 11% עד חודש אוקטובר הקרוב. יחד עם זאת, בחודש אפריל נרשמה עלייה חודשית חדה בהרבה של 2.5% - מה שעשוי להעיד על תחילתה של מגמת האטה מסויימת.
בתוך כך, בניסיון להתמודד עם האינפלציה, הבנק המרכזי של בריטניה הודיע בשבוע שעבר על העלאת ריבית נוספת במשק בשיעור של 0.25%. מדובר בהעלאה חמישית ברציפות של הבנק, אולם היא מתונה ביחס להעלאה של 0.75% עליה הכריז הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב) יממה קודם לכן.
כעת שיעור הריבית הבסיסי במשק הבריטי עומד על 1.25%, לעומת טווח של 1.5%-1.75% בארה"ב, אולם הבנק המרכזי בבריטניה הדגיש כי הוא מוכן לפעול "בחוזקה" במקרה הצורך על מנת לעצור את האינפלציה הגואה.
במקביל, עליות המחירים והלחץ הציבורי הובילו את הממשלה במדינה להגיב במהלך שנוי במחלוקת, במסגרתו הודיעה בסוף החודש שעבר על חבילת סיוע של 15 מיליארד פאונד עבור מיליוני משקי בית. כל משקי הבית במדינה יקבלו לחשבונות הבנק 400 פאונד כדי להתמודד עם ההתייקרויות, אולם הסיוע היותר משמעותי צפוי להיות בדמות מענק חד-פעמי נוסף בגובה 650 פאונד שיגיע לפי הערכות ללמעלה משמונה מיליון משקי בית בעלי הכנסה נמוכה.
לכאורה, על אף שמענקים מסוג זה עשויים להקל באופן מסויים על חלק ממשקי הבית, הם גם עשויים לעודד את הצריכה במשק, מה שעלול להוביל בדיוק לתוצאה ההפוכה מהרצוי - עליות מחירים נוספות.