“חברת WONDER שמה לה למטרה לייצר שינוי מהותי במעמד של מקצוע הסיעוד בישראל. כפי שרופא יכול לפתוח פרקטיקה פרטית, אין שום סיבה שאחות או אח לא יוכלו לפעול אף הם במישור הזה, בהתאם לסמכויות ועל פי חוק”. כך אומר שלומי ליפשיץ, מנכ”ל WONDER, שפיתחה אפליקציה המחברת בלחיצת כפתור בין מטופלים הצריכים טיפול בבית לבין אחים או אחיות מוסמכים המחפשים פתרונות פרנסה נוספים. “כיום רשומים במאגר שלנו כ-100 אחיות ואחים, התחלנו עם אזור המרכז והשרון ובכוונתנו להתפרס על פני אזורים נוספים”.
1 צפייה בגלריה
שלומי ליפשיץ
שלומי ליפשיץ
שלומי ליפשיץ
(צילום: גיא הכט)
מדובר בסטארט-אפ אנושי-רפואי-מהפכני-טכנולוגי, שמקפל בתוכו גם אופרציה תפעולית שכיום אינה קיימת בישראל. האפליקציה מאפשרת להגדיר במדויק את הצרכים של המטופל או של בני משפחתו החל מקבלת עירוי בבית או השגחה בבית החולים, זמן הגעתם של האח או האחות, עלויות, אורך הזמן שבו נחוץ הטיפול, מידע על המטפל, טיפול בנושא הביטוח והמיסוי ועוד. יש לציין, כי האפליקציה מציעה אך ורק אחיות ואחים מוסמכים ברמה גבוהה, שביום יום עובדים בבתי חולים ובקהילה. על הניהול המקצועי ב-WONDER מופקדת סא״ל (במיל׳) אושרת גוזלן - מומחית במדיניות ומנהל בסיעוד, מי ששימשה האחות הראשית בצה”ל, והצוות שהתגבש מאמין בכל ליבו שהוא מוביל תהליך שישנה את ההיסטוריה הסיעודית והטיפולית של מדינת ישראל.
“הרעיון כולו נולד מקושי של אחד המשקיעים, שנדרש למצוא השגחה רציפה במשך שבועות לאימו. האופרציה הייתה קשוחה, והוא העלה את הרעיון לבנות אפליקציה שמקשרת בקלות בין מטופל לבין מטפל. קיבצנו צוות, והרמנו את החברה בפועל. בימים אלו האפליקציה מושקת”, אומר ליפשיץ, שבעברו עסק בהקמת מערכי פיתוח עסקי ומכירות לסטארטאפים בעולמות הסייבר, פינטק והבינה המלאכותית (AI).
מדובר, למעשה, בפריצת דרך, שינוי יחסי מטופל-מטפל כפי שהכרנו עד היום בישראל.
“בהחלט, הקמנו פלטפורמה המאפשרת לאחיות מוסמכות ולמקצועות פארה רפואיים בכלל חיבור למטופלים הנזקקים לשירותיהם, ללא צורך בהתעסקות בכל הקשור למיסוי, ביטוח או הצד הכספי. לקחנו על עצמנו את כל האופרציה, ואנחנו מטפלים בהתנהלות מול רשויות המס, מספקים ביטוח אחריות מקצועית וגם מטפלים בהיבטים של גביית תשלום ובהתקשרות כולה. למעשה, בלחיצת כפתור ניתן לסדר מיד טיפול בבית ליקיריך, ללא בלגן, מיליון טלפונים או חיפושים בלתי נגמרים. גם המשפחה זוכה לשרות מהמטפלים הכי מקצועיים שיש בתחום, ובתחומים הספציפיים שצריך המטופל. השירות שלנו נמשך גם אחרי סיום הטיפול, ואנחנו מסייעים בכל הקשור להחזרים מקופות החולים וחברות הביטוח. בדרך כלל, זו משימה ארוכה ומעייפת, מתישה, ואנחנו חוסכים הרבה עוגמת נפש וזמן ללקוחות שלנו”.
מה החזון שעומד מאחורי הרעיון?
“יש בישראל כוח אדם סופר איכותי של אחיות ואחים המחויבים למשימה ולעבודה שלהם, אך הם אינם מתוגמלים כיאות. בדומה לשוטרים, מורים, עובדים סוציאליים, כל הפירמידה פה הפוכה, ואני מאמין שברגע שננגיש את כוח האדם האיכותי הזה למטופלים ייווצר שינוי אמיתי, שגם יאפשר בסופו של דבר מימון של השירותים האלה על ידי המערכת הציבורית. יש לי חזון ואני מאמין בזה, שינויים קורים מאיתנו, מהאנשים, אנחנו נשנה, וזה יצליח. המטרה והחזון הם לגרום לחברות הביטוח להכיר בצורך לממן שירותים כאלו”.
לאן צועדת חברת WONDER בשנה הקרובה?
“התחלנו עם עולם האחיות המוסמכות, ומשם נתרחב גם לעולמות הפיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, ריפוי בעיסוק ומטפלים רגשיים לסוגיהם שיגיעו לבית המטופל. אנחנו בוחנים גם כיצד אפשר לסייע בהנגשת שירותי בריאות הנפש. בתחילת שנת 2025 נרחיב את הפעילות גם למדינות במזרח אירופה שפרופיל השירות הציבורי שבהן דומה לישראל, דוגמת פולין”.
מהם הקווים המנחים שלך בשגרה וכן בניהול משברים?
“המפתח לכל פתרון משבר הוא תקשורת, בעיקר בינאישית. להשתדל להעמיד את עצמך במקום שבו נמצא הצד השני, ומעמדה זו לנהל את הדיון. אני גדלתי בלי אבא, אמא שלי הייתה אחות בבית חולים פסיכיאטרי ועבדה בעיקר בלילות, ואני, ילד בן 10, השגחתי על סבתא שלי שהייתה אישה סיעודית. אני חושב שהניסיון הזה עיצב את מי שאני כיום, ובעיקר לימד אותי מהי חמלה. זו הגישה שמובילה אותי גם בהקמת המיזם והחברה, וגם בהתנהלות היום יומית שלי”.
מהי, להשקפתך, הבעיה המרכזית בתחום הבריאות בישראל?
“אני משמש בהתנדבות ככונן רפואת חירום באיחוד הצלה, ונתקל במצבים המייצגים בעייתיות, בעיקר בנושא נגישות האזרח לטיפול ביתי גם במקרים שהם פשוטים. למשל, אדם שנזקק לזריקת משכך כאבים כי נתפס לו הגב נדרש כיום להגיע למיון. הוא מתייבש שם, מעמיס על המערכת, יושב שעות באי נוחות וסובל מכאבים. כל זאת, כאשר כיום אנחנו מציעים זאת בלחיצה על אפליקציית WONDER שתביא את הטיפול הרפואי אליו הביתה, במקרה הקיצוני תוך שעתיים. בינתיים, המטופל יכול לשכב בנוחות בבית שלו, למנוע מעצמו מצב של הידבקות במחלות בבית חולים, להיות במרחב המוגן שלו ולדעת שהטיפול יגיע עד ביתו”.
גם לנשים הנדרשות לטיפול רפואי הקשור להריון ולידה יש לכם פתרונות.
“עבור נשים הנזקקות לטיפולים רפואיים יום יומיים וגם עוברות טיפולי הפריה הדורשים להזריק לעצמן או לגשת למרפאה, יש לנו חבילות מיוחדות שאותן ננגיש ויקלו עליהן מאוד”.

ת.ז

שלומי ליפשיץ - מנכ”ל WONDER
סיכום שנת 2023 במשפט: “שנה שבה הצלחתי לחבר בין התשוקה שלי לעולם הטיפול הרפואי לבין הניסיון הטכנולוגי רב השנים שצברתי והתקדמנו משמעותית למימוש החזון. לצערנו, סופה של השנה עצוב, וכעת צריך משהו עם תקווה לעתיד. הסיטואציה העגומה שבה אנו נמצאים כעת במדינה הוסיפה קהלים רבים הזקוקים לשירותנו, כולנו תקווה שנוכל לשפר אף במעט את מצבם”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “אמא שלי, דמות המפתח שהיוותה לי השראה כל חיי, ואין אף אחד שמנצח את זה. בנוסף, החיילים הגיבורים והמתנדבים הרבים בישראל”.
חזון עסקי ל-2024: “לשנות מן היסוד את איכות וזמינות הטיפול הסיעודי בבית המטופל, לחזק את מעמדן המקצועי והכלכלי של האחיות בישראל”.