זמן קצר לאחר פרוץ מלחמת “חרבות ברזל” ברצועת עזה, התחיל ספק של קבוצת בזלת “לעשות פרצופים”. המצב החדש גרם לו לרצות להסתיר את קשריו המסחריים עם ישראל, והוא הציע להמשיך לעבוד עם הקבוצה - אך תוך שימוש במעקף מתחת לפני השטח. מנכ”ל בזלת מאיר אריאל לא חשב פעמיים - הוא שילח את הספק לדרכו ומצא במהרה ספק חלופי. “הבהרנו שסידור כזה לא מתאים לנו”, הוא אומר. “שמרנו על ההחלטה לא לערבב פוליטיקה בעסקים והמשכנו לעבוד”.
כבר 13 שנים שקבוצת בזלת ממשיכה לעבוד ולהתפתח. היא נכנסה לשוק הקנאביס הישראלי ממש כשהיה בראשית דרכו, תחילה כחברה שעיקר עבודתה היה שינוע ויצור באסדרה הישנה, וכן הדרכות למטופלי קנאביס חדשים. עם הסדרת התחום בישראל הקימה החברה מפעל המשתרע על פני 15,000 מטר, המאפשר לה להציע כיום את מגוון שמני הקנאביס והתפרחות הגדול ביותר בשוק. השמנים שלי החברה אינם גנריים, אלא כאלו המועשרים בטרפנים - דבר המייחד אותה בשוק הישראלי והעולמי.
1 צפייה בגלריה
מאיר אריאל
מאיר אריאל
מאיר אריאל
(צילום: הילה איזנגר)
מאיר אריאל, מייסד ומנכ”ל הקבוצה, מאמין שהמלחמה הנוכחית הוכיחה היטב את גישתה של בזלת: להיות חברה עצמאית, הפועלת בעצמה לאורך כל שרשרת הייצור. איש מעובדיה אינו עובד במיקור חוץ ולכולם מרגישה החברה אחריות אישית. כך, גם בתקופת מגפת הקורונה וגם בתקופת המלחמה - לא הוצאו עובדים לחל”ת. אריאל מאמין שכך מקבלים העובדים תחושה שמישהו דואג להם ואחראי להם – ומהצד השני זה מחזק את מסירותם לחברה, מחויבות המועילה לה מאוד.
“כך, גם עם פרוץ הקרבות יכולנו להמשיך לעבוד, לפתח מוצרים, לייצר - על אף שעשרות עובדי חברה, רובם מנהלים, גויסו למילואים. הייתה הירתמות של כלל העובדים, בכל הדרגות, ואיפה שהיה צריך לתת כתף - נתנו. עובדים ממחלקה אחת סייעו למחלקה אחרת שאינה קשורה אליהם, פשוט כי היה צריך. עשינו התאמות ושינויים בגלל המצב אבל לא שינינו את האג’נדה ונשארנו נאמנים לדרך שלנו. בהסתכלות על התקופה הזאת אני רואה את תקפות שתי האימרות ‘קשה באימונים - קל בקרב’ ו’מי שטרח בערב שבת - יאכל בשבת’. כל השנים בנינו ארגון עם עמוד שדרה יציב, המוכן לטלטלות ולהפתעות - וכשאלו מגיעות, לא רק שאנחנו מצליחים להתמודד איתן - אנחנו מצליחים לעזור למי שמתקשה”.
העזרה עליה מדבר אריאל היא זו שסיפקה קבוצת בזלת מראשית המלחמה לכל מי שביקש, בין אם מדובר בחברה האזרחית, גופים ציבוריים או הצבא. בזלת הנגישה את מוצריה למפונים בעלי מרשם רפואי שהתקשו להשיג אותו לאור הניתוק מאזור מגוריהם, ניתבה חלק מרכביה לטובת הובלת ציוד, סייעה בהקמת חפ”קים ותמכה בחיילים. “אין ספק שהתקופה הזאת המחישה את החוזק שלנו”, אומר אריאל. “זזנו ופעלנו בכל רוחב הגזרה - מקריית שמונה ועד עוטף עזה. המשאיות, ההובלות, המפעלים - הכל היה ערוך ומוכן לרגע הנכון והכל עבד. כן, היו מצוקות כאלו ואחרות אבל התמודדנו איתן כמו שאנחנו מטפלים בהרבה אתגרים שוטפים. כל מי שביקש עזרה - סייענו בידו, גם אם כלל לא היה מדובר בתחום העיסוק שלנו”.

אסטרטגיה. אין משהו אחר

מלחמת עזה תפסה את בזלת בעיצומם של מאמצים לשווק את מוצריה באירופה, שם היא מחזיקה חברות בנות בבעלותה במדינות השונות, ושמם הטוב של מוצריה כבר הולך לפניהם. “מוצר שלנו נחקר בהצלחה במחקר קליני שאנחנו יזמנו בבית החולים הדסה ופתח לנו דלתות, כך שכיום רבים באירופה מכירים בכך ופונים אלינו. בזלת מוכרת כחברת קנאביס עם רמת חדשנות גבוהה, וזה שם אותנו על המפה - גם בתקופות שבהן פחות נעים להיות עסק ישראלי בעולם”.
אילו נקודות חוזק צריך ארגון כדי לשרוד משבר כמו זה הנוכחי ולצאת ממנו?
“אסטרטגיה. אין משהו אחר. ארגון חייב תוכנית ארוכת טווח, עם הסתכלות מהסוף להתחלה ולא רק על הכנסה ורווח בטווח הקצר. זה מה שבזלת עושה בעשור האחרון, היא בונה אסטרטגיה שתביא אותה להיות אחת החברות הגדולות בעולם בתחומה. לאורה אנו פועלים, ופחות עסוקים בלספר סיפורים. יש לנו דרך, אנחנו הולכים בה ונאמנים לה. מתרחשים בשוק הקנאביס משברים רבים, חלקם הגדול עומדים על שולחנה של המדינה וחלק על שולחנן של החברות, כאשר ישנן חברות שמחפשות אשמה במקום אחר במקום לבדוק את עצמן. אלו מהחברות שיבנו את עתידן על ציר של זמן - ישרדו, ועבורן התקופה הזאת תהיה עוד משבר שיוצאים ממנו, כמו במשברים אחרים שמוכרים לנו”.
מהן העצות שלך להתנהלות בעת משבר?
“העצה הטובה ביותר היא לפעול בנחישות, לבנות תוכנית, להתעסק בעיקר ופחות בתפל. לדעת על מה מוותרים עכשיו ואיך משקיעים בעתיד. אחת הבעיות הגדולות היא שכולם רוצים לעשות את הכל וכל הזמן, אבל בעת הזאת יש דברים שעדיף לוותר עליהם וכאלה שצריך לשמור עליהם כמו, למשל, כוח אדם שהוא הנכס החשוב ביותר עבור חברה שחפצה חיים והצלחה. אם שמרת על העובדים - תקבל תוצאות, כי הם יודעים שיש להם בית”.
לקראת המשך השנה המשברית הזאת, מהי התובנה המרכזית שאתה מסיק מהמצב?
“לעבוד לאט. להסתכל רחוק על השווקים האחרים. להבין שצריך לפתוח שווקים חדשים עם המון סבלנות. לחזק את הלקוחות והספקים שלנו ולשמור עליהם. מצד שני - לא לשמר ספקים שמנסים לנצל את המצב. היו לנו ספקים ונותני שירות כאלו שניסו לשנות את שיטות העבודה והתנאים בעת הזאת חלקם בצדק מרביתם לא, ועקב כך לייצר מחנק אשראי, אז קיבלנו החלטה שנפסיק לעבוד עם כל ספק שישנה את תנאי העבודה שלו איתנו . אנחנו יודעים לשלם לכל אחד בתנאי התשלום שקבענו איתו ואם הוא רוצה לשנות - הוא יצטרך הסבר טוב למה. העניין החשוב ביותר עבורי כרגע הוא לייצר שקט ורגיעה, להמשיך לפתח ולייצר. להסתכל רחוק. לעבוד. ללכת באותה דרך שתוכננה, ללא שינוי עם תיקונים נדרשים בדרך. בסוף זה מצליח”.
מה לדעתך רוב האנשים לא מבינים לגבי קנאביס?
“שלא מדובר בחקלאות אלא במוצר פארמה שהוא תעשיה - ואף מעבר לכך. בעולם הפארמה נוהגים להשתמש בחומר פעיל אחד. בצמח הקנאביס, לעומת זאת, קיימים עשרות חומרים שיש למצוא, לבודד ולהשתמש בהם במדויק בכל התווייה והתווייה. אנשים מסתכלים על הצד החברתי של הקנאביס, אך הוא עושה פלאים למטופלים. זה צמח שמאפשר יצירת איכות חיים טובה לבני האדם, מילדים עד קשישים. ישנה עוד הרבה מאוד עבודה לעשות כדי להסביר לכולם שניתן להשתמש בו בצורה מבוקרת ויעילה לטובת בריאות הציבור”.