בתחילת 2023 עברה קבוצת “אמנת” אירוע מכונן: מייסדי הקבוצה הגיעו לגיל פרישה, סיימו את תפקידם כמנהלים ועברו לכהן בדירקטוריון. לנעליהם נכנס שמואל אלפסי, שותפם לניהול הקבוצה, ומנכ”ל החברה המייסדת אמן - אחת משמונה חברות הבנות של אמנת המעסיקה כ-1500 עובדים ומחזיקה בצבר הזמנות של חצי מיליארד שקל. כך מצא עצמו אלפסי מסתכל על הדברים מזווית קצת אחרת. “זו לא הייתה הסתכלות זרה לחלוטין”, הוא מעיד. “שימשתי כמנכ”ל של חברה משמעותית בקבוצה כבר כמה שנים, ובתפקידי זה עסקתי גם עם חברות הבת האחרות, כל אחת והאג’נדה שלה, עכשיו אני הוא זה שצריך לחבר את הפאזל המאתגר. התובנה המרכזית שאליה הגעתי היא שיש צורך בגוף שעובד בסינרגיה גבוהה הרבה יותר. לכן, יצרתי הנהלה משותפת, שבה לכל מנהל ברור שהשגת היעדים של החברה שהוא מוביל הם רק חלק מההצלחה לה אנו שואפים - שהיא ההצלחה של כלל הקבוצה. כדי להגיע אליה כולם צריכים לשתף פעולה עם כולם”.
1 צפייה בגלריה
שמואל אלפסי
שמואל אלפסי
שמואל אלפסי
(צילום: פזית אסולין)

מה עוד השתנה ב”אמנת” תחת ניהולך?
“הקבוצה הייתה חברה שמרנית, שזה במבחן התוצאה בהחלט טוב, כך היא נותרה יציבה, רווחית, צומחת ושמרה על רמה מקצועית גבוהה, אולם לא לקחה סיכונים רבים מידי. אני קצת משנה את האיזון הזה, כאשר המטרה שלי היא לייצר צמיחה מואצת ופיתוח, גם על ידי מיזוגים ורכישות. אני מאמין שצמיחה צריכה להגיע לא רק מהחברות האורגניות אלא גם ממיזוג חברות נוספות. במקום לפתח In House אנו רוכשים חברות עם מוצרים טכנולוגיים, שממשיכות להתפתח תחת הפלטפורמה שלנו. בנוסף זיהיתי צורך לרענן את השדרה הניהולית, לקדם צעירים מתוך הארגון לצד גיוס כוחות מקצועיים חדשים. כל עובדי החברה נמצאים כיום בבניין אחד, שכן הובלנו מימוש נכס נדל”ני וכפועל יוצא כינוס כל חברות אמנת, וכך מסתייעת יצירת הסינרגיה המיוחלת. כיום, אני יכול לומר שההנהלה העדכנית שלנו שומרת על הפעילות המסורתית לצד חשיבה יותר בכיוונים של יזמות עסקית, פיתוח, צמיחה ורכישות והתוצאות כבר נראות בשטח: שיפור משמעותי בהכנסות, ברווחים ובצבר ההזמנות”.
איך עוברת החברה את תקופת המלחמה?
“בהקשר הזה, הסיפור המרכזי שלנו, בעיניי, אינו הכלכלה אלא התמודדות העובדים עם החרדה, עם אי הוודאות והידיעות היומיות הקשות. בעת הזו, למנהל יש תפקיד מנהיגותי חשוב יותר מתמיד וניצב בפניו אתגר ניהולי ותפעולי שונה מכל מה שהכרנו קודם. עליו להגיב נכון ומהר, להתאים את התוכניות האסטרטגיות למצב ולקבל החלטות שיאפשרו לארגון שבראשו הוא עומד להתאים את עצמו למציאות המשתנה. לתפיסתי, לצד הכלה של מצוקות העובדים וחששותיהם, חשוב להתעקש על המשך עבודה במתכונת רגילה, תוך הגדרת יעדים ברורים להשגה, שישרתו את החברה בפרט ואת המשק הישראלי בכלל. ידוע ששמירה של שגרה בעתות מצוקה מסייעת לאנשים להתמודד טוב יותר עם המצב. בתקופה הזאת הגברנו את המפגשים המשותפים של כלל עובדי החברות שלנו, יזמנו אירועים חברתיים וחידדנו את תחושת השייכות והשותפות. הבהרנו את הערכים והחזון של אמנת, תוך כדי הקפדה על קיום הנהלים ושגרת העבודה”.
הייתה לכם היערכות מוקדמת בשגרה שסייעה עם תחילת מצב החירום?
“עוד בתחילת 2023, טרם המלחמה, גיבשה הנהלת החברה תוכנית אסטרטגית סדורה שהתמקדה בתחומי פעילות מניבים וביצירת תשתית לפיתוח וצמיחה. השאיפה הייתה לייצר מיקוד עסקי וריענון בתפקידי הניהול של הקבוצה. כך, מעבר למינוי שלי למנכ”ל הקבוצה, מונו ערן אסף כסגן יו”ר וליאור לוי-גילור כמנכ”לית חטיבת התוכנה, הכוללת מאות אנשי פיתוח וטכנולוגיה ומורכבת מארבע חברות. יישום התוכנית יחד עם המינויים המוצלחים אפשרו לנו להיות ערוכים היטב עם תחילת מצב החירום, עם חוסן כלכלי איתן, צבר הזמנות מבטיח ורווחיות הולמת”.

לתת מענה לצרכי המשק בעתות משבר

כבר עשרות שנים ש”אמנת” היא מהגורמים המובילים במשק הישראלי בתחומי הייעוץ, ניהול ויישום פרויקטים, פיתוח תוכנה ובדיקות חומרה ותוכנה. מגוון הלקוחות שלה גדול: המגזר הציבורי, המגזר הבטחוני, רשויות מקומיות והמגזר הפרטי והעסקי. עבור אלו היא מבצעת פרויקטים בתחומים שונים ומגוונים - מפיתוח תוכנה ועד אנרגיה ירוקה. בין הפרויקטים הזכורים של הקבוצה ניתן למנות את ניהול פרויקט הקמת טרמינל 3 בנתב”ג, את חלוקת ערכות האב”כ במלחמת המפרץ ואת ניהול מכלול מניעת שרשרת ההדבקה במגפת הקורונה. אלפסי מזכיר גם את תכנון ותחזוקת פרויקט הכרטוס של הרכבת ופרויקט גדול עליו עמלה הקבוצה: מתחם האלף בראשל”צ, “שהולך לייצר את העיר החכמה הכי משמעותית במזרח התיכון. שטח חול של מאות דונמים השייך לעיריית ראשל”צ, שהופך בימים אלה למתחם עסקים, מגורים ותעשיית היי-טק ופיננסים”.
מצב המלחמה שינה את תמהיל הפרויקטים שלכם?
“מלכתחילה חלק משמעותי מפעילויות הקבוצה המסורתיות הוא במגזר הבטחוני. במהלך 54 שנותיה היא ידעה לתת מענה לצרכי המשק בעתות משבר והייתה מעורבת בפרויקטים שונים הנגזרים מהמצב במערכת הבטחון, הצבא והתעשיות הביטחוניות. במלחמה הנוכחית חלה עלייה בפעילויות שלנו הקשורות לתעשיות הביטחוניות. חברת הבת שלנו, ‘טסנת’, מבצעת בדיקות תוכנה וחומרה לאמצעי לחימה מתקדמים. חברת ‘סיסנת’ מעניקה שירותי מחשוב למשרדי הממשלה ולתעשיות הביטחוניות. חברת ‘אמן’ לוקחת חלק במנהלת מעבר יחידות התקשוב והמודיעין בצה”ל למרחב הנגב. חברת ‘דיאלוג’ מנהלת ומבצעת באמצעות מאות עובדים סוציאליים את פרויקט תיאום הטיפול הפסיכולוגי עבור משרד הבריאות. כל אלה הן דוגמאות לקשר ההדוק שלנו עם המערכות התומכות במשק בעת מלחמה. הפרויקטים הללו מחזקים אצלנו את התחושה שאנו פועלים נכון ותורמים את חלקנו לחוסן הלאומי”.