כששואלים את מלי בן ברוך מה ההבדל התפיסתי בין להיות מספר 1 לבין להיות מספר 2 היא עונה: “בתפקיד סמנכ”ל מקצועי אתה בקיא היטב בתחום שאותו אתה מוביל והפריזמה שלך היא מצומצמת יותר. תפקיד המנכ”ל שונה מהותית באחריות, בסמכויות והיקף העבודה. כמי, שכיהנה כסמנכ”ל הכספים בתאגיד המים “יובלים אשדוד”, ומונתה למנכ”לית - היא מציגה תפיסה ניהולית המשלבת חזון ויכולות ביצוע, לצד יכולת הנעת עובדים והעצמתם המובילה למחויבות של העובדים למען הלקוחות.
1 צפייה בגלריה
מלי בן ברוך
מלי בן ברוך
מלי בן ברוך
(צילום: יובלים אשדוד)

“כשמתיישבים על כסא המנכ”ל אתה מקבל את גודל האחריות בקביעת מפת דרכים ליעדים ארוכי הטווח של הארגון כולו ומוביל את התאגיד לביצועו. לשם כך, בתפקיד המנכ”ל אתה נדרש לסט כלים ניהוליים כמנהל הבכיר ביותר בארגון. לתפיסתי, המנכ”ל נדרש ליכולת קבלת החלטות מהירה, להציג יכולת הסתגלות לשינויים, יכולת הצגת החזון בצורה ברורה, ביכולת הנעת עובדים ויושרה והתנהגות אתית. ידוע, ואני מאמינה בכך, שלהצלחה אבות רבים, אך במקרים הפוכים - המנכ”ל הוא הנושא באחריות. מוטלת עליו החובה לניווט החברה להצלחות ולעמידה באתגרים. זה ההבדל הגדול והמשמעותי ביותר בין מס’ 1 למספר 2”.
יש גם אחריות מיוחדת בניהול תאגיד מים. לא כל ארגון נושא על גבו את האחריות לכך שהאזרח לא ימצא את עצמו נטול מים בביתו
“מים ושפכים הם מוצר בסיסי וחיוני מאוד. האנשים רגילים לפתוח את הברז ושייצאו ממנו מים, וגם לכך שיש מי שדואג שמי השפכים יפונו באופן רציף. אנשים לא חושבים על המכניזם העצום העומד מאחורי זה, כל שכן בעיר גדולה ומתפתחת כמו אשדוד ולוקחים את התהליכים הללו כמובן מאליו. מאחורי ההליך הפשוט של פתיחת הברז – וצריכת מים ופינוי שפכים, קיימת מערכת שלמה ומורכבת מאוד שמאפשרת זאת. מדובר בתשתיות שרובן מתחת לאדמה שרבים לא מודעים להן. למעשה, באשדוד קיימים מאות ק”מ של צנרות מים וביוב, מתקני תשתית, בריכות מים, תחנות שאיבה, ומתקני על כדוגמת המט”ש. כל אלו פועלים – בזכות העובדים שלנו, כמובן, 24/7, 365 ימים בשנה, עם מינימום תקלות. לכך יש להוסיף את הצורך המתמיד בשדרוג ובניה של מתקנים וצנרות חדשות, הן בשכונות הוותיקות – החלפת צנרת ישנה והן במתחמים החדשים הנבנים בעיר. זו הסיבה שיש למנכ”לים של תאגידי מים לעתים תחושה של פספוס בכך שהלקוחות לא תמיד מודעים להשקעה העצומה כדי שבסופו של יום הם יקבלו את השירות הבסיסי – מים באיכות גבוהה בברז ופינוי השפכים”.
מהם האתגרים היומיומיים של “יובלים אשדוד”?
“נתחיל בכך שבאחריות התאגיד לספק מים באופן שוטף ורציף ובאיכות הנדרשת, וכן לאיסוף השפכים בצורה רציפה ואמינה וטיהורם לרמת טיפול שמאפשר השקיה לחקלאות. ישראל היא בין המדינות המתקדמות בעולם בטיהור השפכים לצורך שימוש חוזר להשקיה חקלאית, ויובלים אשדוד השקיעה משאבים רבים לאפשר שימוש חוזר. תחזוקת תשתיות המים והביוב מחייבת בניית מערך בקרה, כוח אדם מיומן ומחויב, קבלנים מקצוענים וזמינים ותפעול מחסן לוגיסטי שיאפשר תיקון תקלות בכל שעות היממה, לרבות שבתות וחגים לצורך החזרת אספקת המים ואיסוף השפכים בצורה המהירה והמקצועית ביותר. ‘יובלים אשדוד’ מתמודד בנוסף עם אתגרים סביבתיים ייחודיים לעיר ששוכנת על רצועת חוף ונחל פעיל. כל הפעילות היום יומית של התאגיד, ובוודאי גם הפעילות ארוכת הטווח, מכוונות לשמירה על הסביבה. המשמעות בתחום הקמת התשתיות היא שאנו נדרשים למקצוענות והקצאת משאבים רבים לתכנון והקמת מתקני ותשתיות ביוב במי תהום - דבר שמייקר מאוד את עלות התשתיות ומביא לתוספת עלויות של מיליונים רבים בכל פרויקט. האתגר הוא להתאים את הפרויקטים לתעריפים המוגדרים בכללים של מועצת רשות המים ואנחנו מקפידים לעמוד בו”.
מהו בעיניך ההישג הגדול ביותר שלך עד כה בתפקיד?
“השלמת שדרוג המכון לטיהור שפכים (מט”ש). כשנכנסתי לתפקיד זה היה פרויקט משמעותי ומורכב מאוד בהרבה היבטים, שנפרס על פני מספר שנים וסבל מבעיות רבות ועיכובים. הייתה דרישה ברורה של הרגולטורים לסיים את הרחבת המט”ש והפיכתו למתקן שמפיק קולחים לשימוש חוזר, וזאת בשל צמיחת העיר והתניית משרד הבריאות - בנייה חדשה בעיר עם שדרוג מכון הטיהור. כדי להתמודד עם האתגר המורכב פעלתי “לפרק” את הפרויקט לאבני דרך - פעולה שאפשרה מיפוי חסמים, תיעדוף שלבי פעולה ובניית צוות מחויב בראשותי להנעה וסיום הפרויקט. כך הצלחנו להתקדם ביעילות ולהשלים סוף סוף את הפרויקט - הישג שאפשר לשחרר חסם בניה באשדוד לכ-15 אלף יחידות דיור, מבני חינוך, תרבות ופנאי”.

עובדים מתורגלים, מיומנים ומחויבים

עצם המיקום הגאוגרפי של “יובלים אשדוד“ הביא לכך שהמצב הבטחוני שהחל בשבעה באוקטובר הציב את התאגיד בעמדה מאתגרת. מלבד הקושי, המועקה ואתגרי כוח האדם עקב גיוס למילואים שאפיינו גופים רבים, התאגיד גם נאלץ להתמודד עם טילים שנפלו בעיר ועשרות אזעקות ששיבשו את השגרה. “הנכס הכי גדול שלנו הוא עובדי התאגיד. התפיסה הניהולית שלי היא העצמת העובדים, ראיית היתרונות שבהם והעצמתם, לא בכדי המוביליות בתוך החברה היא גבוהה. עובדים מתקדמים, וזו אחת מהגאוות הגדולות שלי. העובדים ב’יובלים אשדוד’ רתומים מתוך אחריות פנימית לא רק בגלל שהם “צריכים לעשות”. זה הבדל עצום בשגרה ובוודאי גם בחירום. התפקוד במהלך מגפת הקורונה לימד את הארגון להיות גמיש ומסוגל להתאים את עצמו במהירות למצב. אם לא היינו גמישים - היינו מתקשים מאוד לעמוד בקצב האירועים הגבוה שאנו חווים בשנים האחרונות. מלחמת חרבות ברזל הביאה לעיכובים רבים שאינם תלויים בנו, ואת הצורך לתכלל הכל כדי לעמוד באתגרים ובביצוע הפרויקטים בזמן נתון. במקרה הנוכחי המשמעות הייתה להתאים את תוכניות העבודה, את התקציב ואת משך זמן הביצוע”.
הייתה לכם היערכות מוקדמת בשגרה שסייעה לכם עם תחילת מצב החירום?
“כפי שציינתי, ההיערכות המוקדמת הראשונית שלנו מבחינתי היא העובדים. עובדי ‘יובלים אשדוד’ מתורגלים, מיומנים ומחויבים - כך שברור שניתן לסמוך עליהם גם בעתות חירום. אנו נמצאים במקום שנתון לטווח הטילים מדרום. מכאן שהתאגיד מתרגל באופן שוטף תפקוד במצבי חירום שונים: רעידת אדמה, נפילת טילים, תרחיש עלטה, התקפת סייבר וכיוצא בזה. התרגולים מתבצעים בשיתוף עם הרשות המקומית, רשות המים ופיקוד העורף. כמו כן, רכשנו ציוד ייחודי לשעת חירום – ובכלל זה ציוד לאספקת מים במקרה של פגיעה בתשתיות, כשאנו מתרגלים אנו מתרגלים גם את פריסת הציוד ואספקת מים. דוגמה נוספת להיערכות מוקדמת היא מלאי אספקת מים שלנו, שאיתו ניתן לתת מענה בעת מצב חירום, במקרה שבו מתקיימת פגיעה בתשתיות. אנו יודעים לתת את המענה לתרחישי החירום השונים”.
שיניתם תוכניות עקב המצב?
“במידה מועטה משום שאין לנו את הפריווילגיה לוותר או להפסיק להעניק שירותים מסוימים. בתקופה כזאת מתודולוגיית העבודה צריכה להיות מצד אחד גמישה ולהתאים עצמה לאירועים המשתנים כגון מחסור בכוח אדם עיכוב באספקת ציוד ובין היכולת להמשיך ולספק את המוצר החיוני שאנו מחויבים לספק. בתקופה המורכבת הזאת אנו פועלים גם במתן פתרונות נקודתיים לכל עניין שמצריך זאת. מצד אחד אנחנו יודעים להמשיך בשוטף עם כל המגבלות שידוע לנו עליהן ומצד שני - תמיד יש לנו Plan B עבור אירועים שלא תלויים בנו”.
“עברנו זמנית לגישה של מתן פתרון נקודתי לכל עניין שמצריך זאת. מצד אחד אנחנו יודעים להמשיך בשוטף עם כל המגבלות שידוע לנו עליהן ומצד שני - תמיד יש לנו Plan B עבור אירועים שלא תלויים בנו”