“אם יש משהו שהמלחמה הנוכחית מוכיחה ביתר שאת הוא שהמדינה עדיין מבוססת על מנגנונים היסטוריים ואסטרטגיות עבר, ולפיכך אינה חזקה ויציבה דיה בהתמודדות עם משברים חיצוניים”.
כך מנתחת מלי ביצור-פרנס, מנכ”לית קבוצת הייעוץ TEFEN, את המצב הנוכחי במדינת ישראל, וגם יודעת לשים במדויק את האצבע על הכישלון שהביאנו עד הלום. מי שמלמדת מנהלים להיות מנהיגים, מייעצת למשרדי ממשלה וחברות גדולות במשק כיצד להתייעל, להרוויח יותר, לנהל בצורה אפקטיבית, להביא טכנולוגיה חכמה ומתאימה לעסק, מצביעה גם פתרונות אפקטיביים וישימים לצד הדאגה הגדולה שאוחזת בה.
1 צפייה בגלריה
מלי ביצור-פרנס
מלי ביצור-פרנס
מלי ביצור-פרנס
(צילום: אינגה אבשלום שיליאן להפקה של Qelitw)
“כאשר מתרחשים דברים ברמה הזו, האשם הוא לא רק באדם אחד או מערכת אחת, אלא מדובר בכשל כללי גדול שדורש שינוי מהפכני. המלחמה הגיעה אלינו בהפתעה גמורה, ואם מסתכלים על מדינת ישראל כארגון אפשר גם להבין למה: המדינה הזניחה את החוץ והתעסקה רק בפנים, במה שקורה בינה לבין עצמה ובין האזרחים, במקום להביט על אויביה. ישראל היא ארגון שמתנהל ביהירות, שחושב שהוא הכי טוב מבין כלל הגופים הקיימים ולא מודע באמת למצבו ולעוצמתו. אנשיו חושבים שאם משקיעים מיליארדים בביטחון, ואם הקמנו גדר, אז אנחנו בטוחים, שאנחנו בסדר.
“אחת הנקודות שבהן חברות עסקיות כושלות הכי הרבה היא ההסתכלות שלהן על עצמן פנימה. אנשיהם עסוקים תמיד ב’מה אנחנו ומי אנחנו’, ישנן מריבות על מבנים ארגוניים. ויכוחים בין סמנ”כלים מבלי להסתכל על השוק ומסביבן. זו נקודת כשל מאוד מהותית בארגון, וזו נקודת הכשל מספר אחת שבה נתפסה מדינת ישראל.
זה מוביל אותי לנקודה השנייה שחשובה: הכשל פנימי בכל הארגון שנקרא מדינת ישראל. קמנו ב-1948, לפני 76 שנה, ומאז הארגון בנוי טלאי על טלאי. בנו את המדינה על פי צרכים מנדטוריים שהיו נכונים בזמנו, ואז הוסיפו עליהם בכל פעם. בניגוד לנעשה בארגון עסקי, שם בודקים כל 4-6 שנים את הכיוון שאליו אנחנו צועדים, בישראל אף פעם לא בדקו האם מה שהחלטנו נכון. מהי האסטרטגיה, מה החזון, מהן נקודות המוצא. על כל צורך פוליטי הוסיפו עוד גוף. כל הסכם קואליציוני, בכל ממשלה, הוביל לעוד טלאי וכך הצטברו לאורך השנים עוד ועוד גופים האחד על השני, במקום לבנות את מדינת ישראל כגוף עסקי באופן הראוי והרצוי.
הסתכלו על המגזר הממשלתי, למשל. כל מי שמכיר אותו יודע להצביע על החלשות והתרופפות לאורך שנים. אנשי המקצוע הטובים ביותר עוזבים, האינטגרציה בין המשרדים הולכת ופוחתת. אנחנו בעצם נמצאים בארגון לא מוסדר, לא מאורגן, כזה שלא עבר מיום הקמתו בחינה והתייעלות משמעותית עם חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח.

המנדט לשנות

מלי ביצור-פרנס יודעת להצביע על הנקודות הדרושות טיפול, ויותר מזה – כיצד לעשות זאת נכון. זה מתחיל, מבחינתה, באחדות ובחיבור ובחוזק של המנהלים.
“כל ארגון צריך בסופו של דבר מנהלים חזקים, מחוברות, דבקות במטרה, ראייה קדימה ואחדות. לדעת לראות מה משסע ומפלג, ולנסות לחבר. מה שנדרש והכי חשוב למדינת ישראל כרגע זו עבודה על אחדות העם ואחדות בין הגופים השונים: ביטחוניים, ממשלתיים, אזרחיים, חברתיים ועוד.
המצב שאליו הגענו מחייב לקחת את הארגון הכי גדול בארץ, שאין כמותו, עם כמות העובדים הגדולה ביותר, עם תחומי עיסוק רבים ומגוונים, ולבצע בחינה מלאה ושיפור מלא. לדאבוני, כיועצת מובילה, אני חייבת לומר שבמקרים הקשים לעתים צריך להרוס כדי לבנות. בשלב הזה, צריך לעשות ריסטארט למדינה. לבחון מה הגדרתה של מדינת ישראל, האם היא מדינת רווחה, מדינת כלל אזרחיה? מי הולך לשרת צבא? על מה מושתת מערכת החינוך שלנו, ועוד.
לדעתי, רבים מהגופים במדינה צריכים להיבנות מחדש. עולם הרווחה, החינוך, עולם הבריאות וקופות החולים, הביטוח הלאומי, אינטגרציית משרדי הממשלה, משרד ראש הממשלה, הביטחון, ביטחון פנים. לכולם נדרשת בחינה ובנייה מחדש.
גם הטיפול בעורף חלש. שאלתם את עצמכם מי מטפל בעורף? מי מטפל בלוגיסטיקה האזרחית? האם הגורם המטפל הבין שצורת המלחמה השתנתה, שכיום מדובר במלחמות של אזרחים וגם העורף הוא חזית. שמתקפות הסייבר הן על המדינה כולה, שכל המדינה היא פריפריה אחת גדולה? המדינה מתעלמת מהגוף המרכזי - העורף, ולכן לא ידעה לטפל בו טוב”.
בימים האלה נדרשת החלטה אמיצה, בחינה ממשית של שורשי 1948. לעבור על כל חוק וכל נוהל, לראות מה רלוונטי להיום, ולהתחיל לבנות מוסדות חדשים. אין לנו מנוס מלטפל בעצמנו, לבצע תפנית מלאה כדי להוביל את המדינה למקום טוב יותר. נצטרך לדעת גם לבחון את כל מודל הממשלה, הכנסת והרשות השופטת, והיחסים ביניהן. בין 3 הגורמים המובילים בישראל יש חפיפה שמהווה, ממש כמו בארגון עסקי, מתכון לעימות. תחומים כפולים, שבהם לא ברור מי של מי האחריות לבצע את הדרוש. זה חייב להשתנות.
לצד עשיית החושבים, אנחנו חייבים לקחת את האירוע הקשה של השבעה באוקטובר לטובת העצמה. מדינת ישראל חזקה, וצריכה גופים חזקים. אנחנו ב”תפן”, למשל, בשונה מגופים אחרים לא יצאנו לחל”תים, לא סגרנו את הדלת, לא בקורונה, לא במלחמה הזו. חרף כל הקשיים, עמדנו איתנים כדי להמשיך ולתת את השירות לשוק ולמדינה. לעשות כל מה שנדרש, בכל חזית, אם זה התרמות לילדים שמשפחותיהם נפגעו, כיבוד לחיילים ועוד. אנחנו חייבים להבין שנדרשת תשתית ארגונית אסטרטגית חדשה במדינה ולמדינה, ולבנות אותה מחדש על ידי אנשים שיודעים לעשות זאת. התייעלות והבראת ארגונים הם דבר גדול ומורכבת, אך הם הדבר הנכון והרלוונטי הבא שיש לעשות אותו”.
מלי ביצור פרנס - מנכ”לית ובעלים של קבוצת הייעוץ TEFEN, היא אחת הנשים המשפיעות במשק הישראלי זה 20 שנה. החברה שבבעלותה מייעצת למאות חברות פרטיות במשק, למשרדי ממשלה, ובימים כאלו הייעוץ הוא משמעותי אפילו יותר, כשישראל נמצאת במלחמה. בשנים האחרונות היא הובילה שורת רכישות ומיזוגים, הבראה והתייעלות בחברות המובילות, ותחת ניהולה והנהגתה צמחה החברה, שילשה את המחזור והגדילה את רווחיה משמעותית. בכל יום ניצבים בפני ביצור-פרנס מאות בעיות ואתגרים עסקיים רבים ללקוחותיה, שאותם היא פותרת בהבנה מהירה והחלטות שמניעות את החברות אל עבר המטרה. היא מגדירה עצמה כציונית גדולה, ומבחינתה הייעוץ למשרדי הממשלה אינו רק עבודה ופרנסה, אלא הגשמת החזון שלה לעזור ולהוביל במדינת ישראל.