כשמדובר על ייצור ושיווק מזון, הקנקן חשוב לא פחות ממה שיש בו. אריזת מוצרי מזון אמורה לשמור על טיבו מבחינה בריאותית ואיכותית, להיות קלה להתקנה ונוחה לשינוע. ולא פחות חשוב – להיות מושכת, מוכרת ומעוררת תיאבון, כדי לגרום ללקוחות לרכוש את המוצר. סביר להניח, שאם ערכתם קניות במרכול בעשורים האחרונים, המוצרים שקניתם נארזו בעזרת המכונות וחומרי האריזה שמשווקת GTC, החברה המובילה בישראל בתחומה. מדובר בחברה משפחתית שהוקמה לפני כמעט 50 שנה על ידי איתן רוכמן, שמנהל אותה עד היום, כשלצדו שני בניו, רן, סמנכ”ל הכספים, ואור, סמנכ”ל המכירות.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אור, איתן ורן רוכמן
מימין לשמאל: אור, איתן ורן רוכמן
מימין לשמאל: אור, איתן ורן רוכמן
(צילום: שיר אסף)

GTC דוגלת בחדשנות מתמדת מתוך מחויבות לחזון תעשייה 4.0 - ניהול של מפעלים או תהליכים תעשייתיים באופן חכם ומודרני, תוך שילוב טכנולוגיות כמו האינטרנט של הדברים, ניתוח מידע בזמן אמת, רובוטיקה ובינה מלאכותית (AI).
החברה מעסיקה קרוב ל-100 עובדים, ופועלת ממרכז באשדוד. המפעל שלה כולל מחסנים בשטח של אלפי מ”ר, ומרכז הפצה שממנו יוצא בכל יום צי של משאיות ללקוחותיה הרבים ברחבי הארץ. פעולות החברה מתחלקות לארבעה חלקים עיקריים: שיווק ושירות מכונות לתיעוש וייצור מזון, שיווק ושירות מכונות לאריזת מזון, שיווק חומרי אריזה שונים וייצור של חומרי אריזה כמו תבניות אלומיניום, נייר אלומיניום וניילון נצמד. “אנחנו כמו יבואני רכב, גם מוכרים את המכונות וגם את המוסכים המורשים”, אומר רן רוכמן. “השוני הוא שהמוסכים אצלנו ניידים כי מדובר בטכנאי השירות הטכני שמגיעים לכל הארץ כדי לטפל במכונות לטובת שירות ותחזוקה”.
אור רוכמן: “המחלקה הטכנית שנותנת שירות היא חלק מהכוח שלנו, כיום בארץ אתה לא יכול למכור מכונות וציוד בלי לתת בנוסף שירות מעולה. יש לנו מגוון מאוד גדול של לקוחות, כך שאנחנו בעצם צריכים לדעת איך לתת שירות גם לחקלאי יחסית קטן בשדה, ועד המפעלים הכי גדולים בתעשייה כמו זוגלובק ותנובה”.
איך אתם מצליחים לאפיין ולהבין את הדרישות של כל לקוח?
רן: “יש לנו יתרון גדול בעצם זה שהחברה שלנו היא גם חברה יצרנית, וגם עוזרת למפעלי מזון. זה מספק לנו ראייה מאוד רחבה ואת ההבנה של מה זאת רצפת ייצור. אנחנו בעצמנו יצרנים, כך שאנחנו יודעים מה היצרן צריך, איך זה לנהל ולתפעל מפעל, אלו טכנולוגיות חכמות יש, איך מחברים את המכונות למחשב ראשי וכן הלאה”.
אור: “אחד ממכפילי הכוח שלנו זה שאנחנו יודעים לבוא ללקוח עם פתרון הוליסטי שלם, כי המחלקות שלנו הרבה פעמים משלימות האחת את השנייה. כך, למשל, מכונות האריזה באות באופן משלים לחומרי אריזה שאנו מציעים. אנחנו יודעים להציע ללקוח פתרון מלא, וואן סטופ שופ”.
רן: “אנחנו מאמינים שעסקה טובה רק אם היא טובה לשני הצדדים, ואנחנו כמובן רואים את טובת הלקוח קודם כל. כדי לשמור על המקצועיות בתחום הזה, אנחנו מתעדכנים ומשתתפים בהרבה מאוד תערוכות בעולם, ובהחלט מנסים להישאר בחוד החנית בתחום שמשתנה משמעותית כל הזמן. כל שנה יש פיתוחים והמצאות חדשים, יריעות יותר מתוחכמות, נושמות או לא מעבירות גזים מסוימים וכן הלאה”.
ואיך בעצם משלבים בין ההמצאות בחזית הטכנולוגית להצעת הפתרון הכולל ללקוח?
רן: “אם לדוגמא תיקח את ה-Skin-Pack (אריזת סקין). אלו אריזות חדשניות שרק בשנתיים שלוש האחרונות נכנסו בצורה חזקה בישראל. אריזה שקופה ודקה שצמודה למוצר בוואקום וכמעט שלא רואים אותה. זה נותן לה נראות מאוד יפה וגם חיי מדף ארוכים, ממש כמו שרואים במוצרי בשר היום. בעולם כבר עברו לארוז ארוחות מוכנות בשיטה הזו, כשאתה רואה ארוחה מוכנה על הצלחת, ופשוט מוריד את הסקין, מכניס למיקרו כמו שזה - ואוכל. זה בהחלט אחד הדברים בקדמת תחום האריזות”.
ואתם מספקים כל מה שקשור בכך
“אנחנו מביאים גם את המכונה שעושה את הסקין, גם את החומרים, כלומר את יריעת הסקין והמגש כך שהלקוח מקבל מאיתנו פתרון מלא”.

אופי עם נשמה

הייחוד של GTC הוא השילוב בין החדשנות והעדכניות הטכנולוגית לבין היותה חברת “אולד סקול”, משפחתית. “זה חשוב, חיבור של קצת אופי, קצת נשמה”, מסביר רן. “כחברה משפחתית אנחנו מתייחסים במשפחתיות גם לעובדים שלנו, חלקם מאוד ותיקים שעובדים פה שלושים וארבעים שנה, מעין קיבוץ גלויות שנבנה מאז הקמת החברה. עובדים מכל הדתות, ומכל העדות. אנחנו מאמינים בעובדים שנשארים זמן ארוך והופכים לנכס עבור החברה. גם אם זה קצת מתנגש עם הגישה של ההייטק היום, שכל שנתיים מחליפים חברה”.
איך התמודדתם עם השלכות המלחמה? אתם פועלים באשדוד שספגה לא מעט אזעקות
אור: “נכון, ויש לנו הרבה עובדים מהסביבה, מאשקלון ושדרות. חלקם היו מפונים עד לאחרונה, אחרים גויסו למילואים, וההתמודדות הייתה באמת לא פשוטה. בשבוע הראשון בעיקר תרמנו כדי לסייע ולהוציא את המדינה מהשוק הכללי שאחז בה”.
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: רן, איתן ואור רוכמן
מימין לשמאל: רן, איתן ואור רוכמן
מימין לשמאל: רן, איתן ואור רוכמן
(צילום: שיר אסף)

רן: “הפעלנו את המפעל עם בערך עשרה עובדים במקום מאה, ורק לאט לאט הצלחנו לקבץ פה את כולם. היה ביקוש גדול לתרומות, אינסוף תרומות ועזרה לחיילים וכל מה שקשור באוכל והגנה לחיילים”.
“תרמנו הרבה מאוד מהמוצרים שלנו שהיו מאוד מבוקשים בתחום של לוגיסטיקה והזנה של המון אנשים. עדיין יש לנו קשיים, לא קל עם ההובלות של חומרי האריזה – בגלל החות’ים אי אפשר לעבור דרך ים סוף וחומרי הגלם מקיפים את כל אפריקה ומגיעים באיחור. יש בעיות אספקה קשות, עלויות גבוהות. זה כמובן מתגלגל גם על הלקוחות ויש עליות מחירים בכל מקום. כבר 30 שנה שאנחנו משמשים כשגרירים של ישראל מול יותר מ-30 ספקים במדינות רבות, וכמובן שגם בתערוכות”.
יש לכם משהו לומר לציבור לקראת המשך הדרך?
וכאן האב, איתן, שעד עכשיו האזין והנהן לדברי בניו, אומר את המסר החשוב שלו: “אנחנו פה בשביל להישאר. ותשמע, לא קנינו שום בית לא בקפריסין ולא ביוון ולא בפורטוגל, וגם אין לנו פספורטים כפולים. אנחנו מאוד מאמינים בארץ הזאת”.