בפברואר השנה יצאה ממטה פלאפון הודעה חשובה: החברה תהיה הראשונה מבין שלוש חברות הסלולר הגדולות שתשיק בישראל שירות eSIM, המאפשר להתקין בסמארטפונים התומכים כרטיס SIM וירטואלי בלחיצת כפתור, ללא צורך בקבלת זה הפיזי והחלפתו הידנית באחר. בצעד זה שוב מיצבה את עצמה פלאפון כחברת סלולר הניצבת בחזית הטכנולוגית, החדשנית והשירותית.
1 צפייה בגלריה
אילן סיגל
אילן סיגל
אילן סיגל
(צילום: רמי זרנגר)
את המהלך הזה ואחרים הוביל מנכ”ל החברה אילן סיגל, המשמש במקביל גם כמנכ”ל yes. סיגל נכנס לתפקידו במאי 2022 ומאז הגביר בשתי החברות את החתירה לאספקת הצעת ערך מודרנית ועדכנית יותר ללקוחות ולשיפור בתחום השירות - בין אם הוא פיזי, דיגיטלי או טלפוני.
“חדשנות מוצרית היא ערך עליון, לצד הסלוגן ‘לפני כולם’, ולא סתם כאמירה”, מסביר סיגל את התפיסה שלו. “אנחנו באמת משתדלים להיות ראשונים בכל דבר: מוצר, חדשנות ושירות. כל הזמן לייצר עוד ועוד חדשנות עבור הלקוחות שלנו בפלאפון וב- yes. את ה- eSIM לא התחלנו עכשיו, וכבר לפני שלוש שנים הצענו אותו בכרטיסי SIM בינלאומיים ובכאלו המיועדים לשעונים חכמים. לפני חצי שנה הצענו אותו כ-SIM לתיירות נכנסת. לצערי, כרגע אין תיירות עקב המלחמה, אך כשהיא תחזור - התיירים בישראל יוכלו ליהנות מהאפשרות לתקשורת מקומית נוחה בזכותו”.
איך התמודדתם עם מצב המלחמה?
“בפלאפון מיד הבנו שעלינו לתת מענה לכל המקומות בעוטף עזה שבהם נפגעה התקשורת הסלולרית. היינו חייבים להיכנס פנימה ולתקן אתרים, וזה היה מורכב ולא פשוט כי מדובר בזמן לחימה, תחת אש, כשהצבא לא ממש מאפשר. בכל זאת, תוך מספר ימים הצלחנו להחזיר לכשירות את כל האתרים שנפגעו. במקביל, נדרשנו להרחיב את יכולות הסלולר באזורי הכינוס של המילואימניקים, כדי שכולם יוכלו לדבר ולגלוש במקביל. הרחבנו קיבולות, הבאנו אנטנות זמניות והתקנו אנטנות נוספות. כשהבנו שללוחמים בשטח אין שקע לטעינה ואין איך לתקן מכשירים שניזוקו - חילקנו עשרות אלפי סוללות ניידות והוצאנו שלוש מעבדות תיקון על גלגלים שהסתובבו בכל שטחי הכינוס, מצפון עד דרום, במשך שלושה חודשים ותיקנו בחינם אלפי מכשירים של לוחמים”.
סיוע נוסף וייחודי סיפקה פלאפון למשפחותיהם של הנספים באסון השבעה באוקטובר. כשאלו יצרו קשר עם החברה וביקשו גישה לכרטיס ה- SIM של יקיריהם המנוחים - הם נענו במהירות, וכך קיבלו גישה לדאטה, שהפך עבורם למעין לוח זיכרון דיגיטלי.
כשמדובר ב- yes, עם תחילת המלחמה פתחה החברה את כל הערוצים לכלל לקוחותיה ואף הפסיקה לגבות תשלום מהמנויים בעוטף עזה ובצפון. בנוסף, כוכבי הסדרות של yes הסתובבו בין מלונות המפונים ושעשעו את הילדים. למפונים שעברו לדירות חדשות תרמה החברה מנויים. “זה עלה לנו מיליונים - אבל ההוצאות הפכו לשיקול זניח”, מציין סיגל. “מה שחשוב זו הנתינה, להיות חלק ממצב בו אנו יכולים לתת, לעזור, לאפשר תקשורת רציפה בכל מקום. עוד אימצנו את חטיבת גבעתי מקצה לקצה, מהחיילים, דרך המילואימניקים ועד המשפחות השכולות. כמובן שגם בשתי החברות ישנם מילואימניקים רבים שנקראו לדגל, ואנחנו הקפדנו להיות איתם בקשר כל הזמן ולסייע להם ולמשפחותיהם. ביצענו התאמות ואפשרנו עבודה מהבית למי שהיה צריך או היה מעוניין בה”.
ובמבט קדימה?
“אנו נערכים, שואלים את כל השאלות שצריך לשאול ובונים כמה תסריטי פעולה. ברור לנו שתחום התקשורת הוא כמו אוויר לנשימה, שסלולר ואינטרנט סלולרי הם קריטיים וכך גם טלוויזיה במצבי חירום. אני רואה את התפקיד שלנו בלוודא שישנה תקשורת רציפה. לכן, אנו נערכים לסיטואציות אפשריות שונות, פותחים נהלים ומעדכנים אותם. מוודאים שאם שוב ניכנס למצב של לחימה עצימה - נדע לתת תשובות ופתרונות מהר מאוד”.
ניהול מורכב ומאתגר
אילן סיגל הגיע לתפקידיו הנוכחיים לאחר שכיהן בשורה ארוכה של תפקידים בתחום התקשורת, כשהאחרון בהם הוא מנכ”ל גולן טלקום. לא רק שמינויו הנוכחי הוא מנכ”ל של שני תאגידים גדולים במקביל - בתחילת הדרך הוא היה מנכ”ל של שלושה - כשלצד פלאפון ו- yes ניהל גם את בזק בינלאומי עד סוף שנת 2022, אך עדיין קשה לא לתהות כיצד ניתן לנהל במקביל שתי אופרציות משמעותיות כפלאפון ו- yes.
“אין ספק שזה אתגר ניהולי מורכב, אבל לכל דבר מתרגלים. בין שתי החברות יש קשר אך הן גם מתעסקות בתחומים שונים בעולם התקשורת. בהתאם לכך, נבנתה אסטרטגיית מיקוד של הנהלה אחת עם פרופסיות, עם אנשי מקצוע לכל אחד מהתחומים. יש סמנכ”ל הנדסה סלולר וסמנכ”ל הנדסה טלוויזיה, סמנכ”ל תוכן ב-yes וכיוצא בזה. ככל שיורדים בהיררכיית הניהול - בולטת יותר אסטרטגיית המיקוד של כל אחת משתי החברות. אני יכול לומר שזה עובד מצוין. החברות נמצאות על מסלול אסטרטגי ברור, עם תפיסה מדויקת כל אחת בתחומה וניתן להיות שבעי רצון מהתהליכים ומתוצאותיהם”.
איזה ארגז כלים נדרש ממנכ”ל כדי לנהל שתי חברות במקביל?
“אכן נדרש ארגז כלים משמעותי. כמנהל, אני מכיר ומודע מאוד לפרטים הקטנים - אבל מקבל החלטות גדולות, החלטות משמעותיות שיאפשרו לחברות לרוץ קדימה. זו פילוסופיית הניהול שלי. יש לייצר הנהלה המורכבת מאנשים יותר טובים מהמנכ”ל במה שהם עושים. כך אני יכול להיות סמוך ובטוח שהעבודה מתבצעת על הצד הטוב ביותר, הן ניהולית והן מקצועית. הדבר השלישי הוא ייצור תרבות ארגונית חיובית עם אווירה טובה ועבודת ממשקים מצוינת. כך כל הדברים שאני מעביר ברמה האסטרטגית נופלים על אוזניים קשובות. אני גם מאוד דוגל בשקיפות, ומציג כל הזמן למנהלים את הכיוון אליו הולכות החברות - מה שמדרבן אותם ולאחר מכן את עובדיהם - ללכת בדרך הזאת ולהרגיש חלק ולא סתם עוד בורג במערכת. בשתי החברות יש ועדי עובדים ואנו עושים כל מאמץ שמערכת היחסים והאמון בין ההנהלה לעובדים יהיו מצוינים. ההנהלה מתעסקת בחדשנות ובקדמה וועד העובדים מתעסק ברווחת העובדים. זה שילוב מצוין ובעל ערך”.