לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל היא ארגון גג לאומי, המייצג את כלל הציבור ההנדסי-טכנולוגי בישראל, מקדם אותו ומגביר את השפעתו על המשק והכלכלה בישראל. הלשכה עושה זאת באמצעים שונים דוגמת הכשרות מקצועיות, סמינרים, קורסים, כנסים, קונגרסים וימי עיון. במרוצת שנות פעילותה, ייסדה לשכת המהנדסים מוסדות טכנולוגיים רבים, בהם מכון התקנים הישראלי, המכון לפריון העבודה והייצור והמכון לחקר הבנייה. תחתיה פועלת שורה של איגודים מקצועיים הנדסיים בתחומים שונים, כהנדסת חשמל, הנדסת אלקטרוניקה, הנדסת בנין והנדסת מכונות.
בראש הלשכה עומדים שניים: היו”ר גיא שעשע וממלא המקום יאיר כץ. ביחד הם מובילים מגוון פעילויות ומקדמים את המקצוע ואת אנשיו בישראל. “היעדים המרכזיים שלנו הם פיתוח וקידום ההון האנושי והידע הטכנולוגי בתעשייה הישראלית - דבר בו אנו רואים תנאי מחייב לקידום הכלכלה וצמיחת המשק”, הם מצהירים.
2 צפייה בגלריה
גיא שעשוע
גיא שעשוע
גיא שעשע
(צילום: יח"צ)

גיא שעשע: “בלשכה פעילים עשרות אלפי מהנדסים, וחלק מחבריה הם בעלי שם עולמי בתחום. אנו עושים את כל הניתן כדי לטפחם, כולל קורסים מתקדמים, כנסים בינלאומיים, עידוד חדשנות ואף שימוש בפלטפורמה להנבטת מיזמים טכנולוגיים מתקדמים”.
יאיר כץ: “מעבר לעשרות אלפי החברים המהנדסים, אנו פונים גם לציבור הסטודנטים להנדסה - המהנדסים של המחר, והם מקבלים חברות בחינם”.
2 צפייה בגלריה
יאיר כץ
יאיר כץ
יאיר כץ
(צילום: ראובן קופיצ׳ינסקי)

כיצד משפיעה תקופת המלחמה על הלשכה?
שעשע: “כתגובה ראשונה הקפאנו את כל פעילויות הלשכה עד סוף 2023. רק לקראת תחילת ינואר 2024 חזרנו לקיים פעילויות וכנסים עם רגישות רבה למצב ולציבור החברים. בהיבט הניהולי צמצמנו עלויות, כולל משרה בכירה אחת, אך עם זאת לא פגענו בעובדים ולא הוצאנו לחל”ת. טייבנו את הנתונים ועשינו סדר כך שבתחילת 2024 אפשר היה לחזור כשהכל בעצימות הנכונה, מסודר ומאורגן. מאז אוקטובר ההתמקדות היא רק בתחום המקצועי ובהקשר של המלחמה”.
כץ: “המזל שלנו הוא שכבר לפני המלחמה הנחנו את מנכ”ל הלשכה גיל שביט להגיע לאיזון כלכלי. התפיסה שלנו היא להקפיד שההוצאות שלנו לא יעלו על ההכנסות בשום מצב - וכך להבטיח לשכה מיוצבת כלכלית. ב’אני מאמין’ שלנו אנו רואים את היכולת לקיים את הלשכה גם ללא הכנסות של מספר חודשים. כך שגם אם מחר סוגרים את הברז - הפעילות תימשך לפחות כמה חודשים קדימה. כך אנו מנהלים את הלשכה וכך התאפשר לנו לא רק להחזיק את הראש מעל המים, אלא גם לבצע מספר משימות ופרויקטים מיוחדים בחודשי המלחמה הראשונים: פתחנו חמ”ל הנדסי שנתן מענה לשאלות בתחום לאזרחים, שהמצב הביא אותם להתעניין בבטיחות בנייה. יחד עם האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות הקמנו רשימות של מומחי בטיחות שבעת הצורך יסייעו לקבוע אם בטוח לחזור למבנה מסוים או לא. עוד יזמנו פרויקט התנדבות של גמלאי הלשכה - שהגיעו לאכסניות מפונים ברחבי הארץ ונתנו הרצאות על התחום”.

מצב המלחמה לא פגע בקשרי החוץ

גיא שעשע (46), בעל תואר ראשון ותואר שני בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה, משמש כיו”ר לשכת המהנדסים במקביל לתפקידו כיו”ר נציגות המהנדסים בתעשייה האווירית. בתפקידו המקצועי בתעשייה האווירית משמש כראש תחום תקשורת לוויינית. הוא נשוי ואב לשתי בנות.
יאיר כץ (43), בעל תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול ותואר שני במנהל עסקים, משמש כממלא מקום יו”ר לשכת המהנדסים, זאת במקביל לתפקידו כמזכיר ארגון עובדי התעשייה האווירית. בתפקידו המקצועי בתעשייה האווירית שימש כמהנדס תכנון ובקרה. הוא נשוי ואב לשלוש בנות.
יחד שואפים השניים לייצר לשכה שתהיה משולבת באקדמיה ובמערכת החינוך, תגיע ותהיה רלוונטית לכלל ציבור המהנדסים בישראל ותספק מענה לכל אירוע הנדסי. זאת, תוך מהלכים שונים ואף חדשניים שאחד מהם הוא חתימת הסכם שיתוף פעולה עם לשכת המהנדסים של מרוקו. ההסכם נחתם ביוני 2023 וצוין בביקורים הדדיים של ראשי הלשכות. שעשע וכץ מספרים שמצב המלחמה לא הביא לניתוק הקשר, אך הוא מתנהל כרגע בעצימות נמוכה. “יש לנו איש קשר מולם ויודעים לדבר כשצריך” - מציין שעשע. “הקשר חשוב גם להם, כי הם מבינים שישראל היא מעצמת היי-טק ושדרך הקשרים שלנו הם יכולים לחבור לגופים הנדסיים רבים שהם מתעניינים בהם, למשל כאלו העוסקים בהתפלת מים”.
כץ: “למעט הקשרים שיש לנו עם הלשכה במרוקו אין לנו קשרים נוספים עם מדינות ערב, כך שמצב המלחמה לא פגע ב’קשרי החוץ’ שלנו. מה שהוא כן שינה זה את הצורך להתאים את עצמנו לצרכי השוק. יזמנו כנס מקצועי גדול בנושא גנרטורים בחירום, שזה נושא חם כיום. אנו מזהים את רצון הציבור שלנו לצרוך ידע ורואים שהוא צמא מאוד להכשרות המקצועיות כיום. המצב הביא את הצורך לזהות ולחדד את חוזקות הארגון ולהשתמש בהן בצורה היעילה ביותר - שתסייע הן למהנדסים והן לאזרחים הנעזרים בהם. יש לנו בכך יתרון יחסי משמעותי - אנו יכולים להגיע בלחיצת כפתור לעשרות אלפי מהנדסים שהם חברי הלשכה שלנו”.
מה התוכניות להמשך השנה?
שעשע: “יש לנו תוכנית עבודה מסודרת עד סוף 2024, בכפוף לשינויים ובלת”מים. כך גם לכל האיגודים שתחתינו. נמשיך להיות מוטי פעילות מקצועית ונתמקד בהכשרות מקצועיות. אנו מקיימים דיונים שוטפים ומתאימים את התוכנית למה שקורה במדינה ובהתאם למתיחות הביטחונית”.
כץ: “מעבר לכך, זיהינו צורך לקשור בין הנדסה לרפואה - ולכן הקמנו איגוד מקצועי שיושק בקרוב. דרך פעילותו אנו מקווים להגיע לכמה שיותר ציבורים במדינה ולתת להם את המענה האופטימלי בממשק של התחומים הללו. נמשיך גם להשקיע בנושא נשים בהנדסה. יש לנו בלשכה פורום מהנדסות שעושה פעילויות וכנסים לנשים, ומעשיר אותן בתכנים הנדסיים. לצערנו, נשים הן פחות מ-50% מאנשי ההנדסה בישראל ואנו מקווים שעידודן להיכנס לתחום ולהתקדם בו יסייע לשנות את המגמה הזאת”.