דרכון זר הפך בשנים האחרונות למצרך מבוקש, ודאי כשמדובר במדינות האיחוד האירופי שמציעות השכלה גבוהה חינמית או מסובסדת, הזדמנויות תעסוקה, השקעה וכמובן זכויות סוציאליות נדיבות. האזרחויות המבוקשות במיוחד הן הגרמנית, הרומנית, הפולנית והאוסטרית. כדי לממשן, יש צורך בעורכי דין המכירים היטב את התפתחויות במדינות אלה, שפתחו את השורות והרחיבו את אפשרויות קבלת האזרחות.
“אפשר להוציא דרכון אירופאי גם בלי עורך דין, אך לא תמיד מדובר במשימה קלה ופעמים רבות אלו המנסים מגלים שהם נופלים על סיבות טכניות כאלו ואחרות - שהיו נמנעות אם איש מקצוע היה מסייע להם”, אומר עו”ד אופיר.
2 צפייה בגלריה
עו”ד טל אופיר
עו”ד טל אופיר
עו”ד טל אופיר
(צילום: ענבל מרמרי)

ניסיון של מעל לעשור והגשת אלפי בקשות לאזרחות, הופכים את משרד עו”ד טל אופיר לכתובת הטבעית למבקשים להוציא אזרחות זרה. עובדי המשרד מאפשרים לישראלים וליהודים מרחבי העולם לממש זכאות לאזרחות אירופית הנובעת מקשר משפחתי. הם מבצעים עבור הלקוחות את הבדיקה הארכיונית הנדרשת, מאתרים מידע משפחתי חיוני להגשת הבקרה, בודקים היטב אם הלקוח עומד בתנאי הזכאות – ורק לאחר מכן מגישים את הבקשה בצורה שלא תצריך סבבי תיקונים או תיצור עיכובים, עוקבים אחר התקדמותה ומעדכנים את הלקוח באופן שוטף בסטטוס, עד שיחזיק בדרכון הנכסף.
“מעבר לכך, זמן הוא מצרך יקר ובתהליך הוצאת האזרחות אפילו הפעולה הפשוטה ביותר מצריכה אנרגיה ופנאי נפשי. אנו מציעים ללקוחותינו שירות מעטפת מקצה לקצה, כשהם עצמם לא צריכים לעשות כמעט דבר. הם נותנים לנו ייפוי כוח ואנו פונים בשמם לכל הרשויות שמהן יש להוציא טפסים הדרושים להגשת הבקשה: משרד הפנים, המשטרה, הרבנות וכדומה. אנו גם מבצעים עבורם את כל האימותים הנדרשים, מתרגמים את המסמכים - ומגישים אותם”.

זכאות מורחבת

עו”ד אופיר מאמין בנקיטת גישה פרו-אקטיבית מול הרשויות. הוא מנחה את עורכי הדין העובדים עמו לא רק להגיש בקשות למסמכים מהרשויות אלא גם להישאר במעקב צמוד ולתזכר אותן במקרה שהתשובה מתעכבת ואף להגיש תלונה אם היא לא מתקבלת. תוך כדי, משקף המשרד ללקוח בדיוק את המצב לאשורו ומעדכן אותו בכל פעם ששלב כלשהו מסתיים. “בנינו מערכת המציגה לכל לקוח סטטוס מדויק של התהליך שלו”, הוא מספר. “אנחנו מבינים את החשיבות של שירות טוב ואת הצורך של הלקוחות להיות בעניינים. לכן תמונת מצב של הבקשה לפרטיה נגישה ללקוחותינו בכל עת עד לקבלת הדרכון”.
איך בעצם, יודע אדם שהוא זכאי לאזרחות זרה?
“בגרמניה ובאוסטריה הכללים יחסית ברורים: מי שנמלט משטח גרמניה או אוסטריה בתקופת המשטר הנאצי זכאי לאזרחות גרמנית. כמובן שיש לבדוק האם יש ראיות בכתב מגרמניה ואוסטריה, אך לשמחתנו מדובר במדינות עם תיעוד מאוד מסודר של מידע המוכיח עמידה בתנאי הזכאות כמו למשל מרשמי תושבים או תיקי שילומים שקיבלו קרובי המשפחה. לעומת זאת, ברומניה ובפולין תנאי הזכאות מעט יותר מורכבים והדגש הוא באילו שנים היה קרוב המשפחה אזרח, האם ומתי איבד את האזרחות ועוד. עבור כל לקוח שלנו אנו עורכים בדיקה ארכיונית מעמיקה ונותנים תשובה חד משמעית לגבי זכאותו לאזרחות של האיחוד האירופי”.
איזו חקיקה במדינות האיחוד היא בשורה של ממש עבור ישראלים המעוניינים בדרכון אירופאי?
“במקרה הזה יש בשורות טובות ופחות טובות. הבשורות הפחות טובות הן שברומניה יש כוונה של המחוקק להציב תנאי של ידיעת השפה הרומנית ברמה בסיסית למי שמעוניין באזרחות. בשלב זה מדובר בכוונות בלבד, אך מי שמעוניין כדאי להזדרז כדי לא לקחת סיכון.
הבשורות הטובות הן לגבי גרמניה. עד לא מכבר, גרמניה הגבילה את הזכאות לאזרחות גרמנית ולדרכון גרמני רק ליהודים אזרחי גרמניה ולצאצאיהם הישירים. כך הוחרגו למעלה מ-100,000 יהודים שלפני המלחמה התגוררו בשטח גרמניה במעמד תושבים, ללא אזרחות גרמנית. הם חשבו שהם נמצאים בדרך להפוך מתושבים לאזרחים בגרמניה, אך עליית המשטר הנאצי לשלטון ב-1933 גדעה ציפייה זו. לפני כשנתיים וחצי, החליטה גרמניה לתקן את סעיף 15 לחוק האזרחות הגרמני, וכעת מוענקת אזרחות גרמנית ודרכון גרמני גם לכל אותם יהודים שלא היו בעלי אזרחות גרמנית ונאלצו לעזוב את המדינה עקב עליית המפלגה הנאצית לשלטון. הזכאות החדשה תקפה גם לצאצאים ישירים של אותם תושבים: ילדים, נכדים, נינים וכיוצא בזה”.
2 צפייה בגלריה
(צילום: ענבל מרמרי)

יותר סימפטיה באירופה

תוצאות הבחירות שהתקיימו בישראל בסוף 2022, והניסיונות לבצע רפורמה משפטית שבאו בעקבותיה, הביאו לעלייה יוצאת דופן במספר הפונים למשרד עו”ד טל אופיר. התשתית המשומנת הקיימת במשרד אפשרה להתמודד עם העומס ולהמשיך לשרת לקוחות ביעילות, מהירות ומיומנות. המלחמה ברצועת עזה שנפתחה באוקטובר 2023 הביאה לקשיים נוספים, בדמות משרדי ממשלה המתקשים לתפקד ולספק למשרד את המענה הדרוש. “המצב הביא לעיכובים שונים, ואף היו מולנו ממשקים שלא עבדו בכלל”, אומר עו”ד אופיר. “התמודדנו עם זה. היינו צריכים לתקשר את זה ללקוחות, אך ידענו שאנחנו צריכים - ויכולים - לנהל את זה, ולא להיות מנוהלים”.
המצב החדש הביא לכתף קרה מצד הרשויות האירופיות מולן אתם עובדים?
“נהפוך הוא. שמנו לב שהרשויות בגרמניה הפכו לסימפטיות מהרגיל. הן אפילו נתנו לנו פטור מאגרות ארכיון לתקופה מסוימת, כאות הזדהות. תחושה דומה קיבלנו גם מקולגות אירופאיים וממשרדי ממשלה אחרים באירופה”.
כמה זמן לוקח תהליך קבלת אזרחות זרה?
“הבדיקות הארכיוניות עשויות להימשך בין מספר ימים ועד לחודשיים-שלושה. הכנת הבקשות נמשכת גם כחודשיים שלושה. בחינת הבקשה היא משתנה מהותי שיכול לקחת בין מספר חודשים ועד שלוש שנים - תלוי במדינה וביעילות הטיפול. במסגרת עבודתנו למען הלקוח אנו שולחים תזכורות למחלקת האזרחות הרלוונטית כדי לוודא שהבקשות מטופלות, ומעדכנים את לקוחותינו בכל שלב”.
העבודה היא רוטינית או שיש מקרים מאתגרים יותר?
“בהחלט, ישנם גם מקרים שהם מחוץ לספקטרום. למשל, כאלו, המצריכים אימות שיותר קשה להשיג או בקשות הדורשות יותר מחשבה ועבודה מסיבות שונות. אם, למשל, אדם שינה את שמו בימים בהם מרשם האוכלוסין הישראלי עדיין לא תיעד מהלכים כאלו – יש להגיש בקשה לפסק דין הצהרתי בנושא. גם במקרים המאתגרים אנחנו לא מוותרים ובודקים כל דרך פעולה אפשרית שתביא להשגת הדרכון האירופי ללקוח”.
מה קורה כשיש מידע על קרוב משפחה שהלך לעולמו, אך אין את מסמכיו?
“במקרה כזה אנו מאתרים בעצמנו מסמכים המצביעים על עמידה בתנאי הזכאות לאזרחות ודרכון”.
קורה שנמצאו מסמכים לזכאות ובכל זאת הבקשה נענית בשלילה?
“אנחנו מכירים היטב את החקיקה ובקיאים בראיות הנדרשות להוכחת זכאות. אנו גם בתקשורת רציפה עם מחלקות האזרחות ועם קולגות בכל המדינות לעדכון בכל התפתחות. לפי הפרטים הראשוניים שמוסר הלקוח, אנחנו יודעים אם יש בכלל טעם לערוך בדיקה ארכיונית. לכן הבדיקות הארכיוניות מצליחות בלמעלה מ-90% מהמקרים. בדיקות אלו נועדו לנטרל את הסיכון שהבקשה תסורב. לכן יש לנו 100% הצלחה בבקשות שהשגנו לאזרחות אירופית”.
אם אתם מעוניינים לדעת אם גם אתם זכאים לאזרחות של האיחוד האירופאי, צרו קשר עם משרד עו”ד טל אופיר – במשרדנו נוכל לבחון את המסמכים שבידיכם. אם המסמכים לא מספיקים, או אם אין לכם מסמכים בכלל, נבצע עבורכם בדיקה ארכיונית מעמיקה כדי לבסס את הזכאות לאזרחות ולאחר מכן נטפל בבקשה מבלי שתצטרכו לצאת מהבית.