לאט לאט מחלחלת גם בישראל ההבנה שהבינה המלאכותית היא כלי עבודה משמעותי, כמעט קריטי בימים אלה. קצב הלמידה האיטי אמנם כבר יצר פערים משמעותיים מול שאר העולם, אך ניתן לשנות זאת. כדי להצליח לעמוד בקצב ולא להישאר מאחור, יש צורך אמיתי בשינוי חשיבה שמתחיל בראש ובראשונה במילוי השורות באנשי תעשייה ואנשי טכנולוגיה מובילים, שחסרונם מורגש היטב בכל שדרות הניהול במדינה, במערכת החינוך ובאקדמיה. במקביל, חייבים להוריד את ה”פחד” המתלווה למונח בינה מלאכותית (AI) ולראות דרכו את התועלת האמיתית לכל תחומי החיים שלנו.
1 צפייה בגלריה
מלי ביצור פרנס
מלי ביצור פרנס
מלי ביצור פרנס
(צילום: אינגה אבשלום שליאן)
דוגמה כואבת לנחיצותה של הבינה המלאכותית היא מלחמת חרבות ברזל המתנהלת מאז השבעה באוקטובר. אילו, למשל, היינו יודעים לחזות כמה כלי נשק צריך וכמה תחמושת נדרשת לטובת הלחימה, יכולנו גם לנהל אותה טוב יותר, אפילו לחזות את המלחמה עצמה ואת ההשלכות שתביא איתה דוגמת השבתת מפעלים או היערכות אזרחית טובה ויעילה יותר.
זהו בעצם כוחה של הבינה המלאכותית: לגרום למכונה להתנהג כמו בן אנוש, בתוספת יכולת עיבוד נתונים וניתוח מדויק לפרטי פרטים. הבנו זאת עוד לפני שיצאנו למכרז לניהול המכון ליצוא מתקדם של משרד הכלכלה, שמטרתו הגדלת הפריון של עובדי התעשייה בישראל באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים. אחד המרכזיים שבהם היא ה- AI, לצד רובוטים חיישנים IOT - עיבוד נתונים ועוד.

המכונה מול האדם

כדי לגשת למכרז בצורה הטובה ביותר, ביצענו מחקר עומק בישראל ובחו”ל, תחקירים ובדיקות. למדנו את הנושא מכל כיוון. לא הופתענו לגלות שהעולם נמצא כמה צעדים לפנינו, וכשזכינו במכרז הצבנו לנגד עינינו את הצורך לסגור את הפער שנפער. הנענו תהליך והטמענו את ה- AI ב- 400 מפעלים בישראל שכבר מעידים על הגדלת הרווחיות והתפוקות שלהם, ונעשה זאת בעוד מאות מפעלים שיצעדו קדימה באמצעות הבינה המלאכותית והטכנולוגיה שמצליחות להגיע למקומות שבן אנוש לא תמיד רואה. חיבור עולם התעשייה לטכנולוגיה המתקדמת, יאפשר לנו להפעיל מפעלים מרחוק ללא מגע יד אדם (ראינו את הצורך בכך בבירור בתקופת הקורונה) דבר מאוד מהותי במצב מלחמה או כאשר נופלים טילים. לחזות בצורה מדויקת ביקושים בארץ ובעולם, ימקם את ישראל כשחקנית משמעותית ומשפיעה.
כדי להעצים את המגמה, הקמנו את מרכז ההדגמה הגדול בישראל בתחום ה- 4.0 רובוטיקה ואוטומציה. במרכז אנו מציגים פלטפורמות מתקדמות בתחום בינה מלאכותית ועוד, כאשר המבקרים המגיעים לרוב מעולמות התעשייה יכולים לצפות ביכולות המרשימות והמתקדמות ביותר וכך להיחשף לפסגת הטכנולוגיה העולמית. מתוך אסטרטגיה הרואה למרחוק, ננגיש את המרכז לכל שכבות הגיל בישראל, החל מילדי הגן ודרך מוסדות החינוך, כדי לייצר את הרצף הטכנולוגי הדרוש עוד מגיל קטן.
מדובר בהמשך המדיניות של פירמת הייעוץ TEFEN, העוסקת בנושאים רבים ומהותיים למדינת ישראל כמו בריאות, תעשייה, ביטחון וממשל. בעיניי, כל המתחיל בחינוך, כאשר טיבו ומצוינותו הם אשר יכתיבו את מעמדה ומיקומה של מדינת ישראל בעתיד בין כלל מעצמות העולם.
זו המהות שצריכה לעמוד במרכז העשייה בישראל, אם אנחנו באמת רוצים מדינה טכנולוגית, המעבר לחשיבה מתקדמת חייב להתחיל בחינוך טכנולוגי החל מגיל הגן ועד לאקדמיה ויצירת מסלולי לימוד תומכי ומותאמי שינוי. כבר כיום חסרים בישראל אנשי תעשייה ואנשי טכנולוגיה מובילים, יש המעריכים זאת בעשרות אלפי ידיים עובדות. הירידה המתמשכת בביקוש למקצועות הנדסיים ותעשייתיים כבר מעמיד אותנו בפיגור של דור אחד לפחות בעולם הטכנולוגי מול מדינות אחרות מפותחות.
כיום אין כמעט לימודי תואר שיתמכו בשינוי המהפכני שהמדינה צריכה לעבור. אני עצמי מהנדסת תעשיה וניהול וכך רוב עובדיי. את התואר סיימתי לפני 22 שנים והסילבוסים כמעט לא השתנו, על אף השינוי המהפכני בשוק. אמת עגומה. למדתי על פי חומרי לימוד שנלמדו כבר ב-1970 וזה נמשך עד היום, כשבמקביל העולם השתנה לגמרי והאקדמיה בישראל לא מתאימה את הלימודים לצרכים החדשים. מדוע בישראל אין, למשל, תואר ספציפי מיוחד לתחום התעשייה המתקדמת ובינה מלאכותית בפרט? אני מאמינה שהגדרה כזו תמשוך אליה סטודנטים ותוביל גם לצמצום פערי הידע מול העולם.

שינוי מהגן ועד האקדמיה

אני מאמינה שראוי וכדאי לבנות תוכנית שתחל מכיתה א’ ועד האקדמיה, ותגלם בתוכה את תכני הטכנולוגיה לכלל התלמידים. אולי אף ראוי לבחון תכנים במערכת החינוך, לבדוק מה מיותר, מה השתנה, מה לעדכן ומה כבר לא רלוונטי. יש לנו כיום דור טכנולוגי והרבה יותר מתקדם ממי שמתיימר ללמד אותו על טכנולוגיה או מקבל החלטות בנושא. מדובר באבסורד שצריך להכיר בו ולטפל בו כבר עכשיו. יש לשלב במערכת החינוך אנשי טכנולוגיה ותעשיה מתקדמת שישמשו כמורים ויצעידו אותה לכיוונים הרצויים. הנוער של היום מכיר את הבינה המלאכותית ומשתמש ב- CHATGPT אבל באופן הרסני עבורו, שכן הוא לא יודע להבדיל בין פייק לבין האמת בנתונים. מנגד, גם אין מי שילמד אותו לזהות זאת. לפיכך, נדרשת להכשיר אנשים שהם בעלי ידע מקצועי מתאים, שידעו גם איך לדעת לזהות פייק וגם ללמד זאת.
ההבנה שיש בכוח ובכוחה של פירמת הייעוץ TEFEN להוביל שינוי בכל מקום שאליו נגיע היא המניעה אותי קדימה. גם בשנה הזו, שהייתה מאתגרת בשל המלחמה וההשלכות המתמשכות קורונה, המשכנו להוביל פרויקטים משמעותיים אצל כלל הלקוחות המובילים בישראל: רכבת ישראל, שטראוס, תנובה, התעשייה האווירית, רפאל, משרד הרווחה, משרד החינוך ועוד משרדי ממשלה. המשכנו להגדיל את הפעילות שלנו בחו”ל ובתעשייה בישראל. כל 200 העובדים היועצים שלנו היו עסוקים כל השנה, ושמחתי שיכולתי לספק להם עבודה, שזה לא מובן מאיליו בתקופה כזו בחברת ייעוץ.
אנו ממשיכים כל העת לרכוש חברות, הן בעולם הייעוץ ומערכות המידע והן בחברות תעשייה יצרניות נוספות שאנו בוחנים. את חברות הייעוץ אנו מוסיפים לאלו הקיימות, כאשר הרכישה מאפשרת לנו לתת עוד שירותים לארסנל השירותים שאנו מספקים ללקוחות שלנו. את חברות התעשייה אנו קונים מהסיבה ששותפי אייל זילברמן ואני, החלטנו לא רק לייעץ אלא ליישם הלכה למעשה את כלל הכלים שלנו בארגון תעשייתי שיהיה בבעלותנו.
לפני כשנה, רכשנו את קבוצת “זריחה” שהיא חברת פלסטיקה ומתכת ואנו במהלך עסקאות דומות נוספות. מה שמניע אותי הוא להפוך את הדברים לטובים יותר, שיפור מתמיד זאת המהות. מי שלא משתפר לא יהיה קיים, וזה נוגע לבינה המלאכותית וגם לאופן ההתנהלות היום יומית כמנהלים. אני זוכרת תמיד את מה שאמא שלי אמרה לי: לנשים אין תקרת זכוכית, ושאהיה מי שאני והכי טובה שאוכל להיות. המוטו הזה מוביל אותי מאז, וכל פעם שפגשתי בתקרת זכוכית - ניפצתי אותה בגדול. נעשה זאת גם בעולמות ה-AI לטובת מדינת ישראל כולה.
הכותבת, מלי ביצור פרנס, מנכ”לית ובעלים של פירמת הייעוץ TEFEN, יו”רית המכון לייצור מתקדם בתעשייה היא אחת הנשים המשפיעות במשק הישראלי זה 20 שנה. החברה שבבעלותה מייעצת למאות חברות פרטיות במשק, למשרדי ממשלה, ובימים כאלו הייעוץ הוא משמעותי אפילו יותר, כשישראל נמצאת במלחמה. בשנים האחרונות היא הובילה שורת רכישות ומיזוגים, הבראה והתייעלות בחברות המובילות, ותחת ניהולה והנהגתה צמחה החברה, שילשה את המחזור והגדילה את רווחיה משמעותית. בכל יום ניצבים בפני ביצור-פרנס מאות בעיות ואתגרים עסקיים רבים ללקוחותיה, שאותם היא פותרת בהבנה מהירה והחלטות שמניעות את החברות אל עבר המטרה. היא מגדירה עצמה כציונית גדולה, ומבחינתה הייעוץ למשרדי הממשלה אינו רק עבודה ופרנסה, אלא הגשמת החזון שלה לעזור ולהוביל במדינת ישראל.