“החזון שלנו הוא לפעול להשתלבותם של אנשים עם חסמים תעסוקתיים וחברתיים בשוק העבודה ובחברה. המודלים השיקומיים החדשניים ומיזמי הכשרה פורצי דרך שלנו מובילים לאחוזי השמה פנומנליים ביחס לעולם, ומייצרים אימפקט משמעותי בחייהם של עשרות אלפי אנשים עם מוגבלויות”. כך מסביר עופר כהן, מנכ”ל קבוצת “שכולו טוב”, את פעילות הקבוצה, שאף זכתה על המודליים הייחודיים בפרסים רבים, בהם פרס ה-Zero באו”ם.
1 צפייה בגלריה
עופר כהן
עופר כהן
עופר כהן
(צילום: שכולו טוב)
קבוצת “שכולו טוב” מפעילה כיום כ-200 יחידות הכשרה תעסוקתיות וחברתיות, מלווה למעלה מ-8,000 מקבלי שירות ומעסיקה 750 אנשי צוות. המודלים שלה מיושמים בכלל מיזמי ההכשרה של הקבוצה, הנמצאים בלב הקהילה, המהווים מיקרוקוסמוס לעולם העבודה עבור מקבלי השירות הנמצאים בתהליכי הכשרה והשתלבות בשוק העבודה הטבעי. “מקבלי השירות מגיעים ליחידת ההכשרה שבה הם לומדים מיומנויות תעסוקתיות בהתאם לעולם התוכן שבו בחרו להתמקד - אם זה שירות לקוחות, עולמות האונליין, בק-אופיס ועוד”, מפרט כהן. “אנחנו מדמים עבורם סביבת עבודה יומיומית, וכך הם מתרגלים תוך ליווי ותמיכה”.
באיזו נקודה ובאיזה מצב תפסה המלחמה את החברה?
“המלחמה תפסה אותנו בעיצומו של פרץ גדול של עשייה, התפתחות וצמיחה של מיזמים קיימים וחדשים. התבשרנו גם על זכיה של המיזמים שלנו בפרס החדשנות לשנת 2023 מטעם ארגון ה-EASPD, ארגון הגג האירופאי לארגוני שיקום, כחלק מההכרה של העשייה שלנו בעולם.
“מתוקף העובדה שאנחנו עובדים עם אנשים שנמצאים בעיצומם של תהליכי שיקום במטרה להשתלבות בקהילה, נדרשנו למאמצים והתגייסות רבה יותר במטרה לסייע להם לצלוח את המשבר שפקד את כלל אזרחי המדינה. אנו עושים זאת הן ברמת ההתמודדות הנפשית והן ברמת התפקוד היומיומי, והתמודדות עם עולם העבודה שהשתנה. התפישה שלנו הייתה שמירה מקסימלית על שגרה וחזרה לשגרה ככל הניתן, כאמצעי לחיזוק החוסן וההתמודדות”.
וברמה העסקית?
“ברמה העסקית נדרשנו לפתרונות יצירתיים על מנת להמשיך להפעיל את כלל יחידות ההכשרה, וזאת במטרה להניע את הפעילות המסחרית השוטפת גם בתקופה זו ולהמשיך לתת מענה הן למקבלי השירות והן לכלל הלקוחות שלנו”.
האם עשיתם פעולות סיוע חברתיות במלחמה?
“לצד הצורך בריכוז המאמץ בתמיכה ובקיום הפעילות השוטפת, היה חשוב לנו להירתם יחד עם מקבלי השירות שלנו ולתמוך ביוזמות שעלו מהשטח, כחלק בלתי נפרד מהחיבור לנעשה במדינה וכאמצעי להגברת החוסן הנפשי ותחושת המסוגלות.
“לכן, נרתמנו צוות ומקבלי שירות כאחד, וקיימנו פעולות סיוע חברתיות בתקופה זו, כאשר כל תחומי הפעילות השונים של הקבוצה לקחו חלק ותרמו בתחום התמחותם. לדוגמא, בבתי הקפה הכנו כריכים ומנות מזון עבור חיילים ומפונים, ברשת ‘סיפור חוזר’ ארגנו משלוחי ספרים למפונים, לחיילים ולפצועים. מהמפעלים שלחנו חבילות ממוצרי הקבוצה, ברשת ‘דנדשה’ ייצרנו פלטפורמה מסחרית שסייעה לעסקים מהצפון ומהדרום. בנוסף, שלחנו צוותים מקצועיים שלנו לסייע למאמץ של משרדי הממשלה במתן מענה רגשי וסוציאלי למפונים”.
כמנהל, מהו האתגר הגדול ביותר שהציבה לך מצב המלחמה?
“מצב המלחמה דרש ממני כמנהל, ומאיתנו כארגון, ‘להפעיל את המקסימום במינימום’- כלומר להצליח להפעיל את המענים הקיימים ולתת מענים נוספים, כשאנחנו נמצאים במצב של חוסר ודאות ומשאבים חסרים. זה דרש הרבה יצירתיות וגמישות ארגונית. לשמחתי, הארגון שלנו מורכב מאנשים יצירתיים ומוכשרים והדבר בא לידי ביטוי גם במצב הנוכחי”.
מה למדת השנה שלא ידעת קודם - בעקבות המלחמה או בלי קשר?
“תמיד ידעתי עד כמה הצוותים שלנו מחויבים ומסורים לעשייה ולמקבלי השירות שאותם הם מלווים. בעקבות המצב, התחזקה אצלי ההבנה עד כמה. הצוותים שלנו גילו וממשיכים לגלות לאורך כל התקופה עוצמות וכוחות לטובת תמיכה במקבלי השירות, גם כשהם עצמם נמצאים במציאות מורכבת”.

צורך הולך וגובר

כחלק מהעשייה והשירות, גם הבינה המלאכותית משולבת בפעילות של שכולו טוב. “טכנולוגיות מתקדמות משולבות כבר כיום במערכות שונות של הארגון, והן מסייעות לנו לתת מענה מדויק ומיטבי למקבלי השירות. במיזמי ההכשרה הטכנולוגיים שלנו מקבלי השירות פועלים בסביבה טכנולוגית מתקדמת מבוססת AI”.
איך אתה רואה את ישראל של 2024 מבחינת תחום הפעילות שלך?
“אנחנו מהווים סמן ימני במתן מענים חדשניים ופורצי דרך לאנשים עם חסמים תעסוקתיים וחברתיים, והמציאות שבה אנו נמצאים כיום רק מחדדת ומעבה את הצורך שסביר שיילך ויגבר, ואנו נערכים בהתאם”.
האם יש תחומים שאליהם אתם מתעתדים לחדור ב-2024?
“למרות המצב הנוכחי, את שנת 2023 סיימנו בהצלחה פנומנלית בהשתלבותם של אלפי אנשים עם חסמים תעסוקתיים בשוק העבודה הטבעי. הצלחת המודל הובילה אותנו להטמיע אותו לאוכלוסיות נוספות, ובשנת 2024 אנחנו מתעתדים להרחיב את הפעילות ולהמשיך לחולל שינוי בחייהם של אלפי אנשים נוספים”.
מה המאפיין הכי ישראלי ברוח של החברה?
“קבוצת שכולו טוב היא סטארט אפ חברתי שמתאפיין במיזמים ייחודים פורצי דרך, מודלים מקצועיים חדשניים ותרבות ארגונית המעודדת גמישות מחשבתית וניהולית, יזמות ומציאת פתרונות יצירתיים. הרוח הזו היא חלק מה-DNA הישראלי המאפשר לנו ולמדינת ישראל להמשיך לפעול, להתפתח ולצמוח גם במצבים מורכבים ולנצח יחד כל אתגר”.

ת.ז

עופר כהן - מנכ”ל קבוצת שכולו טוב.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “הצוותים ומקבלי השירות של הקבוצה הם ההשראה האמיתית. הם מתמודדים עם אתגרים מורכבים ויוצרים סיפורי הצלחה יומיומיים שמובילים לשינוי חברתי משמעותי”.
חזון עסקי לשנת 2024: “נמשיך לפתח ולהתפתח, להיכנס לעולמות תוכן נוספים במטרה להמשיך ולחולל שינוי בחייהם של עשרות ואף מאות אלפי אנשים בארץ ובעולם”.
מסר מרכזי שתרצה להעביר: “אני מאמין גדול בשיתופי פעולה ובחיבורים נכונים. השותפות ארוכת השנים שלנו עם אנשי המקצוע במשרדי הממשלה היא דוגמא יומיומית לכך. אנחנו עובדים ביחד עם חזון משותף ומטרה ברורה, כאשר חייהם של אנשים עם מוגבלות לנגד עינינו. זו הזדמנות מבחינתי גם להודות להם ולייחל שנמשיך לעבוד ביחד וליצור אימפקט משותף”.