אחד הערכים שנגעו ביותר לליבה של הנהלת חברת So RND בעת המלחמה, הוא הלכידות החברתית שהתהוותה בעוצמה וחיברה בין אנשים שונים מכל קצוות המדינה. “ההתנדבויות והתרומות לחיילים בהיקפים אדירים, סיוע למפונים מהעוטף, למשפחות החטופים, אפילו להסעות בעלי חיים מהדרום והשבתם לבעליהם. כל אלו המחישו בפנינו את הלכידות המדהימה של האנשים בישראל”, אומר אריאל מיכאלי, מייסד ומנכ”ל So RND, חברת בוטיק לפיתוח מוצרים ברי-קיימא מכרמיאל.
1 צפייה בגלריה
אריאל מיכאלי
אריאל מיכאלי
אריאל מיכאלי
(צילום: גיא הכט)
“המחשבה שלנו הייתה כיצד נוכל לשמר ואף להעצים את הלכידות הזו גם ליום שאחרי המלחמה”, מיכאלי אומר, “בימי שגרה, אנו לא תמיד מודעים לאפשרויות שנמצאות בסביבה הפיזית שלנו – ארגונים שיכולים לתת לנו שירות, אנשים שישמחו לסייע לנו, או העסקים המקומיים שיש להם מוצר שאנו צריכים. אנחנו משקיעים זמן וכסף מיותרים כדי לפתור בעיות לבד. כך נולדה אפליקציית Cohesion ME (לכידות) הפועלת במודל של כלכלה מעגלית ומחברת בין אנשים, ארגונים ועסקים”.
איך זה עובד בדיוק?
“אפליקציית Cohesion ME מאפשרת לאנשים לשתף שירותים וחפצים עם אנשים אחרים, ובתמורה הם מקבלים מטבעות וירטואליים שהם יכולים להשתמש בהם בתוך האפליקציה לרכישת שירותים וחפצים בעצמם. האפליקציה מותקנת בטלפון הנייד, מוצעת ב-7 שפות לבחירה, והשימוש בה פשוט, נוח ונגיש. היא מבוססת תחומי עניין ושירותי מיקום, כך כשמשתמש נמצא באזור מסוים ומתחבר לאפליקציה, היא תציע לו אינטראקציה עם אנשים, מוסדות ועסקים הרלוונטיים לצרכים שלו ומציעים שירותים ומוצרים בקרבת מקום. בכך, תחסוך האפליקציה נסיעות או רכישות מיותרות”.

מחפשים חניה בתל אביב? לא צריך יותר לשלם הון לחניונים

דוגמה לאפקטיביות של Cohesion הוא הפתרון המקורי שהיא מספקת לאחד הנושאים המעיקים ביותר – מציאת חניה בתל אביב. “כשאתה מגיע לתל אביב או לכל עיר אחרת ומחפש חניה, האפליקציה תאתר עבורך משתמשים שגרים באזור - בעלי חניה פרטית שמעוניינים לשתף את החניה שלהם למספר שעות תמורת מטבעות וירטואליים באפליקציה”, מסביר מיכאלי, “זה בדיוק הרעיון של שימוש יעיל במשאבים זמינים והחיבור בין אנשים שרצינו לממש באמצעות האפליקציה, תוך מענה לצרכים יומיומיים אמיתיים”.
כיצד ארגונים נכנסים לתמונה?
“לאזרחים הזקוקים לשירות יש היום ערוצים להעברת מידע לארגונים המתאימים, אבל אנו לא תמיד יודעים למי לפנות, או שיודעים אבל לא נפנה – בגלל חשש לפרטיות, פערי שפה ונגישות, או חוסר זמן – וכך הארגונים מאבדים מידע איכותי, והקהילה מקבלת שירות בינוני. Cohesion ME מעניקה לאזרחים ערוץ מידי, בטוח, נגיש, אנונימי ודו-כיווני לארגונים הרלוונטיים בסביבה.
“בצד של הארגון הצורך הוא אחר”, מיכאלי מסביר, “ארגונים ציבוריים משקיעים המון משאבים כדי לספק שירות מדויק ומהיר לצרכי הקהילה. האתגר שלהם כפול: למדוד נכון את הצורך של האזרחים, ולהפעיל ביעילות את המשאבים שלהם. לעיתים, המידע זורם לאט ולא תמיד לעובדים בשטח יש את המידע שהם צריכים כדי לקבל החלטות ולשתף פעולה עם עובדים מארגונים אחרים.
“לדוגמה, צוותי מחלקת בטחון ברשות מקומית, שמקבלים דיווחים אנונימיים על אלימות בבית, וצריכים לתפעל את האירוע בזמן אמת עם גורמים ממחלקת רווחה ולעדכן את המדווח שהעזרה בדרך, או מתנ”ס בשדרות שמעונין להציע פעילויות הפגה לילדי העיר והסביבה וצריך למקד חשיפה למגדלי ילדים.
“ארגונים מקבלים מאיתנו מערכת שליטה ובקרה בשם Cohesion PRO, שמאפשרת לארגון להזין את השירותים שהוא מציע כדי שהאזרחים יקבלו אותם באפליקציה, לקבל בזמן אמת מידע מהציבור, לקבל מידע מארגונים אחרים הפועלים בשטח, ולנהל את הטיפול בו במערכת שלנו או במערכות קיימות שלהם, בצורה מיידית, מאובטחת ואמינה. המערכת מעשירה את יכולות המדידה והעקיבות, ומאפשרת מתן הנחיות ופידבק לאזרח”.
כיצד ארגונים יכולים לשתף מידע עם ארגונים אחרים?
“ארגונים מנהלים מידע רגיש אודות עובדים ואזרחים, והמערכת שלנו מאפשרת לארגון להחליט אילו עובדים ישתפו מידע ואיזה מידע ספציפי ישותף עם ארגון אחר כדי לשפר את המענה לאירוע המסוים. המערכת מאובטחת במספר שכבות, ואין שיתוף גורף ב-Cohesion. למשל, כיתת כוננות יישובית שמוקפצת עקב דיווח על גניבה, יכולה להגדיר איש צוות מסוים שיהיה איש הקשר כלפי המשטרה, כדי שיוכלו להעביר להם מידע רלוונטי ולפעול יחד ולסכל יציאת הגנבים משטח הישוב”.
כיצד המלחמה השפיעה על פעילות החברה?
“המלחמה האיצה את הדברים. במקור תכננו להשיק את המוצר ברבעון הראשון של 2024, אבל צרכי החירום והחמ”ל במלחמה העצימו את הצורך באפליקציה כך שהאצנו מאוד את תהליכי הפיתוח וגם התאמנו פיצ’רים מדויקים לתרחישים החדשים שנוספו”.
האם עשיתם פעולות סיוע חברתיות במלחמה?
“בהחלט. אנו מקיימים השקה מוגבלת של המערכת בדצמבר, ללא תשלום עבור ארגונים שישתמשו במוצר בזמן המלחמה. ובכובע אחר שלי, כפסנתרן ונגן ליווי של הזמרת אפרת פלדמן, הרמנו מופע בשם ‘שקט ישראלי’ שכולו בהתנדבות לאזרחים המפונים.
מה המאפיין הכי ישראלי ברוח של החברה?
“יצירתיות ושיתוף. היעדים בצוותי העבודה הם קבוצתיים וחלוקת התפקידים ברורה, והשילוב הזה מעצים אמון, יוזמה, דמיון וראייה מערכתית אצל כולם. לאף אחד שעובד אצלנו אין תחליף. המוצר Cohesion זכה בתחרות כלכלה מעגלית בשיתוף האו”ם. כמו כן, משרדינו עברו למרכז הצעירים בכרמיאל, מתוך רצון ללמוד ממקום שוקק שחי עשייה קהילתית ביומיום.”
מהן תוכניות החברה ל-2024?
“להתמקד במוצר Cohesion ובשירותים שהוא יספק. אני מתכנן להגביר משמעותית את העיסוק שלנו בתחום הקהילה ולהרחיב בהתאם את מערך התפעול של החברה לצד המשך מתן שירותי פיתוח, הכללה וייעוץ ללקוחותינו. מטרה נוספת היא לצאת השנה לחו”ל בתקווה לסייע למדינות להפחית את החתימה הפחמנית שלהם בכדור הארץ ואולי לסייע בכך לפתרון משבר האקלים”.

ת.ז

אריאל מיכאלי - מנכ״ל So RND.
סיכום שנת 2023 במשפט: “השנה בה חווינו כמה כוח יש לנו הציבור בעת משברים לאומיים”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “הגיבורים הרבים כל כך שהתגלו בחברה הישראלית, בחזית ובעורף”.
משאלת לב לשנת 2024: “לראות אותנו כקהילה מתגברים לא רק על אתגרים ביטחוניים, אלא גם על משבר הקיימות הגלובלי, למען עתיד ילדינו”.
מסר מרכזי: “הלכידות הישראלית היא סוד החוסן שלנו”.