את האמרה הידועה הגורסת שמי שעושה דבר אחד בלבד - עושה אותו הכי טוב - מאששת חברת “צללית סוככים”. כפי שמובן משמה, החברה עוסקת בפתרונות הצללה, מייסד ומנכ”ל החברה רוני בר מדגיש שהיא מקפידה להתמקד בהם ורק בהם. “הדבר הזה חשוב מאוד”, הוא אומר. “לא לסטות, לא לזגזג, לא לעשות שינויים אסטרטגיים מהותיים. ההתמחות שלנו היא ביצירת פתרונות הצללה מתקדמים ואנחנו לא מתפזרים למקומות אחרים, גם לא לתחומי לוויין - למרות שאנחנו מסוגלים. אנחנו שואפים להביא את עצמנו למקסימום היכולת בתחום שבו אנו עוסקים. לרוץ ריצת 100 מטר ולהביא את מדליית הזהב, בלי להתפצל גם לשחייה. פשוט ממוקדים בדבר שלנו”.
1 צפייה בגלריה
רוני בר
רוני בר
רוני בר
(צילום: אנה פנצנקו)

המיקוד הזה נושא פרי עבור החברה, שהחלה את דרכה לפני כמעט 40 שנה עם מספר עובדים בלבד. לאט לאט החברה גדלה, התרחבה והפכה לדומיננטית ולמובילה בשוק הסוככים. “בכל פעם שגדלנו קצת, הבנו עוד משהו, הכרנו טוב יותר את השוק והכנסנו לתוכו מוצרים טובים ומתאימים יותר”, אומר בר.
שימת הדגש וההיצמדות לתחום אחד בלבד, אפשרה ל”צללית סוככים” להיות כל הזמן עם יד על הדופק ולהציג מוצרים ייחודיים בישראל, שלא היו בה קודם. למשל: SUNTECH- פרגולה חשמלית מתקפלת, מוצר מקורי ובלעדי שהשיקה החברה ב-2010. “הוא כל כך תפס - נמכרו ממנו אלפים - עד שמתחרים בשוק החלו לייצר גרסאות משלהם. ובכל זאת - מכיוון שהיינו הראשונים ושעד היום אנו הבולטים ביותר עם מוצר זה, השם שהמצאנו תפס והפך למעין שם גנרי, כפי ש’פלאפון’ הפך לשם נרדף לטלפון סלולרי ו’פריג’ידר’ למקרר”.
“דוגמה נוספת הוא סוכך תוצרת איטליה בשם ‘מקסי זיפ’ שהשקנו לפני כעשור. גם עם מוצר זה היינו ראשוניים בארץ והתקנו אלפים ממנו. סוכך המסך עשוי אלומיניום איכותי במיוחד ובד בעל פטנט עולמי שמוריד את הטמפרטורה בבית, מונע סינוור ומאפשר לראות דרכו את הנוף. הוותק של ארבעה עשורים הפך אותנו למודעים הרבה יותר לרצון הלקוחות הישראלים ולטעמם. הניסיון הביא לנו את היכולת להתאים לכל לקוח את המוצר הנכון, והמוניטין שלנו מביא לנו את הלקוחות האלה, שיודעים שאפשר לסמוך עלינו בהתאמת המוצר המתאים ובמתן ערך טוב בעלות-תועלת. בעבודה עם אדריכלים ומעצבים אנו נתקלים פעמים רבות בבקשות ודרישות מיוחדות שאינן שכיחות, אך אין לנו בעיה לתפור לכל אחד חליפה מדויקת על פי הצרכים המבוקשים”.
איך עוברת החברה את תקופת המלחמה?
“להפתעתנו - בסדר גמור. אפילו גדלנו קצת. כמובן שבאוקטובר הייתה ירידה מסוימת, אך מתחילת 2024 המחזורים שלנו גדלו. יש הרבה עבודה, אולי כי בשל המצב אנשים לא טסים לחו”ל ונמצאים הרבה בבית - מה שמוביל אותם לשפר ולשדרג אותו ומאפשר להם להוציא כסף שבמקרה אחר היה יוצא על נופש. כך היה גם בתקופת מגפת הקורונה”.

כל אחד עושה עוד משהו למען השני

כששואלים את רוני בר מהי שיטת הניהול שלו, הוא מרחיק לכת עד אפריקה. שם, במדינותיה הדרומיות של היבשת, נולדה פילוסופית האובונטו, המתמקדת באמון ובקרבה שבין אדם לרעהו. אובונטו היא השקפת עולם המבוססת על ערכי אנושיות, דאגה, שיתוף, כבוד וחמלה, המבטיחים קהילה אנושית שמחה, ברוח משפחתית. נשיא דרום אפריקה לשעבר, נלסון מנדלה, אימץ את האובונטו כדרכו הפוליטית והארכיבישוף דזמונד טוטו הצהיר פעם ש”אדם המאמין באובונטו פתוח לאחרים, מתחשב באחרים, ולא מרגיש מאוים כשאחרים טובים ממנו, משום שהוא מאמין ובעל מספיק ביטחון עצמי לדעת כי הוא משתייך לקבוצה גדולה יותר והוא נפגע כאשר אחרים מושפלים, נפגעים, מעונים, או סובלים מדיכוי”.
בר: “כשנתקלתי באובנוטו הרגשתי שזו דרכי ושזו צריכה להיות הדרך של החברה שבראשה אני עומד. “התחברתי לרעיון שיתוף הפעולה והצמיחה ההדדית. התאים לי לנהל על פיו את החברה וליצור מצב בו כולם עובדים במשותף. אין ב’צללית סוככים’ תפקיד אחד ויחיד לאדם. כל אחד עושה עוד משהו למען השני, תורם ומסייע לעבודתו. כך נוצרת הרמוניה, שבה כולם עובדים ביחד למען מטרה אחת, ולא כל אחד בחלקת האלוהים הקטנה שלו. גם אני, כמנהל, תמיד מחפש מה לעשות כאן כדי לתרום משהו לאחר, לסייע לעובד במילוי תפקידו. זו רוח העסק שאני רוצה להשרות. אני לא עוסק בכל מיני שיטות תעסוקתיות פסיכולוגיות, אלא עובד עם הגיון בריא של שיתוף פעולה כגישת חיים. זה יוצר כאן סוג של משפחתיות, העובדים מרגישים שהם נכס שחשוב להנהלה לטפח”.
מה התוכניות לעתיד החברה?
“הדבר החשוב ביותר הוא להמשיך ולספק את סוככי המסך מדגם ‘מקסי זיפ’, הנחוצים מאוד בשל התפשטות הבנייה הרוויה בישראל שממש דורשת כאלו. ‘צללית סוככים’ גם מתכננת להגדיל את הקטלוג שלה עם מוצרים חדשים ומתקדמים שראינו בתערוכות האחרונות של התחום: מערכות ביו-אקלימיות, פרגולות הצללות מתקדמות - כל מה שקורה כיום באירופה, ובדרך כלל מגיע לישראל רק לאחר כמה שנים. מערכות ERP ו-CRM חדשות כבר הותקנו, ומאפשרות לנו תקשורת טובה יותר עם הלקוחות ומתן שירות מהיר יותר – שהוא אחת מהאג’נדות שלנו. אנו מבצעים פרויקטים גדולים בזמן קצר ובמינימום הפרעה ללקוח. באולם האירועים של בית ברל, למשל, התקנו 12 פרגולות חשמליות ענקיות בעבודה של יום אחד. הלקוח הופתע שלמחרת ההגעה שלנו הוא כבר יכול היה להשתמש בהן”.