מנכ”ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, צופה אל הבאות גם בתוך מצב החירום שבו מצויה המדינה מאז השבעה באוקטובר. מבחינתו, הוא והחברה שבראשה הוא עומד אמונים על אספקת מוצר חיוני שהוא ממש כמו אוויר לנשימה, ולכן עליה להיות ערוכה לכל מצב קיצוני אפשרי, כוננות תמידית, שגם בתוכה צריך לנוע קדימה: “גם כעת, בעת המלחמה, אנו רואים לנגד עינינו שלושה יעדים/משימות/מטרות: שירות, שירות ושירות. זה מה שמעניין אותנו”.
1 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
(צילום: יוסי וייס)
המשימה שראה לנגד עיניו שפיגלר הפכה קריטית, בטח בעת חוסר הוודאות ששרר בעקבות מתקפת חמאס כשממדי הנזק האנושי והפיזי לא היו ברורים. במקרה שלו, ניתוק החשמל עלול היה להוביל לקושי תפקודי גם של כוחות ההצלה. “נכנסנו למלחמה מתוך תחושה שאם אנחנו לא נספק חשמל - אף אחד לא יעשה את זה ומתוך מודעות מוחלטת לכך שמדובר בחשמל הוא מוצר קיומי - לא מותרות, לא אופציונלי - ק-י-ו-מ-י”, מדגיש שפיגלר. “הגעתי לדרום כבר באותה השבת ומאותו הרגע שהיתי לצד הצוותים שלנו במשך כשלושה שבועות, ביום ובלילה. היינו בכל מקום, גם תחת אש, ועבדנו בכל עת שהיה צריך. החשש תמיד היה קיים, אך מיד הבנו מה עומד לפנינו וביצענו את המשימה המונחת על כתפינו בתוקף היותנו חברת החשמל. אנחנו לא מפחיתים כהוא זה מהאנרגיה המסופקת, ועושים את מרב המאמצים כדי למנוע מצב שבו חשמל לא מגיע לתושבים. מדי יום העברנו לתושבים מסרונים שבהם עדכנו על תקלות ופתרונן, ומפרוץ המלחמה שיפרנו את השירות בזמן אמת בהתאם לנסיבות המשתנות. אנחנו כל הזמן בוחנים את עצמנו, לא נחים על זרי דפנה ובודקים אם מה שהיה מספיק טוב למה שנדרש כעת ובעתיד”.
תאר את תחילת מצב החירום בחברת החשמל
“די מהר עלינו על תהליכי העבודה הדרושים לשינוי בזמן אמת. מיד, בלי ישיבות, ניתוחים או ועדות - שינינו את מה שצריך, כדי להקל ולפשט את העבודה וכמובן גם לדאוג לביטחון העובדים. לצערנו הרב, שלושה מעובדינו נהרגו באותה שבת שחורה. עובד נוסף נהרג מטיל של החיזבאללה בכינון ישיר. שילמנו מחיר גבוה מאוד ואני מקווה שהוא סופי. למרות אסונות אלו כל מי שהיה צריך לצאת לשטח - יצא”.
אל המצב הכאוטי נוספה בעיה נוספת, פחות צפויה
זמן קצר לאחר תחילת פעילות החירום הבנו שהרכבים שלנו דומים לאלו של המחבלים, כשאנחנו בשטח עוד במקביל אליהם. אז שמנו עליהם מדבקות זוהרות של חברת החשמל. שכרנו את שירותיו של אלוף פיקוד צפון (במיל’) יואל סטריק כדי שיתכלל את תיאום הפעילות המיועדת שלנו עם כוחות הביטחון. עיבינו את הקשר והתיאום עם כוחות הביטחון. רכשנו שכפ”צים קרמיים, ווסטים זוהרים וקסדות. הקמנו חמ”ל מרכזי כדי להכין את עצמנו מבעוד מועד למצב בו תיפתח מערכה גם בצפון. הצטיידנו בחלקי חילוף וכלי עבודה נוספים כדי להתמודד עם פגיעות מסיביות יותר ברחבי הארץ. פרסנו גנרטורים בישובים רבים על קו הגבול בצפון למקרה של פגיעה בתשתיות. חיברנו לחשמל את כל המקלטים בצפון ובדרום, שחלקם היו מנותקים במשך עשרות שנים. חיברנו מחדש לחשמל את כל חדרי המדרגות שהיו מנותקים בגלל חובות שלא שולמו. עוד גיבשנו פורמט עבודה פרו-אקטיבי עם ראשי המועצות המקומיות. יצרנו איתם קשר מיוזמתנו ואנו מגיעים אליהם לשטח כדי להיות איתם, לשמוע ממקור ראשון מה חשוב להם וכיצד אנחנו יכולים לסייע”.

כל הזמן לומדים ומשתפרים

המלחמה ברצועת עזה הגיעה לאחר הקיץ החם ביותר מאז שהחלו המדידות. המנכ”ל שפיגלר מספר שחברת החשמל טרם חוותה מצב שבו במשך חודשיים שלמים הטמפרטורות היו גבוהות כל כך, מצב שהביא את הביקוש לשיא. גם הוא מודה שהיו נפילות ותקלות, אך בסך הכל הצליחה החברה לספק אנרגיה לתושבי ישראל בצורה עקבית ושוטפת.
“אנחנו לא יושבים רגל על רגל, אלא כל הזמן לומדים, מפיקים לקחים ומסקנות ומשפרים את היכולת שלנו לספק חשמל בצורה יעילה ורציפה לכל הצרכנים בישראל”, אומר שפיגלר. “כך, למשל, בתקופת הקיץ למדנו את הצורך לתת עדיפות ראשונה להטמנת קווי מתח גבוה, תהליך המשדרג משמעותית את איכות ורציפות אספקת החשמל ומקשה על יכולת לפגוע בתשתית. זהו שיעור שסייע לנו גם במהלך המלחמה”.
מה עוד מסייע לכם להתגבר על המצב ואתגריו?
“נעזרנו בציוד שיש לנו במחסני חירום ומיצינו את כל המלאי שברשותנו. רכשנו מיגוניות ניידות המאפשרות לקחת ציוד כבד על גרר למקום בו יש עבודה בקו הגבול. רכשנו מיגוניות נוספות, במשקל נמוך יותר, שניתן להעמיס על מנופים המגיעים לשטח וכדי להוריד ציוד ולאפשר מחסה בשטח פתוח. מעבר לכך, יש את משאבי כוח האדם. מלבד מצבת העובדים הקבועה הצטרפו אלינו גם מאות גמלאים של חברת החשמל שרצו לסייע במאמץ המלחמתי”.
האם תוכניות חברת החשמל השתנו בשל המצב?
“יש לנו פרויקטים בהקמה כמו, למשל, תחנת כוח עם מחזור משולב באורות רבין, אבל כל מומחי חברת ג’נרל אלקטריק מחו”ל שמלווים את הפרויקט - עזבו את הארץ. יש לנו המון פרויקטים, שחלק ניכר מהם נשען על עבודת בניית תשתיות, הנעשית לרוב על ידי קבלני חוץ - אך כרגע אין כאלו. בתחום התשתיות והבינוי חסרים לנו כרגע כמאתיים עובדים. אין ספק שהמצב גרר שינוי של יכולותינו וכפה עלינו עיכוב תוכניות, בעיקר בשל מחסור בכוח אדם. למזלנו, ולמזלם של הלקוחות, ממש לפני פרוץ המלחמה פתחנו 26 אתרי שירות פרונטלי ברחבי הארץ וכן אתרי ביצוע במקומות רבים, המאוישים על ידי אנשי שטח של חברת החשמל. המוקדים האלו מאפשרים לנו לתפקד בצורה טובה וראויה לציון, לטובת כל לקוחותינו”.
כיצד אתם ממשיכים, אם בכלל, בפרויקטים שנמצאים סמוך לקו האש?
“הקפאנו את הפרויקטים הנמצאים ממש בסמוך לקו האש, כמו למשל תחנת כוח המצריכה עבודות שמטווחת מאסיבית מתחילת המלחמה. במקרה הזה ובנוספים לא התקדמנו עם תוכנית העבודה הרגילה אלא דאגנו כל הזמן להפעלת התחנות, תיקון הנזקים ואספקת חשמל לצרכנים”.