ביושבו על כסא המנכ”ל בחברת פרידנזון ג’נריישן מרכזים לוגיסטיים, אילן כהן נזכר בתקופתו בטבע בה רכש כלים ניהוליים רבים. הוא מתגאה בכך שגדל וצמח בחברת טבע, שבה עבד כ-18 שנה במספר תפקידים ניהוליים בתחום הלוגיסטיקה. בין היתר, לקח חלק מרכזי באפיון והקמת פרויקט הדגל - הקמת המרלו”ג הגדול ביותר במזרח התיכון, בהמשך גם ניהל את פעילות שוק ישראל.
1 צפייה בגלריה
אילן כהן
אילן כהן
אילן כהן
(צילום: גדי סיארה)

“הצמיחה שלי בטבע סייעה לי להפוך למנהל מוצלח”, הוא אומר. “עבדתי עם מנהלים מהשורה הראשונה מהם רכשתי כלים מקצועיים ובדרך לפתח שיטות ניהול משלי. משם יצרתי ערך לארגון הנוכחי ואחד הדברים הראשונים שעשיתי כשהגעתי לתפקידי בקבוצת פרידנזון הוא להטמיע תפיסת חוד חנית - להגדיר יעדים ברורים ותוכניות עבודה, לוודא שיש חיבור של כל הארגון ליעדים אלו - ולהקפיד על יישום, תוך שימוש במדדים. אני מגדיר את החשיבה הניהולית כתהליך של מחשבה – כתיבה- יישום - ביצוע”.
אילו תהליכים הובלת מאז כניסתך לתפקיד באמצע 2021?
“נבנתה שדרה ניהולית חזקה, שאיתה ניתן להוביל את הדרך. שיבצתי לתפקידי מפתח אנשים איכותיים אותם הכרתי במהלך הקריירה שלי כאשר לקיימים פיתחתי מתודות עבודה ברורות ויעילות. הכנסתי לחברה תרבות של מצוינות תפעולית ושיניתי את התרבות הארגונית. סייעתי ל ‘פרידנזון ג’נריישן מרכזים לוגיסטיים’ להמשיך לדהור לעבר ההצלחה. מעבר לניהול השוטף אני גם עוסק בפיתוח עסקי, כאשר גולת הכותרת היא מרלו”ג חדשני המשלב קידמה ואוטומציה שהוקם בצמוד לנמל אשדוד בגודל של 12,500 מטר. בימים אלו התחלנו בהקמה של מרלו”ג נוסף בקרבת נמלי חיפה, בגודל של כ-15,000 מטר. זכינו גם במכרז למרכז לוגיסטי בשטח של 20 דונם מול נמל הדרום באשדוד אשר יספק מענה לכל נושא אחסנת החומרים המסוכנים וביניהם סוללות הליתיום, מוצר בעל דרישה משמעותית הודות לעלייה בכניסת כלי תחבורה חשמליים לשוק. אנו מאמינים שזהו פרויקט בעל ערך מוסף ייחודי והכרחי בעולם של קידמה וטכנולוגיה. יחד עם זאת, ישנו ציר יזמי נוסף - אנו משתתפים בכמה מכרזים גדולים ואסטרטגיים, שכל אחד מהם יכול להצעיד את החברה למקומות ותחומי אחסנה חדשים”.

לרתום את העובדים למשימה

פרידנזון ג’נריישן מרכזים לוגיסטיים היא חלק מקבוצת פרידנזון, שבקרוב תציין 50 שנות פעילות. כשקבוצת האם שאפה להתפתח בעולם הלוגיסטיקה והמרלו”גים, היא הבינה שיש לבצע שתי פעולות כדי להגשים את המטרה.
“הפעולה הראשונה שבוצעה היא הכנסת שותף לחברה בעל חשיבות רבת ערך להתפתחות הקבוצה ובכך ליצור גוף גדול שעתיד להשקיע בחברה ובתשתיות הנדרשות לה לטובת צמיחה. החברה שנקראה עד אז פרידנזון מרכזים לוגיסטיים, הקצתה 50% מהמניות לקרן ההשקעות ג’נריישן קפיטל, קרן העוסקת בתשתיות.
הקרן הביאה איתה מתודולוגיות ברורות מאוד של ניהול. ג’נריישן ידעה להגדיר שיטות מסודרות מאוד של צורת ושיטות עבודה, שיטות דיווח, וכל פן אחר הקשור לאופן העבודה. כך נוצר השם העדכני של החברה - פרידנזון ג’נריישן מרכזים לוגיסטיים”.
הפעולה השנייה שננקטה היא גיוסו של כהן עצמו. “התפקיד שלי אינו רק עיסוק בפעולות וצעדים לביצוע בטווח המיידי, אלא להתוות דרך לשנים קדימה ולייצר לחברה חזון בר ביצוע”. לדבריו, הסינרגיה הזו בין ניסיונו לבין שיטות הניהול והמתודולוגיה שהביאה ג’נריישן קפיטל, הובילה לאותה פריצת דרך של החברה המשותפת.
“כשלמנכ”ל יש תחתיו שדרה ניהולית חזקה – הוא יכול להתמקד יותר ביזמות וקידום החברה לעבר החזון”, אומר כהן. “הוא מבזר למנהלים תחתיו משימות, מקפיד על בקרה ובכך הכל דוהר קדימה בהרמוניה אחת. כשיש סמנכ”ל כספים טוב, מנהל מרלו”ג טוב וכו’ - ניתן לצפות שהם יעשו את עבודתם כראוי ובכך החברה מתקדמת. יש לי שדרה כזו, שאני מאמין שתוכל לממש את המשימות העיקריות שהגדרתי עם כניסתי לתפקיד.
משימה מרכזית נוספת היא הטמעת האוטומציה במרלו”גים נוספים. “אוטומציה אינו סתם נושא עדכני שאוהבים לדבר עליו, אלא צורך קריטי. ראשית התלות בגורם האנושי פוחתת, וניתן לשמור על רציפות תפעולית בזמני משבר כפי שחווינו עד לא מזמן כגון מגפה עולמית או בעיה ביטחונית. סיבה נוספת היא מחירי הנדל”ן הגואים בישראל. אם בעבר ראינו מחסנים פרוסים על שטח קרקע גדול וגובה מקסימלי של 10 מטרים, הרי שהיום הבנייה היא לגובה לטובת מקסום השטחים. בנייה לגובה יוצרת אתגרים חדשים בתפעול המשטחים, לשם כך נדרשים עגורנים ואוטומציה מתקדמת, כך מייעלים את ניצול שטח המחסן”.
“סיבה נוספת לכך שאנחנו מאמצים תהליכי אוטומציה בכזו אהבה היא התפוקות. במרלו”ג החדש אנו נצליח להוציא 120 משטחים בשעה אחת עם ארבעה עגורנים ובמקביל להעמיס ארבע משאיות בזמן הזה, זהו נתון כפול בהשוואה לעבודה ללא אוטומציה ובכך מנצלים כל זמן עבודה פרודוקטיבי”.
אילו אתגרים עומדים בדרכה של החברה?
“השוק כיום מתמודד עם קשיים ותנודות גלובאליות, ביניהם איום החות’ים, סגירת הייצוא מטורקיה ועוד. קשיים אלו פוגעים ישירות בלקוחות ובתזרים הסחורות. כקבוצת הלוגיסטיקה שלהם אנו אמונים על מציאת פתרונות יצירתיים אשר יאפשרו למזער נזקים ולאפשר המשך פעילות תקינה עד כמה שניתן תוך חיפוש דרכים שונות וחשיבה מחוץ לקופסה לפעילות רכש. אני מציע ללקוחות שלי פתרון מלא, וכל לקוח שמגיע אלינו יודע שהוא משוחרר מדאגות לוגיסטיות. הלקוח יוכל להתרכז בליבת העסק שלו, בפיתוח מוצרים, בקידום ובשיווק, כאשר הוא שקט ויודע שנושא הלוגיסטיקה עלינו. יתרון נוסף שמאפיין את פרידנזון הוא חתירה למצוינות. “אני תמיד רוצה לתת את המוצר הנכון ללקוח הנכון בזמן הנכון - ובפעם אחת. לשם כך בנינו נהלי עבודה ברורים ואחידים עבור כלל העובדים”.
איך עוברת החברה את תקופת המלחמה?
“המלחמה הציבה בפנינו אתגרים חדשים, בהם נאלצנו להתמודד עם גיוסי עובדים למילואים, היעדרויות וצוות שמטבע הדברים היה נתון ללחץ רב. כמנהל, מצופה ממך להרים את העובדים ולכך התגייסתי יחד עם צוות הניהול למשימה: שיחות אישיות, אישור עבודה מהבית ואף מענקים סוציאליים לעובדים שהיו צריכים הקלנו ועזרנו איפה שיכולנו, כי מבחינתי מנהל חייב לרתום אליו את עובדיו כתנאי להצלחה. כמחויבות ללקוחות שלנו היה לנו חשוב לחזור לפעילות בהקדם האפשרי. אנחנו כל הזמן שם בשבילם, ומוכנים כבר עכשיו ליום שאחרי ולחזרה לרציפות התפעולית המלאה שאפיינה אותנו כל הזמן. כבר התחלנו לזהות ביקוש גבוה ממה שהיה בתחילת השנה ומקווים לחזור להתאוששות מלאה”.
אילו נקודות חוזק צריך ארגון כדי לשרוד משבר כזה ולצאת ממנו?
“אורך רוח. אנחנו בעיצומו של משבר אך כמו הקודמים לו זהו משהו שחולף, וצריך להבין את זה. תקופת הקורונה לימדה אותנו להתמודד עם מצבי משבר. אנחנו בונים כיום על גיוס לקוחות חדשים נוספים, ועושים זאת בעזרת מחירים אטרקטיביים והתחייבות לרציפות תפעולית ולרמת שירות גבוהה. אנו מסייעים ומחזקים את לקוחותינו ככל הניתן. אנו תמיד שואפים להכתיב לאן שוק הלוגיסטיקה הולך ולתת פתרון מתאים לכל הלקוחות בכל הסגמנטים. כל המנכ”לים בקבוצה מחויבים לכך.
“חרטנו על דגלנו ערכים של אמינות, מקצועיות ושירותיות, אנו עובדים על פי תקנים בינלאומיים מחמירים ומיישמים כאמור מערכות ניהול איכות על מנת להבטיח עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר של איכות השירות. ההשראה מגיעה מרעיון הצבת האדם במרכז – קודם כל כן! הלקוח מהווה חולייה מרכזית בשרשרת השירותים שלנו כאשר האני מאמין שלנו הוא ‘תמיד להגיד כן’ על מנת שנוכל להישאר הספק המועדף על הלקוחות”.