מעטים האנשים שיכולים להצהיר שבשלוש השנים הראשונות בתפקידם כמנכ”ל חברה נאלצו להתמודד עם שלושה משברי ענק. מנכ”ל ‘טבע ישראל’ ומנהל אשכול מדינות אוקראינה, אפריקה ומזרח תיכון, יוסי אופק, יכול לתת הצהרה כזאת. עם כניסתו לתפקיד בתחילת 2020 התרגשה על כולנו מגפת הקורונה, שבה טבע וחברת הלוגיסטיקה שלה בישראל ‘סלא’ היו חלוצות עולמיות בהפצת חיסוני הקורונה. בהמשך, נפתחה מלחמת רוסיה-אוקראינה, שרלוונטית מאוד לאופק, כמנהל שוק זה בתאגיד. מלחמת “חרבות ברזל” שנפתחה בשבעה באוקטובר ברצועת עזה הייתה המכה השלישית, שהכניסה את החברה, שוב - לתפקוד של מצב חירום עם אתגר אדיר של ביקושי - שיא לצד מחסור בידיים עובדות עקב גיוסי המילואים.
2 צפייה בגלריה
יוסי אופק, מנכ”ל טבע ישראל ואשכול מדינות אוקראינה, אפריקה ומזרח תיכון
יוסי אופק, מנכ”ל טבע ישראל ואשכול מדינות אוקראינה, אפריקה ומזרח תיכון
יוסי אופק, מנכ”ל טבע ישראל ואשכול מדינות אוקראינה, אפריקה ומזרח תיכון
(צילום: אלעד מלכה)
“המזל שלנו בטבע הוא שאנחנו תמיד ערוכים לחירום, שרשרת האספקה והתפעול שלנו פועלים גם בשגרה עם מוכנות מלאה למצב חירום. גם ביום-יום, כשהכל בסדר, אנו מסתכלים קדימה, על אירועים שסבירותם נמוכה ומקפידים להיות מוכנים להם”, אומר אופק. “המשמעות היא הקפדה על המשכיות עסקית, תחזוק תמידי של תשתיות, מלאים גדולים וכל מה שנגזר מהצורך להגיב למצב שאינו צפוי. כחברת הפארמה הגדולה והמגוונת בישראל, עם מרכז לוגיסטי שהוא הגדול במזרח התיכון ושמשרת גם חברות רב-לאומיות אחרות - היכולת הלוגיסטית שלנו מאפשרת לנו לספק כ-35% מכלל התרופות בישראל. מכך נגזרת מחויבות עצומה למענה בשגרה ובחירום. ואולי הכי חשוב – האנשים שלנו בטבע והתרבות הארגונית מאפשרים לנו להתגבר על כל מכשול”.
אופק מציין כי טבע נמצאת כמעט בכל מדינה, כך שיש לה בסיס תשתיות חוצה יבשות. “זו גם הסיבה שבקורונה היינו החברה הראשונה בעולם שהצליחה לעמוד באתגר הלוגיסטי חסר התקדים של החיסונים. כחברה, יש לנו את המענה גם לתרחישי קיצון, דוגמת נפילת חשמל ארוכה. אנחנו תמיד חושבים לא רק על מצבי חירום שקרו, אלא גם על כאלו שטרם קרו אך עלולים לקרות, כמו רעידת אדמה. כבר עכשיו אנו יודעים להעריך מה המדינה תזדקק מאיתנו במצב כזה. איזה מענה נצטרך לתת, מה יהיה סוג הציוד הנדרש, לאילו חומרי גלם נזדקק ולאילו מוצרים מוגמרים תהיה העדפה”.
מה קרה בטבע ישראל עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל?
“מהרגע הראשון המשימה הייתה ברורה: שלכל חובש בשטח, לכל פצוע בבית חולים, לכל חולה כרוני בקהילה - לא יחסרו התרופות הנחוצות. היינו ממוקדים באספקה לצבא, לבתי החולים ולכל נקודת קצה שצריכה אותנו. אנשי ביטחון עם כלי נשק הצטרפו לנהגים שלנו, וכך הצלחנו לספק תרופות תחת אש לדרום ולצפון. הכל כדי שהתפקיד שלנו בשרשרת הבריאות יתממש - ובמהירות האפשרית. לבתי החולים הגיע מספר פצועים חסר תקדים, וטבע שמה דגש על סורוקה, ברזילי ושיבא. דאגנו שיקבלו מיידית את כל מה שהם צריכים, ולשם כך אף נעזרנו בעובדים ועובדות שלנו מאתרים אחרים בישראל שהתנדבו לסייע “ולחפות” על העובדים שגויסו למילואים. הייתי בקשר קבוע עם צה”ל, מג”דים התקשרו אליי ישירות לעדכן בצרכים ובחוסרים שנוצרו להם – ועשינו הכל כדי שיקבלו אותם בזריזות. זה המקום לציין ששני הבנים שלי מגויסים לצבא - האחד חובש והשני פרמדיק. כדי לדעת אם הצבא קיבל את התרופות ששלחנו - בדקתי גם איתם. לשמוע מהבן הפרמדיק שהיה בעזה שכעת האפוד שלו מלא בציוד הרפואי הנדרש - נתן לי את התחושה שעמדנו במשימה”.

“הביקוש במדינות ערב לא השתנה”

אל תפקיד מנכ”ל ‘טבע ישראל’ הגיע יוסי אופק לאחר כ-25 שנה בתפקידים ניהוליים בחברה. הוותק הרב, שהוליד הכרה מיטבית של החברה על כל צדדיה, סייע לו כשנדרש לטפל במשבר הקורונה כמעט מיד עם כניסתו לתפקיד. “אי הוודאות בקורונה הייתה הרבה יותר גדולה”, הוא נזכר. “אנחנו יודעים להתמודד עם מלחמות, אבל הקורונה היה אירוע שאיש לא התנסה בו קודם, אירוע גלובלי בו כל העולם הקפיא העברת משאבים, שהפכו למוגבלים. לנו, כטבע, יש הסכמים המקנים לנו העדפה משמעותית, מעין תעודת ביטוח. כך שלא כל כך חסרו לנו אז משאבים - אך היו חסרות דרכים להביא ציוד נדרש לישראל כי כמעט ולא היו טיסות. שם באה לידי ביטוי היכולת הלוגיסטית של טבע הגלובלית, שהצליחה לאתר טיסות ואוניות”.

העזרה של טבע במלחמה באוקראינה

“במשבר באוקראינה היינו ערוכים בצורה מדהימה עבור העובדים ועובדות שלנו, למעשה, עוד לפני המלחמה. שכרנו מאות חדרים, חילקנו את כל העובדים לקבוצות ולכל קבוצה עשינו תרגול צבאי. ציידנו אותם בטלפון לווייני, מתוך הנחה שיהיו חסימות ומתקפות סייבר, ורכשנו עבורם כרטיסי רכבת כך שיוכלו לצאת מאזורים מסוכנים. מתחילת המלחמה בדקנו – ואנחנו עדיין בודקים כל יום – שכל אנשינו בסדר. לשמחתנו, רובם חזרו לעבודה. בנוסף, גם העברנו תרומות של תרופות חיוניות לבתי חולים שדה לפליטים האוקראינים בהיקף של למעלה מ-10 מיליון דולר”.
2 צפייה בגלריה
ריצ’רד פרנסיס, מנכ”ל ונשיא טבע תומך בעובדי ועובדות ‘טבע כפר סבא’ בתחילת המלחמה
ריצ’רד פרנסיס, מנכ”ל ונשיא טבע תומך בעובדי ועובדות ‘טבע כפר סבא’ בתחילת המלחמה
ריצ’רד פרנסיס, מנכ”ל ונשיא טבע תומך בעובדי ועובדות ‘טבע כפר סבא’ בתחילת המלחמה
(צילום: דוברות טבע)

מה עשתה החברה בגזרת התרומות במלחמת עזה?
“קודם כל, את הדבר המתבקש ביותר כשמדובר בטבע: תרמנו תרופות ודאגנו שהן יגיעו בזמן אפס לחיילים ולמפונים בעזרת ארגון “חברים לרפואה”, עוד לפני ההתארגנויות לאכלוס בבתי מלון. העובדים שלנו אספו 3 טון של ציוד לתרומה לחיילים ולמפונים, בעיקר ביגוד ומוצרי היגיינה. דאגנו גם לתכשירים רפואיים החל ממשחה נגד שפשפת ועד לתרכובות מזון לתינוקות. לא יכולתי להעלות על דעתי שלאמא שפונתה מביתה לבית מלון לא יהיה נוטרילון עבורו. תרמנו גם למיגון צוותי מד”א ולתגבור קווי התמיכה של נט”ל ומאות רבות של מחשבים למפונים – מאתרי טבע בישראל ובעולם. ובנוסף מאות מאנשינו יצאו לקטיף כדי לסייע לחקלאים, והחברה סיפקה משאיות כדי לשנע את התוצרת מהדרום למרכז. כבר בדצמבר יצאה לדרך תוכנית הדגל של טבע ”מטפלים בנפש“ – לקידום הטיפול בטראומה ולחיזוק החוסן הנפשי של החברה הישראלית, בדגש על המטפלים המקצועיים. במסגרתה הכשרנו והסמכנו – בשיתוף עם ’הקואליציה הישראלית לטראומה‘ – את המחזור הראשון, המונה 200 מטפלים מקצועיים, להתמחות בטיפול בטראומה תחת נוהל חרדה, והמחזור השני ייפתח בקרוב. בנוסף, אנו פועלים לחיזוק התשתיות של מרכזי החוסן בדרום (ראשית באופקים ובאשקלון), פועלים לאיתור וליישום חדשנות וטכנולוגיות בטיפול והתמודדות עם טראומה, וכן מנגישים ידע לציבור בתחום”.
למלחמה בעזה יש השפעות עסקיות?
“עוד מוקדם לדעת איך הדברים יתפתחו. זה לא סוד שתרופות של טבע משווקות גם במדינות המזרח התיכון, וזה אף תפס תאוצה עם כינון הסכמי אברהם למדינות המפרץ. הביקוש למוצרים שלנו נשאר על כנו, והקשר עם הלקוחות ממשיך להיות מצוין. אנחנו לא מרגישים השפעה לעובדת היותנו ישראלים - לא ברמת המכירות, לא ברמת השותפים, לא ברמת הביצועיים הכספיים, ואף לא ברמת הרופא שרושם את התרופה באותן מדינות. בדרום אפריקה אנחנו שומעים, פה ושם, על התנגדויות לישראל, אבל מדובר יותר ברעש תקשורתי מאשר השפעה עסקית. בכל העולם מעריכים מאוד את איכות התרופות שלנו, ואת היכולת שלנו להנגישן, כך שכרגע לא נראה אתגר עסקי חריג”.
איזה מסר תרצה להעביר לציבור הישראלי בשעה מורכבת זו?
“נכנסנו למלחמה הזאת כעם מפולג, אי אפשר לעטוף את העובדה הזאת בנייר צלופן, גלשנו אפילו לשנאה. במלחמה הוכחנו יכולות של עם חזק ומאוחד. היכולת של אנשים וגופים להתגייס למשימה היא מקור לגאווה ולהתרגשות. בזמן קצר הוכחנו שביכולתנו לעשות את זה וכעת עלינו להמשיך הלאה באותו מתווה, כדי שנוכל להגיד שאנחנו באמת עם סגולה. תקוותי שהאחדות הזאת תישאר לפרק זמן ארוך ואני אישית אעשה כל מה שאני יכול כדי לתרום לכך”.