“קבוצת גדות כרוכה כמעט כולה בהפעלת תשתיות חיוניות ובמתן שירותים חיוניים לכלל התעשייה בישראל. במילים אחרות: שירות רציף בימים טובים וגם בימים קשים, הוא הבסיס לפעילותנו וליכולתנו ליצור אמינות מול הלקוחות. בימים דוגמת אלו מתחדד הצורך בקווי אספקה ובשרשרת אספקה החסינים לקשיים. אנו הקבוצה היחידה המפעילה קו כימיקלים ימי סדיר לישראל בפרט ולכל מדינות הים התיכון, ומצווים להמשיך ולקיים אותו גם כעת, אולי במיוחד כעת, כשאנו היחידים שמסוגלים לעשות זאת. היכולת שלנו להבטיח ללקוח שגם בימים קשים הוא יקבל את כל המוצרים שלנו באופן רציף - היא עורק החיים שלו”.
את הדברים האלו אומר עופר לינצ’בסקי, מנכ”ל קבוצת גדות, הגוף המוביל במשק הישראלי בהפצת כימיקלים ושמנים. כחלוצת התחום בישראל (החברה הוקמה ב-1959 על ידי משפחת יוחננוף ומאז 2014 נמצאת בבעלות קרן טנא וקרן Value LBH), היא מהווה קורת גג אחת וייחודית לכל שירותי ניהול ותפעול שרשרת הערך והאספקה לתעשייה בתחומה.
1 צפייה בגלריה
עופר לינצ’בסקי
עופר לינצ’בסקי
עופר לינצ’בסקי
(צילום: סם יצחקוב)
ששת עשורי פעילותה ביססו את קבוצת גדות כחברה מובילה ופורצת דרך לא רק בישראל אלא גם באירופה, שם היא מחזיקה את חברות הבנות: גדות בלגיה, גדות גרמניה וכמשיפ הולנד. ללקוחותיה בארץ ובחו”ל היא מספקת שירותים מגוונים בהתאמה מלאה לדרישותיהם ולצרכיהם: סחר והפצה לתעשיות השונות, אנרגיה, דפוס, שילוח ימי, פתרונות אחסון, מילוי ואריזה, הפצת מטעני צובר של כימיקלים, שמנים וחומרי תעשייה ועוד.
בישראל משרתת גדות כאלף מפעלים, כלומר את רוב אלו הקיימים כאן. לכן, כשהתחילה המלחמה, היה ברור למנכ”ל לינצ’בסקי ולצוות ההנהלה שהם חייבים לעשות הכל כדי להמשיך באווירת עסקים כרגיל.
“אופן הפעולה והדגשים השתנו והותאמו מיד למצב המלחמתי”, הוא מספר. “הודות לתקופה הקורונה, שבה כזכור היו סגרים ואוניות הפסיקו להגיע לנמלים מסוימים, לשרשרת האספקה שלנו הייתה כבר הכנה לא רעה. יצרנו אז מערכות ‘חיסון’ לחלק נכבד מהקשיים הנובעים משיבושים דרמטיים בשרשראות אספקה והפעלנו אותן עכשיו. יש לנו את נמל חיפה, את מסופי הכימיקלים, את פי גלילות שממנה מנופק מרבית הדלק בישראל, את צי האוניות שמפעילות את הקו הסדיר היחיד לישראל של כימיקלים או את מכליות הכביש שמביאות את המוצרים האלה למפעל של הלקוח עצמו. כל אלו המשיכו לעבוד כסדרם, לפחות מהצד שלנו, מה שקורה בעולם - זה כבר סיפור אחר. יצרנו מצב של שיח בינינו לבין חלק נכבד מהלקוחות שניסו לצפות מראש שיבושים באספקת חומרים מהעולם לישראל ונתנו מענה לחלק לא מבוטל מהם. נהלי הפעלת התשתיות החיוניות מתורגלים באופן שוטף בגדות, ועם תחילת המצב הם חודדו גם לעובדים. המלחמה הנוכחית אמנם מאוד טראומטית ברמת ההרגשה הלאומית, כולל אצלנו, אך מבחינה לוגיסטית היינו ערוכים היטב, טוב בהרבה ממה שהיינו לפני שנים לא רבות. התרגלנו לעולם שמשתנה כל הזמן ועובר משברים כמעט דרך קבע, כך גם השתפרה משמעותית היכולת להבטיח ללקוחות אספקת שירות הן של הובלה ימית, הן של פעילות הנמל ומסופי הכימיקלים והן במובן המסחרי”.

להגיב בזמן אמת לשינויים

לינצ’בסקי מספר שהסיטואציה המלחמתית הציבה אתגרים חדשים לא מבוטלים. כך, למשל, קשיים שאליהם נקלעו מפעלים ביישובי עוטף עזה או בצפון המדינה גולגלו לפתחה של גדות. “כגוף גדול וחסון אנו משתדלים לגבות ולעמוד מאחורי המפעלים הללו בשגרה ובחירום”, הוא אומר. “אני בטוח שלאורך שנים התנהגות זו יצרה קשר עמוק של נאמנות הדדית. ישנם גם אתגרים מסחריים דוגמת הקיטון ב’תיאבון’ לבצע עסקאות משמעותיות בימים אלו במשק הישראלי. אני מקווה שהמלחמה תסתיים בחודשים הקרובים והשוק יחזור לתפקד באופן סדיר יותר. בנוסף, בשנים האחרונות אנו משקיעים מאמצים רבים בפיתוח קשרים מסחריים עם העולם הערבי, בדגש רב על מדינות המפרץ, סעודיה וירדן. המצב ללא ספק צפוי לייצר עיכובים מסוימים במהלך הזה, שאני מקווה - ומאמין - שהם זמניים בלבד”.
האם יש שוני בצרכי הלקוחות ובהתנהלותכם עמם?
“כן. הצרכים השונים יכולים לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות. כך, לדוגמא, מגוון המוצרים וכמותם משתנה יום יום לאור הנסיבות, ותפקידנו להיות מאורגנים ולהגיב בזמן אמת לשינויים הללו. צורך כמעט טריוויאלי הוא עצם היכולת הפיזית להגיע עם חומרים למפעל שיושב על גבול לבנון או על גבול רצועת עזה. זה דבר שצריך לדעת לבנות ולבצע אותו, ובמובן הזה השינוי הוא עצום בתקופה מלחמתית, כולל פעמים שנהגי גדות מגיעים ללקוחות ממש תחת אש. עם זאת, אין ולו לקוח בודד שלא הצלחנו להגיע אליו, לא משנה מה מיקומו ומה הנסיבות - כולל עם חומרים מסוכנים - גם אם היה צורך בליווי צבאי. אני מאמין שזה הדבר הנכון לעשות גם לאומית וגם עסקית. אנו לא שוכחים לרגע שהמשך פעולתן של שרשרת האספקה ושל התשתיות שלנו חיוני לתנועת גלגלי המשק, ולכן גדות עושה כל מאמץ כדי לספק את כל צרכי הלקוחות. אני חושב שאנחנו עושים את זה לא רע, ושמרבית הלקוחות רואים את המאמצים הכבירים ואת היכולת דה פקטו לספק את צרכיהם גם בתקופה הזאת”.
אילו פעילויות התנדבותית אתם עושים במלחמה?
“הקמנו בשיתוף עם העובדים קרן תרומות לסיוע, שהסכומים בה הגיעו כבר למיליוני שקלים. חלקם הולכים לצרכי החיילים וחלקם לצרכי אזרחי העוטף המפונים. בנוסף, חברנו גם לצוות יוצאי שלדג ולמסעדת GDB והרמנו פוד טראק מיוחדת שעובר בין בסיסים, מוצבים ומשפחות מפונים ומפנקת אותם באוכל טעים. עובדי החברה מתנדבים בעלמה - חמ”ל העוסק במשלוחים ליחידות ולתושבים - ובחמ”ל של לב 1 - העוסק במארזי אוכל למשפחות מפונים. צוותים שלנו פועלים עם ‘אחים לנשק’ בביצוע הובלות ציוד דרוש לכל חלקי הארץ. תרמנו ציוד דוגמת מיטות לינה בשטח, תיקים טאקטיים ובגדים לחורף. יצרנו שיתוף פעולה עם הארגון החינוכי ברנקו וויס כדי לסייע לשקם את מערכות החינוך של חלק מיישובי העוטף. עובדי החברה תורמים מכספם ומזמנם, והופתעתי לטובה מעד כמה עמוקה רוח ההתנדבות מכל קצוות קבוצת גדות”.