ד”ר עומר רוזנבאום מכיר את רזי העור ברמה שבה הוא יכול להתבונן בנגע עורי ולזהות שהוא סרטני, עוד לפני שהדגימה נשלחה לבדיקה במעבדה. מבחינתו, אחד הדברים החשובים ביותר שצריך לדעת על העור הוא שחלק מהבעיות הן כרוניות, אך יש גם כאלה שהן פתירות. לדבריו: “לאנשים קשה לעיתים לקבל את העובדה שהבעיה שעימה הגיעו, והחלה רק אתמול או לפני חודש, בעצם משקפת מחלת עור כרונית שהם יצטרכו כעת לחיות ולהתמודד איתה”.
1 צפייה בגלריה
עומר רוזנבאום
עומר רוזנבאום
עומר רוזנבאום
(צילום: יח"צ)
אבל יש גם מקום לאופטימיות.
“וודאי! ישנן לא מעט מחלות עור שכן ניתן לרפא. כך לדוגמא - אקנה, שהיא מחלת עור מהנפוצות ביותר שאנו נתקלים בה ועד כ-85 אחוז מבני הנוער חווים אותה. תחת ידיי עברו עד היום אלפי מטופלים הסובלים מאקנה בכל קבוצות הגיל, רובם הגדול סיימו את המסע הטיפולי בלי פצעים ועם עור נקי. מבחינתי אחד הדברים שמניבים לי סיפוק גבוה וממלאים אותי באושר הוא לראות בן או בת נוער שמגיעים אלי עם אקנה קשה ומתביישים לצאת מהבית, במיוחד בימינו שיש לנראות משמעות רבה, לחוות עימם את השיפור לאורך הטיפול ולהיפרד מהם בתום המסע, שעשוי להמשך מספר חודשים כשהם מחויכים”.
האם במהלך השנים ישנם גילויים וטיפולים חדשים שמצליחים לרפא את סרטן העור?
“תחום רפואת העור הוא אחד הנחקרים ביותר נכון להיום, ובמסגרתו הטיפולים הביולוגיים צוברים תאוצה. יחד עם זאת רפואה מונעת הייתה ונשארה הטובה ביותר וגילוי מוקדם יחסוך את הצורך בטיפולים אלו. אני מומחה באבחון וגילוי מוקדם של סרטן העור לסוגיו, ויש לא מעט כאלה אך הבולטים ביותר הם קרצינומת תאי בסיס (BCC), שמהווה את הסרטן השכיח ביותר באוכלוסייה הלבנה. אדם יכול להגיע אליי לבדיקת שומות שגרתית ובמהלכה אגלה נגע קטן החשוד כסרטני שהמטופל כלל לא הבחין או חשד בו. אני יכול להסיר לו את הנגע ניתוחית מיד ובכך לפתור את הבעיה - אם הגילוי מוקדם מספיק”.
ד”ר רוזנבאום מוסיף שהעור, אם תרצו, מהווה מראָה למצבו של האדם. מצד אחד הוא חשוף, פגיע לכל דבר חיצוני, בין אם מדובר בזיהומים, חבלות, מגע עם חומרים ועוד, ומצד שני משקף את רוב הבעיות הפנימיות העוברות עלינו. “אין כמעט מחלה פנימית שלא באה לידי ביטוי גם בעור, החל מאי ספיקת כליות וכבד, המשך בסוכרת וכלה בדלקת קרום המוח”.
האם בעקבות המלחמה ברצועת עזה אתה מזהה יותר ביטוי של מחלות עור אצל אנשים?
“המלחמה העמידה בפנינו מספר אתגרים, הראשון שבהם הוא עלייה במצבים עוריים המוחמרים בעקבות לחץ נפשי, דוגמת פריחות שונות, גרד בכל חלקי הגוף ומצבים זיהומיים כגון הרפס שמתפרץ בעיקר במצבי סטרס. בנוסף, הדרישה לרפואת העור גבוהה מאוד ביום יום, והמפונים מתקשים לקבל את השירות. לכן, יש פול רחב של רופאי עור מתנדבים, ואני ביניהם, שנותנים מזמנם למפונים, לעקורים ולחיילים. חיילים ומילואימניקים סובלים לא מעט מבעיות עוריות, גם בגלל חוסר היגיינה, לעיתים בשל נעילה ממושכת של נעליים וגרביים היוצרים זיהומים עוריים. יש מזור לכל אלו והכל בר טיפול”.
ד”ר רוזנבאום מגלה כי בעקבות המלחמה והלחץ שחווים האנשים, ישנה גם עלייה ניכרת בכמות הפניות שהוא מקבל בשל נשירת שיער. “במרבית המקרים מדובר בתלישות יתר משנית למתח הנפשי שעובר על המטופלים בעקבות המצב. כשאני מזהה שזו נשירה כתוצאה ממתח נפשי אני מרגיע את המטופלים ומסביר להם שזה יחלוף ספונטנית תוך מספר חודשים כי שיער הנתלש בעקבות מתח נפשי דינו להיות מוחלף בשיער חדש שיצמח במקומו. במקרים של הידללות שיער גברית או נשית טיפוסיים או בעקבות מחלות עור המתבטאות בשיער, ישנן תרופות תואמות בהתאם למחלה ויש פתרונות”.
פתרונות לבעיה רבגונית
ד”ר עומר רוזנבאום, נשוי +3, סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת תל אביב והתמחה ברפואת עור במחלקת עור בבית החולים בילינסון. הוא עדיין משרת במילואים כ-60 יום בשנה, וגם במלחמה זו פעל כרופא. הוא רוכב על אופני הרים, גולש על סנובורד, עוסק באומנויות לחימה ובעבר היה אלוף ישראל בג’ודו ובעל חגורה שחורה בדניס הישרדות. “בתור מכור לאדרנלין סוגי הספורט ‘הרגילים’ מעולם לא דיברו אליי. תמיד אני אומר לאנשים שהכדורים היחידים שאני יודע להשתמש בהם היטב הם של 500 מ”ג או 9 מ”מ”.
מעבר לכך, ד”ר רוזנבאום עוסק גם ברפואה אסתטית, החל מהזרקות, הסרת נגעים כמו נקודות חן המפריעות לאנשים, יבלות עוריות שונות המופיעות עם הגיל ועוד. בנוסף מעביר הדרכות וסדנאות לרופאים, ומלמד אותם את רזי עולם האסתטיקה. “אני חוזר ומדגיש לרופאים במהלך ההדרכות שסיבוכים לרוב נובעים באשמת אחד משני גורמים: הרופא המזריק ו/או החומר שהוזרק. שימוש בחומרים איכותיים וביצוע ההזרקה בטכניקה בטיחותית יפחיתו דרמטית את הסיכוי לסיבוך”.
מהו המסר שלך לציבור הישראלי?
“רפואת עור היא מאוד רבגונית ולי כרופא עור יש היכולת לאבחן ולהציע טיפולים לכל הקשת הרחבה הזו ובכל גיל. לא אחת יוצא לי להוות ‘רופא משפחתי’ לדורות שלמים ולתת מענה לכל בני המשפחה, כל אחד בתחומו: החל מתפרחת חיתולים, דרך יבלות בילדים, המשך באקנה למתבגרים, טיפולי אסתטיקה להורים, מענה לפריחות חדשות שצצו וכמובן בדיקת שומות שנתית לכולם ובמידת הצורך הסרת נגעים”.

ת.ז

ד”ר עומר רוזנבאום - מומחה לרפואת עור
סיכום השנה הנוכחית המשפט: “השנה הזו קיבלנו תזכורת כואבת מה חשוב באמת בחיים, ובמהלך המרדף אחרי ‘הדברים היומיומיים’ אסור לאבד פרספקטיבה על הדברים החשובים באמת”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה ב-2023: “אשתי. מצליחה לנצח באופן מופלא בין תפקיד בכיר בהייטק, תמיכה בעסק, טיפוח הזוגיות וגידול שלושת ילדנו גם בשגרת חירום”.
משאלת לב ל-2024: “המשך שילוב אופטימלי בין צמיחה עסקית, לבין טיפוח המשפחה, הזוגיות והתחביבים”.
מסר לציבור: “תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר” (נגד הרוח, שלום חנוך)