שגיא הלל נחשב לאחד מהמובילים בישראל בתחום הרפואה המשלימה עם התמחות בטיפול בכוסות רוח. בימים שהוא לא נמצא בהתנדבות עם חיילי צה”ל, שגיא והצוות שלו מעניקים טיפול מסור להמוני מטופלים שנוהרים מכל קצוות הארץ למרפאות של רשת Body Restart שסניפיה ממוקמים בגדרה, רמת גן ואשקלון. מאז החל בפעילות לפני יותר מ-25 שנה, עברו תחת ידיו מאות אלפי ישראלים, שחלקם החלימו מכאבים קשים או כאבים כרוניים ללא צורך בניתוח כפי שהמליצו להם הרופאים. בחודשים האחרונים המאמץ שלו ושל הצוות שלו מרוכז גם בחיילי וחיילות צה”ל הנמצאים בחזית. “הטיפולים המיוחדים לאנשי כוחות הביטחון מונעים בעיות על ידי הכנת הגוף למאמצים ולסטרס הצפוי”, אומר שגיא הלל. “בכך אנחנו יכולים להוביל להפחתת הסיכון להיווצרות דלקות או חלילה וחס לשברים בגוף, הנובעים ממאמץ פיזי רב ובעיקר מסחיבת ציוד כבד, מקלים על הכאב הנלווה לכל הפגיעות הללו ולכאבים הנגרמים כתגובה לעומסים אלו”.
1 צפייה בגלריה
שגיא הלל
שגיא הלל
שגיא הלל
(צילום: טל הלל)
המצב המלחמתי המתמשך מאז השבעה באוקטובר נותן אותותיו כמעט בכל מעגלי החיים. הלחץ הנפשי המתגבר, הדאגה הגדולה יחד עם החדשות והבשורות הלא נעימות, יוצרים סטרס גדול ולחץ נפשי ופיזי שכמעט לא הכרנו כמותו. הדברים מתחדדים כאשר מדובר בחיילי וחיילות צה”ל, שנמצאים במאמץ מלחמתי שנותן אותותיו גם ברמת העומס הפיזי, הדורש טיפולים מיוחדים, וגם בבני משפחותיהם הנמצאים בחרדה תמידית.
שגיא הלל, שיודע היטב לזהות את הנקודות שישפרו את חייהם של החיילים בשטח לא יכול היה להישאר אדיש. יחד עם עוד ארבעה אנשי צוות מרשת המרפאות שלו, הוא יצא להתנדב בבסיסים השונים של צה”ל כדי לטפל בלוחמים בסדיר ובמילואים ב”כוסות רוח” לפני ובמהלך יציאתם לקרבות ברחבי רצועת עזה. כך הוא סיפק להם את הפתרון שמוצאו בסין הרחוקה, ומציע שיטת הטיפול בכוסות רוח הנותנת מענה לבעיות אורתופדיות הנובעות ממאמץ ומסחיבת משאות כבדים. “מדובר בעיקר בחיילי מילואים, שבניגוד לסדיר, אינם מורגלים לפעילות פיזית אינטנסיבית ואינם סוחבים משקל כזה בחיי היום יום”, הסביר שגיא את הקושי שבהתמודדות.

חוויה חדשה לגמרי

הטיפול בכוסות רוח מתבצע על גבי מיטות טיפולים וציוד מתאים ואף בתנאי שטח על מזרנים צבאיים, כאשר תחת ידיהם של שגיא והצוות עוברים בין 100-300 לוחמים ביום המגיעים מחיילות היבשה, האוויר והים. מדובר בחיילי גדודים ביהודה ושומרון, סיירות מובחרות של לוחמים בגבולות ומעבר לגבול, לפני ואחרי הלחימה. בין היתר, מטופלים לוחמים שסובלים מפציעות מאמץ כמו פריצות דיסק ושברי הליכה שמגבילים את תפקודם, וכאלה הנמצאים לפני יציאה לפעילות.
הצוות של שגיא מטפל בהם ומספק הכנה לפני היציאה לקרב כדי למנוע קשיים שעלולים לפגוע ביכולת הלחימה והתנועה שלהם, ומטפלים בכ-60 לוחמים בשעה בעשר עמדות טיפוליות במקביל. “עבור רובם מדובר בהתנסות בטיפול שהם לא הכירו. יש בודדים שכן מזהים אותי כי היו אצלנו באחת הקליניקות, אבל לרובם החוויה לגמרי חדשה. הלוחמים אומרים לנו אחרי 10 דקות של טיפול שזה ממש החיה אותם, ושהם חשים בירידה דרמטית בכאב בשכמות, ברגליים ובגב התחתון”.

אלטרנטיבת טיפול סינית

אל התחום המשלב פתרונות הווה של רפואה משלימה המבוססת על השיטה הסינית העתיקה, נחשף שגיא הלל כבר בגיל 15 וקיבל זו מאמו שעסקה בתחום והוא שימש כאסיסטנט בקליניקה שלה. בגיל צעיר למד טווינה ודיקור סיני עם שני מורים סיניים והחל לטפל. ב-1996 כבר טס להשתלמות בשנחאי ולקח את ההובי שלו צעד קדימה, בהמשך גם פתח את רשת המרפאות Body Restart. “הטיפול בכוסות רוח נחשב לאחד הכלים הטיפוליים הנפוצים ברפואה הסינית, וראיתי שמכל השיטות האלטרנטיביות שלמדתי - הטיפול הזה מביא לתוצאות המרשימות ביותר. התעמקתי בתחום הזה והחלטתי שזה מה שאני רוצה להתמחות בו. זו שיטה עתיקה שקיימת בכל העדות ובעמים רבים”.
יש אנשים ששומעים כוסות רוח, וחוששים מכך
אנו מטפלים במספר טכניקות של רפואה סינית ומשלבים גם טיפול בהקזות דם. השיטה שפיתחתי עדינה וסטרילית: מחט קטנה, בדומה לזו שמשתמשים בה גם חולי סוכרת ברמה היומיומית. זו דקירה קלה שבקושי כואבת”.
השיטה הייחודית של שגיא והצוות שלו הובילה לרשת המרפאות שלו אנשים שסובלים מבעיות שונות ומקבלים טיפול בפריצות דיסק, מיגרנות, בעיות במפרקי ירך, דחיקת סחוס בברכיים, גלי חום, מיגרנות, בעיות של נימול (הרדמות של הידיים) בעיות בקיבה וכל הבעיות שדלקות שרירים מייצרות. “הטיפול בכוסות רוח מייצר לחץ של יניקה על האזור הדלקתי, ובמקרים של דלקת כרונית קשה אני משתמש גם עם המחט להקזת דם מינורית. במשך השנים הרבות שלי כמטפל פיתחתי מכשיר מיוחד שמספק כוח יניקה חזק ומדויק יותר מכוסות רוח מסורתיות, וזה מביא לתוצאות יותר אפקטיביות באזור המפרק הפגוע. הדבר גורם להזרמת דם וחמצן לשריר וזה מייצר ממש תיקון של הבעיה ומשחרר את הדלקת מהשריר הפגוע. אם הדלקת קיימת הרבה זמן בגוף יש צורך בהקזה”.
כוסות רוח אינן מצויות בסל של אורתופדיים ורופאים, לימודי הרפואה ככלל אינם מתייחסים לשיטה העתיקה, אך שגיא מתכוון לשנות גם את זה ולהכניס את משמעות הטיפול גם לעולם הרפואה. “בתקופה האחרונה אנחנו מבצעים מחקר קליני יחד עם אורתופד מבית חולים לניאדו בנתניה, ובוחנים באמצעות 50 מטופלים את האפקטיביות של הטיפול בכוסות והקזות דם בדלקות בכתפיים, ברכיים ומפרקי ירך. המדדים נבדקים על פני תקופה של חמישה שבועות, וכוללים מדדי כאב, טווחי תנועה ומדדי הדלקת”.
המצב הבטחוני ודאי יוצר גם סימפטומים פיזיים. אתם מרגישים זאת?
“כן, בהחלט יש עליה בעומס הרגשי שאנשים חווים, וזה בדרך כלל מתבטא בכאבים ונוקשות באזור השכמות, הצוואר והגב התחתון. כתוצאה מהסטרס, אנשים גם סובלים יותר מקושי נשימתי ומהחמרה בתדירות ובעוצמה של מיגרנות. אחרי הטיפול אצלנו המטופלים בכלל ובפרט הלוחמים מכירים יותר טוב את הגוף ואיך לחזק אותו. זה מעודד אותם בתקופה המורכבת שבה אנחנו מצויים. בחודשים האחרונים אנו נחשפים גם למפונים מהדרום ומהצפון שהקושי הנפשי ניכר עליהם גם בגוף, ואנו מנסים לעזור ולהקל עליהם”.
יש לך מסר אופטימי בימים אלה?
“אני שמח שיש לנו את הזכות להקל בתקופה הזו על לוחמי צה”ל ועל הציבור בכלל”.
“בתקופה האחרונה אנחנו מבצעים מחקר קליני יחד עם אורתופד מבית חולים לניאדו בנתניה, ובוחנים באמצעות 50 מטופלים את האפקטיביות של הטיפול בכוסות והקזות דם בדלקות בכתפיים, ברכיים ומפרקי ירך”