זה מעל ל-20 שנה שחטיבת הטיפול הביתי Home Cure מקבוצת ניאופרם ישראל מובילה את תחום הטיפול הביתי בישראל. זאת באמצעות הנגשת הטיפול הרפואי לבית המטופל כחלופה לאשפוז, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות ופתרונות רפואיים מתקדמים.
כמי שאמונים על שמירת החיים ואיכותם, זמן חירום דוגמת זה שהחל עם פתיחת המלחמה ברצועת עזה הוא כנראה העיתוי שבו היעילות והדיוק בעבודה הם החשובים ביותר. ואכן, מאז השבעה באוקטובר הוכיחה Home Cure את עצמה, בהגיעה לכל מקום שבו זקוקים לה - כולל ערים ויישובים הנמצאים תחת אש - ובאספקת שירות הדרכה וטיפול על ידי אחים ואחיות, מטפלים/ות ושירות נדרש בבית המטופלים.
3 צפייה בגלריה
רותי עמרני, מנהלת Home Cure, חטיבת הטיפול הביתי של ניאופרם ישראל
רותי עמרני, מנהלת Home Cure, חטיבת הטיפול הביתי של ניאופרם ישראל
רותי עמרני, מנהלת Home Cure, חטיבת הטיפול הביתי של ניאופרם ישראל
(צילום: פופקורן פרודקשון)
“עם תחילת המלחמה נקראנו לדגל מטעם קופות החולים שעימן אנו עובדים. התבקשנו להיות מוכנים לקלוט מספר גבוה מהרגיל של מטופלים ביתיים כדי לסייע במניעת עומס על בתי החולים”, אומרת רותי עמרני, סמנכ”לית ניאופרם ישראל ומנהלת חטיבת הטיפול הביתי והמקימה שלה. “הצוות שלנו התארגן באופן מידי והחל לקלוט את כל מי שצריך, הגענו לבתי המטופלים בכל אזור בארץ והתחלנו לספק את הטיפול הדרוש. ההתגייסות הזאת אפשרה לבתי החולים לשחרר מאושפזים לטיפול ביתי, ובכך לפנות מיטות ולהתפנות לטיפול במטופלים הקריטיים. המהלך המחיש את חיוניותו של הטיפול הביתי בשעת צורך אקוטית זאת, וחזון הטיפול הביתי מוכיח את עצמו בימים אלו”.
אילו אתגרים הציב בפניכם המצב החדש?
“יש יותר מטופלים מהרגיל, רבים מהם בקטגוריות ספציפיות המשויכות למצב מלחמתי: קטיעות רגליים, פציעות חודרניות, פציעות ירי. מצבים אלו מצריכים לעתים טיפול בטכנולוגיות מיוחדות, לדוגמה, לחץ שלילי לטיפול בפצע. בתחום הסטומה קיבלנו פניות רבות כי פציעות בטן מצריכות ניתוחים שבסופם מוציאים סטומה. עוד נדרשנו להגיע למלונות שבהם מאוכלסים מפונים ולטפל בהם שם, תוך כדי שיתוף פעולה עם רופאים. האחים והאחיות שלנו הגיעו למקום, טיפלו באנשים והעבירו מדדים לרופאים המטפלים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: ענת מיכאל)

“צורך נוסף שעלה הוא למגן את המטפלים והמטפלות, וסיפקנו להם שכפ”צים וקסדות כדי שיוכלו להגיע לבתי המטופלים תחת אזעקות ויירוטים. בנוסף, כל מטפל קיבל תג וחולצה ממותגת שנועדו לפוגג את החשש מצד המטופלים מלהכניס זרים הביתה. גם כלי הרכב שבהם משתמשים הצוותים ממותגים, כך שיהיה ברור לכל שמדובר בצוות רפואי בפעולה. אנו גאים בכך שלא הייתה סיטואציה שבה לא הצלחנו להגיע למטופל כשצריך היה, לא בבתים ולא בבתי המלון”.
ניתן להניח שעבור הצוות העבודה במצב הזה הייתה מאתגרת מהרגיל
“כן, ולכן העברנו להם סדנאות מקצועיות שיחדדו את דרכי הטיפול הפיזי והנפשי בהתאם למצב. המטופלים מאוד רגישים בשלב זה, רבים מהם טראומטיים או פוסט-טראומתיים. ובהתאם לכך, הבהרנו לצוות שנדרשת רגישות יתר, ראייה הוליסטית, הקשבה ובדיקת צרכים נוספים. בין השאר, העברנו סדנה לאחיות סטומה ופצע וסדנת התמודדות בהיבט הנפשי של הטיפול, שניתנה על ידי מפקחת קלינית באגף לבריאות הנפש של בית החולים שיבא. דאגנו בנוסף להרצאות העשרה, סדנאות וימי אוורור שנועדו לספק רווחה לעוסקים במלאכה. תמכנו רבות גם במשפחות העובדים, שבהן גברים או נשים גויסו למילואים. שמחנו לראות שרבים מהעובדים שלנו מעוניינים בנוסף להתנדב עבור הנפגעים וקידמנו גם פעילות כזאת. ניאופרם הוציאה הנחייה שכל ימי הגיבוש יהפכו לימי עזרה, תמיכה והתנדבות בקהילה, ועובדים רבים התנדבו בשדה קטיף של פירות וירקות”.

כל הטיפולים בבית

רותי עמרני היא זו שיזמה את הקמת Home Cure, לאחר שנות עבודה רבות בתעשיית הבריאות שאליה נכנסה כאחות חדר ניתוח ב- 1975. הרעיון נבט בה במסגרת תפקידה, לאחר שהבחינה בכך שחולים שמגיעים לקבל טיפול שגרתי יוצאים עם זיהומים שמקורם בבית החולים. “כבר אז הבנתי שצריך למצוא דרך שתשאיר אותם בבית ותביא את הטיפול אליהם”, היא מספרת. “עדיין לא הייתי חלק מניאופרם ולפניי היה עוד מסלול ארוך בעולם הרפואה - אך בשנת 2000 החזון שלי התממש. כיום כבר קיימת ההבנה שכל מטופל הוא חלק מקן משפחתי, מקהילה, ושברגע שלא מנתקים אותו משם - היענותו לטיפולים והריפוי שלו טובים יותר”.
3 צפייה בגלריה
(צילום: ענת מיכאל)

כ- 300,000 ימי טיפול בבית מנוהלים מדי שנה על ידי Home Cure, וכך נחסך מאלפי מטופלים מכל רחבי הארץ להתאשפז בבתי חולים. מגוון הטיפולים הביתיים רחב ונע מעירוי ורידי עד לטיפול כימותרפי. ניאופרם ישראל, שהיא מחברות התרופות הוותיקות והמובילות בארץ, הקימה ב-1999 את Home Cure בהתאם לתפיסתה שניתן להנגיש טיפול רפואי בבית, בסביבתו הטבעית והתומכת של המטופל. עם התבססות טכנולוגיות טיפול ביתיות הלך והתרחב השירות, המשרת את כל הצדדים: המטופל, המקבל את העזרה הרפואית הדרושה לו בנוחיות ביתו, ובתי החולים - להם מתפנות מיטות אשפוז וכוח אדם.
אילו השפעות בולטות את רואה בעקבות המלחמה על תחום הטיפול הביתי?
“הצורך של המטופלים לקבל את הטיפול בבית התחזק וגם סביבתם תומכת בכך. כל אחד שנחשף לטיפול ביתי הופך למעין סוכן שינוי, הוא מבין שלא חייבים להגיע לבית החולים עבור כל דבר ושיש יתרון משמעותי לסביבה משפחתית התומכת בבית בתהליך ההחלמה. ההשפעה העיקרית על המערכת הרפואית היא היכולת לשחרר הביתה מטופלים מאשפוז, גם כשעוד יש עבודה לעשות איתם. אנחנו כבר ניקח את זה משם”.
איזה מסר תרצי להעביר לציבור הישראלי בשעה מורכבת זו?
“לבנו עם חיילי צה”ל, משפחות החטופים והנרצחים וכלל הציבור ועם המטופלים בפרט. אנחנו מבטיחים להם להיות שם בכל עת ושתמיד יהיה להם על מי לסמוך”.
לשאלות נוספות בנושא אפשרויות הטיפול, יש לפנות לצוות הרפואי.
מוגש כשירות לציבור בחסות ניאופרם ישראל.