“אנחנו קבוצת חברות כחול לבן שמקפידה לרכז את כל פעילותה בישראל. לאורך השנים לא התפתינו להזדמנויות עסקיות רבות שהוצעו לנו בחו”ל, גם לא בתקופות קשות, אנו מרגישים שזו זכות גדולה להעסיק אלפי עובדים בישראל, לפרנס כ-10,000 ספקים ולקחת חלק בממשקים שמניעים את הכלכלה הישראלית”. כך אומר אור אלעזרא, מנכ”ל קבוצת אלעזרא ויו”ר אלבר, שנכנסת לתחום חדש – איכות הסביבה, אחרי שרכשה את קבוצת “אלון”, המתמחה בייצור, שיווק והתאמת מוצרי אגירה, מחזור ושינוע אשפה.
1 צפייה בגלריה
אור אלעזרא
אור אלעזרא
אור אלעזרא
(צילום: ראובן קופיצ’נסקי)
“קבוצת “אלון” היא רכישה שמבטאת את האסטרטגיה העכשווית של הקבוצה: להרחיב את תחומי הפעילות והשווקים בעזרת מנועי פעילות יציבים ומתפתחים”, מסביר אור אלעזרא. “הצבנו לעצמנו מטרה להיות שחקן משמעותי בתחום הקיימות ואיכות הסביבה, שהוא מרתק במיוחד בתקופה זו של שינויים גלובליים רחבים בכל הקשור בו. התפתחות הענף בקצב מואץ בעולם ובישראל היא בגדר הכרח בשנים הבאות, ובהתאם לכך זיהינו את המובילות של קבוצת אלון שמחזיקה בארבעה מפעלים, שהגדול שבהם הוא המוביל בתחומו בכל נושא פתרונות האשפה. אלון מציעה את כל פתרונותיה בטכנולוגיה המתקדמת ביותר, וזה הולם גם את החזון שלנו הכולל את הרצון לגדול ולצמוח בתחום פתרונות הקצה, המחזור ואנרגיה מתחדשת. קבוצת אלון תהווה עבורנו תחילתה של פלטפורמה איתנה וקרש קפיצה למימוש תוכנית הפעולה שלנו בתחום שבו אנו מתכוונים להשקיע סכומים נכבדים בעתיד”.
קבוצת אלעזרא הוקמה ב-2001 על ידי אלי אלעזרא, אביו של אור (במקור תחת השם “אלעזרא יוזמה והשקעות” ולאחר מכן “אלעזרא אחזקות”). הקבוצה פועלת בשלושה מגזרים עיקריים: תחום הנדל”ן – באמצעות חברת “אפרידר”, שאותה רכשה מהמדינה ועוסקת בייזום, תכנון, פיתוח, הקמה, שיווק ומכירה של יחידות דיור למגורים ושטחי מסחר. בתחום הביטוח פועלת הקבוצה באמצעות חברת “הכשרה”, מהחברות הוותיקות והמובילות בתחום הביטוח בישראל. בתחום הרכב היא פועלת באמצעות חברת הליסינג והמימון “אלבר”, שהיא קבוצת חברות מובילה במגוון תחומי פעילות בענף, בהם: ליסינג תפעולי, ניהול ציי רכב לעסקים וחברות, ליסינג לפרטיים, מכירת כלי רכב ודו גלגלי, טרייד אין, מימון לרכב והשכרת רכב.
אילו עוד מהלכים חשובים ביצעה קבוצת אלעזרא בשנים האחרונות?
“אחד המהלכים הדרמטיים ביותר שביצענו היה איפוס החובות בחברת האם שלנו, ‘אלעזרא אחזקות’. הוצאנו אותה מהמסחר בבורסה לאחר שכיסינו את כל החוב, זאת בהמשך לכך שתקופה ארוכה הקטנו מינופים. בעצם המהלך יצרנו לעצמנו מרווח נשימה, גמישות גבוהה יותר, יציבות ואיתנות פיננסית. המהלך שיפר גם את יכולתנו להתמודד עם משברים ולנצל הזדמנויות עסקיות. מעבר לכך, אפרידר סיימה לבנות השנה 1,300 דירות ומתחילה עוד אלפי דירות חדשות על צבר קרקעות גדול שרכשנו. אנו מעמיקים את הפעילות בשלושת תחומינו העיקריים ומתחילים בתנופה את הפעילות בתחום החדש”.
לא שכיח שחברה מוחקת את עצמה מרצון מהבורסה.
“המהלך נובע מהגישה האסטרטגית שלנו: כל החברות הן ב-100% בעלות פרטית שלנו, על חברות הבנות שלהן. מדובר בנתון חריג בנוף הישראלי, ודאי בקבוצה עם היקף מאזן של 30 מיליארד שקל. בנוסף, בתוך שרשרת הערך של כל חברה שלנו נמצאות גם מספר חברות בת, דוגמת ‘הארלי דוידסון ישראל’, ‘טריומף ישראל’, ‘אלבר קרדיט’ חברת אשראי חוץ בנקאי, חברת הגרירה ‘ממסי’, ‘מוטופרטס’ חברה לחלקי חילוף, זיכיון השכרת הרכב ‘יורופקאר’ בישראל ועוד. הפורטפוליו אולי נשמע מגוון, אך לכל תחומי העיסוק של החברות שלנו יש דבר אחד מרכזי משותף: כולן פועלות בתחומים יציבים שהם בליבת הפעילות המסחרית בישראל ונוגעות בכל בית במדינה”.

לעבוד עם אבא

כשמדובר בראיון עם נציג של חברה משפחתית, תמיד יעלו שאלות שלא ניתן להתחמק מהן: איך זה לעבוד עם המשפחה? מה קורה כשאבא הוא גם הבוס הגדול? אור אלעזרא אומר שהסיטואציה המשפחתית-עסקית מעולם לא יצרה קונפליקט בבית: “אבא שלי העסיק מההתחלה את האחים ובני המשפחה בחברות שלו. הוא ראה בכך יתרון וזה הוכיח את עצמו: בחברה משפחתית כולם מגויסים, והנאמנות גבוהה הרבה יותר. גם הניסיון שלי מראה שעובדים מהמשפחה הם איתך בכל מחיר ונותנים מעצמם את כל מאת האחוזים. אישית, אני מאוד נהנה לעבוד עם אבא שלי ורואה בו מנטור גדול. עברנו גם תהליך מעניין שבו בתחילת הדרך הוא היה עם הידיים על ההגה ואז באיזשהו שלב התחלפנו - אני על ההגה והוא מלווה אותי. אני לומד ממנו כל הזמן. בסך הכל, בני המשפחה שעובדים בקבוצה, מכבדים אחד את השני וגם כלל העובדים לומדים מכך והופכים להיות חלק מהמשפחה, מאמצים את הערכים ומשתלבים, כל אחד לפי כישוריו, השכלתו ויכולתו, בתפקידים שונים וברמות היררכיה שונות. צריך גם לזכור שאנחנו עובדים תחת משטר תאגידי מפוקח של חברות ציבוריות, כך שהכל מסודר, יש דירקטוריונים, ועדות, בקרות וכל הדרוש”.
אילו אתגרים הציבה בפניכם המלחמה ברצועת עזה?
“מעבר להשפעה על המורל, השוק קפא והתכווץ. לכך מתווספות בעיות נוספות של תחום הנדל”ן, דוגמת מחסור בעובדים והתייקרות עלויות מטורפת. נושא היבוא הפך לבעייתי גם כן. אבל עוד לפני כן צץ אתגר נוסף: כלכלת המאקרו. חווינו עליית ריבית משמעותית בתקופה קצרה מאוד, שטלטלה את המשק. עלויות המימון קפצו בצורה לא פרופורציונלית - מה שהביא למצב של סטגנציה. אבל לצד כל האתגרים הללו אנו גם מזהים לא מעט הזדמנויות שקורות וישנם דברים גדולים שמתבשלים אצלנו. אני מאמין ש-2024 תהיה שנה של הזדמנויות, ואנו פתוחים וערוכים להן”.

ת.ז

אור אלעזרא - מנכ”ל קבוצת אלעזרא, יו”ר קבוצת אלבר ודירקטור בחברות
בן 33, נשוי ללינוי ואב לשלושה: מאי, נאיה ואן. בעל תואר ראשון בחשבונאות ותואר שני במשפטים.
סיכום שנת 2023 במשפט: “שנה מאתגרת ביותר”.
דמות מפתח שהיוותה לך השראה בשנת 2023: “פייל נייט מייסד המותג נייקי. לאחרונה קראתי את ספרו ‘נעליים גדולות’ ושאבתי השראה רבה מסיפור הצלחתו”.
חזון עסקי לשנת 2024: “להמשיך ולפתח את ארבע הזרועות של הקבוצה הנוגעות לכל בית בישראל”.
מסר מרכזי: “2023 לימדה אותנו שיעור חשוב ביותר בצניעות. הפילוג מחליש אותנו ועושה אותנו שבירים. חייבים לשמור על אחדותנו”.