אצל שלמה אברהמי, מנכ”ל ”משכן התכלת” בבאר שבע, החברה המובילה בישראל ובעולם ליצור טליתות, ציציות ותפילין, האמונה משתלבת היטב עם העבודה החשובה של המפעל שמספק תשמישי קדושה ויודאיקה לכל הקהילות היהודיות בעולם. עבורו, הנחישות והאמונה הן אלה המאפשרות התמודדות ויכולת עמידה מול מכשול מלחמתי או חברתי כזה או אחר. “מאז השביעי באוקטובר החברה התמודדה עם עלייה משמעותית בביקוש לטליתות וגופיות ציצית גם בציבור המוגדר לא דתי”, אברהמי מוסיף, “מעין שכפ”צ רוחני שמגן”.
3 צפייה בגלריה
שלמה אברהמי
שלמה אברהמי
שלמה אברהמי
(צילום: גיא הכט)

“משכן התכלת” הוקם ב-1996 על החולות בעמק שרה בבאר שבע וצמח מאפס. המייסדים, ד”ר עמוס בוחניק קופא שיניים ושלמה אברהמי מהנדס בתעשייה הביטחונית והרב מרדכי טננבאום חסיד גור מאמריקה, קנו את מכונות הייצור, רכשו ידע טכנולוגי ושאפו להפריח את השממה בעזרת מפעל הייטקיסטי רוחני.
החזון של אז, לפני כשלושים שנה, מציג כיום חברה שמעסיקה כ-500 עובדים, ומפעילה 40 חנויות בארץ וחמש חנויות בארה”ב. החברה מייצאת כ-40% מתוצרתה לעולם היהודי בעיקר לארה”ב, אנגליה וצרפת. לדבריו, החברה נחשבת למובילה בעולם בתחום הטליתות, הציציות והתפילין בארץ ובעולם. “בניגוד לתקופת הקורונה, במלחמה הנוכחית קווי הייצור לא פסקו אף לרגע, בשל הביקוש הרב והדרישה המיידית לספק טליתות וציציות לכולם”.

מוקד עלייה לרגל

השילוב הייחודי של מסורת יהודית עתיקה המתבססת על טכנולוגיה מתקדמת, הפך לשם דבר שבא לידי ביטוי למשל במרכז המבקרים. במרכז המבקרים, ניתן לראות מקרוב את כל תהליכי הייצור, המשקפים את התרבות והמסורת היהודית. למרכז המבקרים מגיעים לביקור מכל גווני האוכלוסייה, חילוניים, מסורתיים, דתיים וחרדים. כמו כן קבוצות נוער ובתי ספר מהארץ ומחו”ל כגון ‘תגלית’ ומשפחות הבאות במיוחד כדי להיווכח, להתרגש ולספוג מסורת יהודית. החיבור לזהות היהודית הוא ממשי, מרגש מאוד לראות את חתן בר המצווה ומשפחתו שותפים ליצירת התפילין שילוו אותו לאורך חייו. לבתי הספר מוצעים סיורים מאורגנים וחווייתיים שמשאירים רושם רב על התלמידים. “חוויה מיוחדת היא לראות את חתן בר המצווה שותף ליצירת התפילין שלו, ובטקס מרגש הוא מכניס בעצמו את ארבע הפרשיות של התפילין. במרכז פועלים מדריכים מקצועיים, המעבירים את הסיור גם בעזרת סרטונים מרגשים, המשקפים באופן ייחודי ועוצמתי את ההיסטוריה והתרבות היהודית העשירה מדורי דורות. דגש מיוחד ניתן גם לקשר בין הטלית לדגל ישראל, כאשר הרעיון הוא להמחיש עבר הווה ועתיד משותף לכולנו”.
3 צפייה בגלריה
ייצור התפילין והטליתות במשכן התכלת
ייצור התפילין והטליתות במשכן התכלת
ייצור התפילין והטליתות במשכן התכלת
(צילום: משכן התכלת)

הקידמה והייצור בעולם הדיגיטלי הובילו את “משכן התכלת” גם להטמעה של מחשוב מתקדם בתהליכי הייצור, הכוללת מערכות בינה עסקית ומידע מתקדמות (BI) וכן תוכנות ניהול מלאי WMS)) המתאימות למחסנים, לחנויות ולייבוא. בנוסף, הוקמה במפעל רצפת ייצור ממוחשבת, כך שהייצור, הלוגיסטיקה, רשת החנויות והנהלת חשבונות – מנוהלים על ידי בסיס נתונים אחד, לטובת ייעול משמעותי של התנהלות החברה בתחומים רבים.
בשנים האחרונות עברה החברה לפעול בגישת ‘האוקיאנוס הכחול’, שמשמעותה התנהלות ברחבי העולם ללא מתחרים בניגוד לנהוג ב’אוקיינוס האדום’ המוצף מתחרים אגרסיביים. “הקמנו רשת חנויות ממותגות של החברה ושיפרנו בכך את תזרים המזומנים. במקביל, אנחנו מוכרים את המוצרים הריווחים יותר של החברה. אנו משקיעים רבות בנושאי החדשנות הכוללים מוצרים חדשים, מטמיעים פיתוחים טכנולוגיים, כשרויות מהודרות ומכונות וציוד מתקדמים. באחרונה, אף יצרנו את מגזין התוכן החדש “משכנות” המיועד לילדים ועוסק בנושאי יהדות, היסטוריה יהודית וחשיבה ערכית”.
חלק מההחלטה להתרחב, נובע, בין היתר, מההבנה שייצור טליתות ותפילין בלבד מגביל את אפשריות הצמיחה של החברה. “טליתות ותפילין הם מוצרי נישה. אפשר להיות מספר אחד בזה, אבל עדיין זה מוצר נישה מוגבל, ואם רוצים להתפתח לחברה גדולה יותר ולמכור יותר ולהתרחב, חייבים להכניס מוצרים נוספים. בהמשך, עומדות שתי אפשרויות להתקדם: האחת מכירה לסיטונאים ולחנויות שונות והשנייה מכירה ישירה דרך רשת החנויות העצמאית”.

שליחות חברתית רוחנית

הקמת המפעל היא מבחינת אברהמי גם סוג של שליחות חברתית, “לצד הפעילות העסקית העניפה. מבחינתי, רצוי שכל פעילות עסקית תלווה בפעילות ובתרומה משמעותית למען החברה שלנו. למשל, חברת ‘משכן התכלת’ הוקמה דווקא בנגב, והיא מהווה כיום עוגן תעסוקתי משמעותי ליצירת מקומות עבודה ותעסוקה רבים. החברה מעסיקה עובדים ממגזרים שונים בכל התחומים. מפריחים את השממה בכך שמחזקים את הפריפריה הדרומית עם מגוון אקלים אנושי, מגדרי וחברתי ייחודי, ואף עם עובדים מסורים, בעלי צרכים מיוחדים”.
3 צפייה בגלריה
ייצור התפילין והטליתות במשכן התכלת
ייצור התפילין והטליתות במשכן התכלת
ייצור התפילין והטליתות במשכן התכלת
(צילום: משכן התכלת)

אתם אמנם פיזית בנגב, אבל המוצרים שלכם נמצאים בכל רחבי העולם, נגישים כמעט לכל דורש
“חזון החברה הוא להנגיש ולגרום לכל יהודי בארץ ובעולם להיכנס לחנות משכן התכלת, להרגיש קרוב, להתחבר ולרכוש מוצר כלשהו שיגרום לו לחוות שייכות לזהות ולמסורת של העם היהודי באשר הוא. עיקר הייצור במפעל הינו טליתות ופתילים, הנעשים בעבודת יד. בנוסף לכך, בחברת משכן התכלת מפתחים מוצרי יודאיקה שונים, המיוצרים במקומות רבים בעולם. כמו כן ישנם מוצרים המיוצרים עבורנו כמותג פרטי. כל המוצרים ממותגים כ”משכן התכלת”.
אתם גם מייצרים לפי דרישות הקהילה, התפישות שלה?
“כן, לכל מוצר שאנו מייצרים או מפתחים, יש ערך מוסף הבא לידי ביטוי עד כמה הוא שימושי ללקוח, קרוב יותר למסורת הנהוגה לו אישית, מיוחד ומדויק לדרישות ולרצונות שלו. העם היהודי מורכב מקהילות רבות, חסידיות שונות, ואנחנו יודעים לאפיין את רצונותיהם ולהעניק להם את המוצר המתאים להם ביותר”.
זה בא לידי ביטוי לאורך כל קווי המוצרים שלכם?
“כמובן. למשל הטליתות המיוצרות לחסידות בעלז, מאופיינות בצורה שונה מאשר לחסידות גור. לאוכלוסייה התימנית יש את הפסים בצורה המיוחדת להם. כמו כן, לעדות המזרח, למודרניים יותר, לדתיים הלאומיים וכדומה. יש מגוון סגנונות והדגשים ואנחנו בחברה משתדלים ומצליחים להביא לידי ביטוי את הרצון והסגנון הייחודי של אותה אוכלוסייה, וזאת בזכות ההיכרויות וניסיון ארוך הטווח שלנו את הצרכים והדקויות של האוכלוסיות המגוונות”.
אנחנו ערב פסח, מה המסר שלך לעם ישראל?
‘והיגדך לבינך’. במיוחד בחג הזה חשוב לכולנו ל’הגיד’ את הסיפור המופלא והייחודי שלנו כעם. לספר לילדים ולנכדים את עברנו ומהי השאיפה והתקווה לעתידנו כאומה. כמה חשוב וייחודי לנו כ’משכן התכלת’ להיות חלק מהיסטוריה בת אלפי שנים שאנו חוליה אחת בה.
במיוחד בימים מורכבים אלו האחיזה שלנו בזיקה ההיסטורית מעניקה עוצמות בלתי רגילות לכולנו. אני שמח שב’משכן התכלת’ קיימות הנגיעות הללו בהיסטוריה, בשייכות ובמסורת היהודית מדורי דורות לזמננו כאן ועכשיו”.