האזינו לקטע מתוך תוכנית האקטואליה של ynet radio בהנחיית דוריה למפל ויואב רבינוביץ'. והפעם: מנכ"ל הספרייה הלאומית אורן ויינברג, בריאיון על כוונת שר החינוך, יואב קיש, להכפיף את מינוי חברי דירקטוריון הספרייה הלאומית אליו ובכך להביא למעשה להדחתו של הרקטור שי ניצן.
"הספרייה הלאומית היא קדושה כי היא המורשת והתרבות של מדינת ישראל", אמר ויינברג בריאיון. "במסגרת חוק הספרייה הלאומית מ-2007, נקבעו מנגנונים שמטרתם לייצר שיטה ייחודית המונעת השפעה פוליטית או הטייה פוליטית. במסגרת החוק, שר החינוך ממנה ארבעה חברים במועצת הספרייה הלאומית ויש שם ייצוגיות של הרבה מאוד גופים. המטרה היא למנות דירקטוריון מקצועי ומאוזן שיוכל לנהל את פעילות הספרייה מבלי להשפיע פוליטית על הסיפור של כולנו, או על אין סוף הסיפורים שיש בספריה הלאומית. ההצעה הנוכחית, אם אנחנו מבינים אותה נכון - כי אף אחד לא דיבר עם הספרייה - באה לבטל או לייתר את תפקיד המועצה במינוי דירקטוריון מאוזן, ולקבוע ששר החינוך לבד ממנה את הדירקטוריון. לאור זה שהוא יכול לעשות את זה, גם הדירקטוריון הנוכחי מפוזר או מתבטל תוך 30 יום מיום חקיקת החוק".
ואז מה יכול לקרות? "דבר ראשון נאבד את האמון של הציבור - גם ימין וגם שמאל, גם דתיים וגם חילונים, גם משכילים וגם לא משכילים. היצירה התרבותית היא של כולם. ברגע שתהליך הניהול של הספרייה מתבצע תחת השפעות פוליטיות, אני חושש ממצב שבו שר שהוא מהצד השמאלי של המפה יחשוב שלא צריכים כל כך הרבה כתבים של רבנים בספריה הלאומית. או מהצד הימני, שר שיחשוב שהתנועה הקיבוצית לא צריכה לקבל ביטוי בסיפור של מדינת ישראל".
יש טענה שכל זה נועד לשמש איזושהי נקמה של נתניהו בשי ניצן, לשעבר פרקליט המדינה. אבל בוא נחזור רגע לעצם המינוי שלו, החוק לא מגדיר שחברי הדירקטוריון צריכים למנות רקטור. נשאלת השאלה מדוע שי ניצן קשור בכלל לספרייה הלאומית ומדוע הספרייה הלאומית צריכה רקטור? "אני נשאל את זה כמובן כל הזמן ואני לא חושב שהדיון כאן הוא לגופו של אדם. אולי זה דווקא הדיון או השאלה הזאת ששמה דגש על המשמעות של היעדר זהות פוליטית. בוא נאמר שהמינוי של שי ניצן היה מינוי שגוי, שחשב הדירקטוריון ששי ניצן ראוי להיות זה שיעמוד בראש צד התוכן של הספרייה - ועשה טעות. האם הפתרון של מינוי שגוי הוא חיסולו של מוסד? אני לא יכול להאמין שזאת כוונתו של שר החינוך. אני לא יכול להאמין שזאת כוונתו של שר המשפטים.
"יש אנשים שחושבים שהמינוי לא היה תקין, שהמינוי לא היה ראוי. אבל אני לא חושב שהדיון הוא סביב המינוי כשאתה בא לשנות את מבנה הספרייה הלאומית וגורם בדרך נזק קולוסאלי לאוצרות של הספרייה. האוניברסיטה העברית, ש-80 אחוז מהספרייה הלאומית הושאלה ממנה, הודיעה אתמול שאם ההסכמים מולם יופרו הם ייקחו את כל האוספים חזרה. אז מה התוצאה תהיה? תהיה לנו ספרייה ללא ספרים".
הספרייה הלאומית לדעתך האישית זקוקה לרקטור בכלל? יהיה מי שיהיה. "היא זקוקה להנחיה מקצועית אקדמית בוודאי".
וזה בטוח לא דבר שהרקטור הנוכחי מעניק לה כי הוא לא מהתחום או מהשדה הזה בכלל. "את שוב גוררת אותי לדיון לגופו של אדם ואני לא מתכוון להיכנס לדיון הזה מכיוון שאני חושב שהדיון צריך להיות כרגע לגופו של מוסד וארגון, שהוא בסופו של דבר הסיפור של כולנו. אם אנחנו רוצים לשמור על זה כסיפור של כולנו, צריך להימנע ולעצור מהר לפני שכבר יהיה מאוחר מדי. זה לא שינוי שיתרום למוסד החשוב ביותר לתרבות הישראלית והיהודית, ואני מאמין באמונה שלמה שאנחנו ברגע של מבחן. אנחנו בדיוק כמה חודשים לפני פתיחתה של הספרייה במבנה החדש שלה. זאת השקעה אדירה עם תורמי אוספים מכל העולם שעוזרים ורוצים להעביר את אוספם לספרייה. מה שקורה כרגע הוא לדורות". האזינו לפרק.
1 צפייה בגלריה
שי ניצן ויואב קיש
שי ניצן ויואב קיש
שי ניצן ויואב קיש
(צילום: יריב כץ / מוטי קמחי)
בכל בוקר בין 11:00-9:00 ב-ynet radio אודי סגל ודוריה למפל דורשים תשובות בלי לעשות חשבון 
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים