מחוץ לפריים
הסודות של קופה ראשית: סצנת הסקס הגנוזה
01:19:23
היא התחילה בתור תוכנית שולית מאוד בטלוויזיה החינוכית, המנכ"ל אז חשב שהיא מוזרה ומתאימה לערוץ הצחוק ביפ של לפני עשור, אבל היום "קופה ראשית" נחשבת לאחת מהתוכניות המצליחות בטלוויזיה בישראל בכלל - והמצליחה ביותר של תאגיד כאן בפרט. מבחינת חלק מהעובדים בהפקה "קופה ראשית" היא הרבה יותר מאשר מקום עבודה: לאמיר שורוש לדוגמה, הכוכב הגדול שלה - או ראמזי אם תרצו - היא הצילה את הקריירה. השחקן כבר חשב לפרוש ממשחק וכך גם אחד מיוצרי הסדרה, יניב זוהר, שכמעט אמר נואש מהעבודה בתחום הטלוויזיה עד שהגיע הסופר הקורע מצחוק. בפרק מיוחד של הפודקאסט "מחוץ לפריים", צללו שורוש, זוהר ונדב פרישמן (שאמון גם הוא על היצירה), אל מאחורי הקלעים והסודות של הפקת הסדרה.
6 צפייה בגלריה
אמיר שורוש ויוצרי "קופה ראשית" נדב פרישמן ויניב זוהר ב"מחוץ לפריים"
אמיר שורוש ויוצרי "קופה ראשית" נדב פרישמן ויניב זוהר ב"מחוץ לפריים"
אמיר שורוש ויוצרי "קופה ראשית", נדב פרישמן ויניב זוהר, ב"מחוץ לפריים"
(צילום: רז גרוס)
השלושה חוזרים לליהוק התפקיד של ראמזי, כשהשחקן עוד עבד בעבודות מטבח במסעדות. את האודישנים כך מסבירים היוצרים, הם הציעו בתחילה אך ורק לשחקנים ממוצא ערבי, אולם לדבריהם, האודישנים שקיבלו היו של דמויות כועסות, בניגוד גמור לאיך שדמיינו את ראמזי. אז הוחלט לפתוח את האודישנים לכולם, ושם בלט במיוחד, אורי לייזרוביץ' ("ארץ נהדרת", "שבאבניקים") שכמעט ונבחר ברגע האחרון (לייזרוביץ' נתן את הסכמתו לפרסום זה, ר"ב).
לכתבות נוספות במדור טלוויזיה:
אבל כששורוש זומן לאודישן - הוא כבר ידע בתוך תוכו שזה שלו. עד אז הוא עבד בתור טבח, ורגע לפני פרישה מעולם המשחק - החליט ללכת בכל הכוח על התפקיד. "הורדתי את השפם שהיה לי, הייתי טבח באותה התקופה, הייתי צריך להתפרנס. הייתי שחקן וונאבי. עשר שנים עבדתי כמלצר וכטבח. עשיתי המון אודישנים בחיי, אבל בחיים לא הרגשתי כל כך מחובר למשהו. הייתה לי דמות ביד שאני יודע שהיא החומר לדבר הזה, זה ממש התחבר לי לדמות אחרת שעשיתי בתיאטרון".
פרישמן נזכר כיצד שורוש הגיע לאודישן הראשון, "הוא בא לאודישן בדמות של ראמזי. עם החולצה, העטים בכיס ושביל בצד, ועוד לא ידענו מי זה ראמזי. פתאום ראינו אותו בפעם הראשונה".
6 צפייה בגלריה
נדב פרישמן ב"מחוץ לפריים"
נדב פרישמן ב"מחוץ לפריים"
"היה כבר שחקן שכבר ראינו שהוא ראמזי. הגענו לשתי אופציות". נדב פרישמן ב"מחוץ לפריים"
(צילום: רז גרוס)
האודישן של שורוש היה כל כך טוב עד שהוא הגיע ראש בראש מול לייזרוביץ' וגרם למחלוקת קשה בין היוצרים. זוהר מבחינתו היה תומך נלהב של לייזרוביץ' (שהסכים לפרסום זה, ר"ב) לעומת השאר - שתמכו בבחירה בשורוש.
"היה ויכוח ביני לבין כולם", מספר היוצר שהתעקש שלייזרוביץ' מתאים הרבה יותר לדמות. גם פרישמן מעיד שכששורוש הגיע לאודישן - מבחינתם השחקן שיגלם את ראמזי כבר נבחר. "היה כבר שחקן שראינו שהוא ראמזי. הגענו לשתי אופציות, או אורי לייזרוביץ' או אמיר שורוש".
שורוש עצמו מודה כי "לא רצו אותי לתפקיד ראמזי. ראיתי את האודישן שלי וזה ממש לא אותו מבטא, זה בן אדם עם חוסר ביטחון מאוד מאוד גדול. ידעתי שאני יכול לעשות את זה, אבל לא בחדר האודישן".
אתה היית מעביר את עצמך? "לא יודע, אני לא יכול להקשיב לעצמי. כשאני שומע את עצמי אני שומע קרפדה".
6 צפייה בגלריה
אמיר שורוש ב"מחוץ לפריים"
אמיר שורוש ב"מחוץ לפריים"
"אני לא יכול להקשיב לעצמי. כשאני שומע את עצמי אני שומע קרפדה". אמיר שורוש ב"מחוץ לפריים"
(צילום: רז גרוס)
זוהר, למה לא רצית את שורוש? "אני נורא אהבתי את ראמזי בתסריט, הוא היה נורא יקר לליבי כדמות וידעתי שזו ה-דמות. והייתי גם חרדתי לגביה. אחרי שאמיר התחיל לשחק ולצבור ביטחון ראיתי קומיקאי וניואנסים שלא ראיתי באודישן. אני מאוד אהבתי את אורי לייזרוביץ' שהוא קומיקאי-על בלי קשר. אבל אני שמח מאוד שזה אמיר, יש כל כך הרבה ניסים קטנים וגדולים בסדרה הזאת".
שורוש מבחינתו חב את התודה על התפקיד בקופה ראשית לאשתו טלי. "רוצים סקופ?", הוא שואל, "היא הכירה את נדב פרישמן לפני זה".
פרישמן: "הכירה את נדב, אם אתה מבין למה אני מתכוון…".
רגע, אשתו של אמיר שורוש היא האקסית של יוצר קופה ראשית נדב פרישמן? שורוש: "כן, הם יצאו בעבר. אנחנו אנשים מבוגרים יש לנו גלגולים, זה היה באחד מהם".
פרישמן: "ברגע שאמרו לי שזה בעלה של טלי, זכרתי שאני מכיר אותו. הייתי רואה סרטונים מהפייסבוק שלו, ראיתי אותה מצלמת אותו חותך סלט ושר שירים של מחזות זמר".
6 צפייה בגלריה
מתוך "קופה ראשית" עונה 4
מתוך "קופה ראשית" עונה 4
פה בגלל אשתי. אמיר שורוש כראמזי. מתוך "קופה ראשית" עונה 4
(צילום: באדיבות כאן)
עשיתם את ההפרדה? פרישמן: "זה לא שאמרתי שבגלל שיצאתי איתה, אני חייב לה".
זוהר: "אמרתי לו, 'מה אתה עושה נפוטיזם?', מביא בן אדם ששר מחזות זמר".

"אנשים לא מבינים כמה קשה להמציא רעיונות"

בפודקאסט מספרים זוהר ופרישמן (שעובדים יחד גם על "לבד בבית" בחינוכית) על הקושי בכתיבת הסדרה - כשלדבריהם כתיבה של עונה אחת, כלומר 20 פרקים, יכולה להימשך כמעט שנה, ולכן למעשה גם סירבו להצעה להפוך את "קופה ראשית", לסדרה יומית.
"אנשים לא מבינים כמה קשה לנו להמציא רעיונות", מספר זוהר. "אני חושב שרעיון אחד מתוך אלף הוא טוב", מוסיף פרישמן. "אנחנו יושבים ימים שלמים עם כותבים בחדר, ואם היית זבוב על הקיר בחדר הזה, היית יוצא מהיום הזה מאוד מודאג. אנחנו מנסים להצחיק אחד את השני וב-99 אחוז מהזמן לא מצליחים. זה נורא ואיום. אנחנו מנסים למצוא דברים מהחיים שלנו ודרך זהב להגיע לרעיון ורוב הזמן זה לא עובד".
הייתה עונה שאמרתם, "זהו, אי אפשר יותר"? פרישמן: "כל עונה מתחילה ככה".
זוהר: "יש לנו בנק של רעיונות. יש כל מיני פרקים שכמעט הצליחו, נגיד הפרק שאנטולי עושה בר מצווה הוא מהעונה הראשונה יושב אצלנו בבנק ולא היה לו סוף".
היו פעמים שצונזרתם? פרישמן: "לא. בהמשך העונה יש פרק שהיו קצת חששות".
זוהר משיב עם דוגמה ספציפית ומספר כי בפרק הראשון של העונה הנוכחית, מנהל הסופר אביחי מועמד ליקיר העירייה והוא מבין שאם ייבחר - תיפתח תיבת פנדורה של תלונות על הטרדות מיניות נגדו. לבסוף מי שזוכה הוא אדם שלא קיים באמת, צבי דורף. בתסריט המקורי, היוצרים כתבו שגם על האדם שלא קיים יש תלונות על הטרדות מיניות.
6 צפייה בגלריה
יניב זוהר ב"מחוץ לפריים"
יניב זוהר ב"מחוץ לפריים"
"יש לנו בנק של רעיונות". יניב זוהר ב"מחוץ לפריים"
(צילום: רז גרוס)
זוהר מציין כי בתאגיד הסבירו את הרגישות של הנושא - וכשהיוצרים הבהירו שהם כלל לא מתכוונים להעביר ביקורת על נושא ה-MeToo, החליטו להוריד את הסצנה המדוברת. "נורא חשוב להם שיבינו אותנו נכון", מסביר פרישמן. "לפעמים אנחנו לא רואים את כל התמונה".
אתם לוקחים בחשבון שצופה בכם קהל צעיר ומצנזרים את עצמכם? פרישמן: "מראש הסדרה הזאת נכתבה לחינוכית ומראש היא הייתה נקייה. אם יש משהו שמצחיק אותנו אנחנו נעשה אותו, אבל האתגר הוא ללכת יותר מגניב, מסביב ולראות איך בלי להגיד את הדבר אפשר לשים אותו בפנים".
שורוש: "החינוכית השאירה מגבלה מאוד מגניבה בשפה. היה מן מחסום לדבר מלוכלך ולא להכניס קללות. זה יצר אצל הכותבים שפה כמו 'בן של אלף ממוטות'. אני אוהב את זה".
פרישמן: "מצד שני זו לא סדרה חינוכית. תפקידנו הוא לא לחנך. החינוך שלנו הוא להומור ולצחוק. אנחנו לא מגזימים".
זוהר: "בעונה הזאת לכוכבה היה רומן עם הבחור מהאקדמיה ללשון, הם עשו דברים באוטו והורדנו בעריכה".
הם עשו סקס באוטו וצנזרתם כי זו סדרה לילדים? "כן".

"בודו מקבל כפיים בכל סיטואציה. אנחנו מתרגשים ממנו"

אחת ההחלטות אולי היפות ביותר ב"קופה ראשית" היא ליהוק של שחקנים מבוגרים לתפקידים אורחים. כך לדוגמה השחקן יעקב בודו בן ה-92, שלוהק לתפקיד מן המניין, הפך לכוכב ילדים.
הליהוק של בודו היה מתוך אג'נדה? זוהר: "כן, זה היה או הוא או יהודה לוי", הוא צוחק. "הצחיק אותנו שמישהו כזה מבוגר שומר על הסופר".
פרישמן: "בכל סוף עונה כשמסיימים לצלם, אומרים לכל שחקן שהוא סיים ויש מחיאות כפיים. כולם אומרים, 'יעקב בודו סיים את העונה', והוא נעמד מול כולם ואומר, 'חברים, כמה כיף היה לי וכמה אני מתפלל לאלוהים שאזכה לעשות איתכם את העונה ההבאה'. כולם בוכים שם כל פעם וזה דבר כל כך מרגש".
6 צפייה בגלריה
יעקב בודו ב"קופה ראשית"
יעקב בודו ב"קופה ראשית"
"הוא פורח. הוא סיפר לנו שיש לו בית ספר מול הבית והוא אומר שהוא לא יכול ללכת רחוב, הילדים דופקים לו בדלת ומבקשים להצטלם". יעקב בודו ב"קופה ראשית"
(צילום מסך, כאן)
שורוש: "הוא מקבל כפיים בכל סיטואציה. אנחנו מתרגשים ממנו באמת".
פרישמן: "הוא פורח. הוא סיפר לנו שיש לו בית ספר מול הבית והוא אומר שהוא לא יכול ללכת רחוב, הילדים דופקים לו בדלת ומבקשים להצטלם איתו".
זוהר: "הוא גם בפסטיגל",הוא צוחק.
עוד חשפו היוצרים ושורוש גם סודות קטנים מאחורי הקלעים כמו למשל עובד הפקה שהקיא את נשמתו בזמן הצילומים כי הבשר שהובא לצורך הצילומים נרקב, וגם - הירקות שמוחלפים בכל שבועיים, תקרית השירותים במהלך יום צילומים, האם נזכה לראות סרט של "קופה ראשית" - וגם מי מתגורר במתחם הסופר בין צילומי העונות? האזינו לפרק המלא של "מחוץ לפריים" עם רן בוקר.
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים