טקס גילדת הבמאים, שבאופן מסורתי מנבא את הזוכה בטקס האוסקר, התקיים הלילה (א') בלוס אנג'לס. סם מנדס, במאי "1917" זכה בפרס הגדול על בימוי יוצא דופן. בכך דרמת המלחמה הייחודית שלו - שמצולמת בטכנולוגיה שמדמה שוט רציף - מסתמנת כמועמדת מובילה לזכות בטקס האוסקר הקרוב.
3 צפייה בגלריה
סם מנדס
סם מנדס
מתקרב לאוסקר. סם מנדס, במאי "1917"
(צילום: AP)
בטקס נרשם גם כבוד מקומי: הבמאית הישראלית עלמה הראל, שהייתה מועמדת על בימוי סרט הביכורים "ילד דבש", לקחה את הפרס המכובד. הסרט מבוסס על חוויותיו של השחקן שיה לה באף, בעודו ילד-שחקן לאב אלכוהוליסט. "תודה לך שיה שאפשרת לי לספר את הסיפור הזה על ילדים להורים אלכוהוליסטים ועל סליחה", אמרה כשקיבלה את הפרס. בנוסף הזכירה את שתי הבמאיות הנוספות שהיו מועמדות מולה, מאטי דיופ ומלינה מטסוקאס: "מאטי ומלינה, אתן העתיד".
הראל הייתה אחת הדוברות הבולטות נגד הדרת נשים בהוליווד, במיוחד אחרי שאף במאית לא זכתה להיות מועמדות בטקס גלובוס הזהב. את הבמה היא ניצלה כדי להודות לבמאית ג'סיקה דימוק שהתחילה קמפיין שנועד להגן על זכויות של במאים הורים, בפרט במאיות שלוקחות פסק זמן לאחר הלידה. "היא התחילה קמפיין שנועד לסיים את הקנס על ההורות ושיאפשר לאימהות לקבל שכר מינימום בשנה שהן ילדו בה", אמרה.
3 צפייה בגלריה
עלמה הראל
עלמה הראל
עלמה הראל. הזוכה בקטגוריית הבימוי בסרט הביכורים
(צילום: gettyimages)
3 צפייה בגלריה
עלמה הראל איגוד הבמאים
עלמה הראל איגוד הבמאים
עלמה הראל בטקס איגוד הבמאים
(צילום: gettyimages)
עוד זכו בטקס: ניקול קאסל על בימוי הפרק הראשון בסדרה "השומרים"; יוהאן רנק על בימוי מיני הסדרה "צ'רנוביל"; ביל היידר על בימוי ronny/lily, אחד הפרקים המדוברים בסדרה "בארי", שהוא גם מכבב בה בתפקיד הראשי; סטיבן בוגנר וג'וליה רייכרט על בימוי הסרט התיעודי American Factory.
מלבד ההישג של הראל, בקצה השני של כדור הארץ נרשמו הלילה שני הישגים נוספים לקולנוע המקומי. בפסטיבל ביאריץ בצרפת, זכו שני סרטים ישראליים: "הגורם האנושי" של דרור מורה שעוסק במשא ומתן של ישראל עם מדינות ערב דרך סיפורם של המתווכים האמריקנים, תוך כדי שימוש בקטעי ארכיון נדירים, ו"21 יום ולילה" של זהר וגנר על אישה בדואית שנחשדת ברצח התינוק שלה. "הגורם האנושי" זכה בפרס סרט התיעודי הטוב ביותר בתחרות הבינלאומית ו"21 יום ולילה" זכה בתחרות לסרטים העוסקים בזכויות אדם וצדק חברתי, שניהם בהפקת HOT8.