כחודש לאחר שנודע כי בוב דילן מכר את קטלוג השירים השלם שלו לקבוצת יוניברסל בעסקת ענק שמוערכת בכ-300 מיליון דולר, כעת פורסם כי ניל יאנג מכר את הזכויות ל-50% מקטלוג השירים שלו לחברת המוזיקה הבריטית, היפנוסיס.
2 צפייה בגלריה
ניל יאנג
ניל יאנג
נפרד לשלום מ-50% משיריו. ניל יאנג
(צילום: AP)
מדובר ב-1,180 שירים שכתב והלחין יאנג במהלך חמשת העשורים האחרונים, מתקופתו בבאפלו ספרינגפילד וקרוסבי, סטילס, נאש ויאנג ועד לאלבומי הסולו שלו, כולל אלבום המופת Harvest מ-1972 ו-Colorado שהוציא ב-2020. חברת היפנוסיס לא פרסמה את פרטי העסקה המלאים, אך לפי הדיווחים וההשוואה לעסקה של דילן, מדובר בכ-150 מיליון דולר שיכנסו לכיסו של יאנג בן ה-75.
היפנוסיס, שהוקמה על ידי מרק מרקיוריאדיס, מנהל מוזיקלי שהפך לאיש עסקים ומנכ"ל החברה, עוסקת ברכישת זכויות שירים של אמנים מפורסמים והיא נמאת בעיצומו של מסע שופינג שכבר עלה לה כ-1.2 מיליארד פאונד. בבעלות החברה נמצאים כיום להיטים כמו Single Ladies של ביונסה ו-Uptown Funk של ברונו מארס ומארק רונסון, ורק השבוע פורסם כי החברה רכשה מלינדזי בקינגהאם את כל קטלוג השירים שלו, כולל להיטים של פליטווד מק. כשפורסמה עסקת הענק של דילן עם יוניברסל, אגב, דווח כי גם היפנוסיס ביקשה מהטרובדור לרכוש את זכויות שיריו תמורת 400 מיליון דולר, אך דילן סירב והלך עם יוניברסל.
2 צפייה בגלריה
ניל יאנג
ניל יאנג
Harvest כבר לא יהיה שלו
(צילום: AP)
"קניתי את האלבום הראשון של ניל יאנג בגיל שבע", מסר לעיתונות מרקיוריאדיס, שניהל בעבר את גאנז אנד רוזס, אלטון ג'ון וביונסה. "ניל יאנג, או לפחות המוזיקה שלו, היה בשבילי עד היום כמו חבר", והוסיף: "היפנוסיס תדאג ששיריו האדירים יגיעו לכל קצוות תבל".
ראוי לציין כי יאנג מעולם לא הסכים ששיריו יופיעו בפרסומות, ואף לקח את זה צעד אחד קדימה בלהיט הקאמבק שלו מ-1988, This Note’s For You, כששר: "אני לא שר לפפסי, אני לא שר לאף אחד. זה גורם לי להיראות בדיחה". כעת, כשהזכויות לשירים כבר לא שלו, הוא לא יכול לשלוט על כך יותר, אך מרקיוריאדיס ממהר להרגיע כי לא תהיה פרסומת "בורגר אוף גולד" כטייק-אוף על Heart of Gold המפורסם. "בניתי את היפנוסיס כחברה שניל יאנג ירצה להיות חלק ממנה", הוא מסר, "יש לנו יושרה, אתוס ותשוקה שמשותפים לנו, והם מגיעים מתוך האמונה במוזיקה וחשיבות השירים של יאנג. נעבוד יחד כדי שכולם ישמעו את השירים בתנאים של ניל".