בשבועות האחרונים, צופי הטלוויזיה הישראליים מצאו את עצמם נתקלים באורן חזן על המסך שוב ושוב. קודם התארח חבר הכנסת לשעבר בבית "האח הגדול", ורגע לאחר מכן שב לבית אחר שהוא מכיר היטב - זה של הוריו, שבחרו ללכת בעקבות בנם ולהשתתף בעונה החדשה של "בואו לאכול איתי". אך מי שגנבה את ההצגה הפעם הייתה דווקא אימו, אביבה חזן, שחשפה ממי קיבל את הישירות בגנים, כשסיפרה כי בחרה "לפרגן" לאביו יחיאל (גם הוא חבר כנסת לשעבר, שהורשע בעבר בפרשת ההצבעות הכפולות), וארזה לו קונדומים במזוודה ערב נסיעתו לחופשה בקניה.
לחלקכם זה עשוי להישמע כמו רגע טלוויזיוני מפיל לסת, אך עבור צופיה האדוקים של "בואו לאכול איתי" (כאן 11, ימי א' ו-ב', 21:00), מדובר בסך הכל בעוד פרק עמוס דמויות פרובוקטיביות, אורח חיים מפוקפק ואמירות מעוררות מחלוקת, אותם התרגלו לצרוך מדי שבוע מאז עלתה לראשונה בערוץ הראשון אי שם ב-2012. "אנחנו לא מתכסים בשמיכת הפי.סי", מספרת בריאיון תמר איכילוב, העורכת הראשית של הסדרה. "אנשים לפעמים אומרים דברים פוגעניים, וחושבים מחשבות שהן לאו דווקא פוליטיקלי קורקט. באופן הזה, התכנית היא מראה של החברה הישראלית".
הגרסה הישראלית, שמבוססת על Come Dine With Me של ITV הבריטית, הפגישה בכל שבוע חמישה בשלנים חובבים שאירחו, כל אחד בתורו, ארוחות ביתיות, וקיבלו ציון משאר הסועדים על החוויה. בסוף השבוע נחשפו הציונים, המנצח הוכרז כבשלן המצטיין וזכה בנסיעה קולינרית לאיטליה. לאט אבל בטוח, היא החלה לייצר עניין - לא בגלל המנות יוצאות הדופן (בלשון המעטה) אלא בזכות מפגשים נפיצים ומצחיקים בין אנשים על הספקטרום המיני, עדתי וסוציו-אקונומי, וכבר בפרקיה הראשונים הולידה דמויות כמו אורן חזן (פרה-הכנסת) ואיציק כרסנטי (פרה-האח הגדול). "כל הרעיון הוא להפגיש ולעמת אותם עם כל מיני דברים שלאו דווקא מוכרים להם, שהם חושבים שיש להם אנטי כלפיהם, ולנסות דווקא לייצר סוג של שינוי", מסבירה איכילוב, "אנחנו מראה לכל הדברים הפחות יפים - גם לקטנוניות של בני אדם, וזה מה שמצחיק. משם מגיע ההומור, בין היתר".
5 צפייה בגלריה
ארנון וכריסי
ארנון וכריסי
שלחה לאיכילוב הודעת תודה אחרי השידור. ארנון וכריסי
(צילום מסך, כאן 11)
עם עליית העונה השלישית ב-2018, החליטו בתאגיד לעשות מייקאובר לתכנית, עם מעבר ממשתתפים יחידים לזוגות המתמודדים זה נגד זה. לפני מספר שבועות, עלתה עונת זוגות נוספת. "יש משהו ביחידים, חמש נפשות שונות לבד מול העולם, שמוציא משהו אחר מבן אדם, אבל יש גם משהו בזוגות ובדינמיקה ביניהם שהוא מאוד מעניין", אומרת איכילוב על ההשוואה, "זה מרכך תגובות לדברים מסוימים".
אתם מחפשים טייפקאסטים? "אנחנו מחפשים הכל ומחכים שמשהו יתפוס, ואז סביבו נוכל לבנות משהו. אז כן, ברור שגם טייפקאסטים, וזה יושב על המון דברים, כמו סוגים שונים של זוגיות - להט"ביות לצבעיה ומיניה, זוגות שלא גרים ביחד או כן, פרק א' ופרק ג'. במקומות שברור לנו ששוביניסט קיצוני יכול להפעיל את הזוג האחר, נחפש את הפמיניסטית. התכנית בנויה על מפגשים שלא היו קורים בשום אופן אחר, בטח ובטח לא בבית שלך, כשאתה מכניס אנשים כל כך שונים ממך למבצר הפרטי שלך. פה צריך להגיש להם ולהיות נחמד, לפחות עד השלב שבו קיבלת ניקוד. אז כן, התכנית ניזונה מהעימותים האלה, אבל הדינמיקה היא מה שלדעתי מעניין באמת".
איך בכלל עובד תהליך הליהוק? פונים אליכם, או שאתם יוזמים פנייה? "זה שילוב של כל מיני דרכים. בדרך כלל, אנחנו מוציאים ידיעה שאנחנו מחפשים אנשים ואז הם מגיעים אלינו, אבל עכשיו, מאחר וזאת עונה רביעית ותכנית שאנשים אוהבים, עוד לא פתחנו רישום וכבר פונים אלינו דרך פייסבוק כאלה שרוצים להופיע בעונה הבאה. מעבר לזה, אנחנו עושים ישיבה ומדברים על כל מה שאנחנו מחפשים לעונה הספציפית מבחינת אישיות, קולינריה, זוגיות, עדות ועוד. בעונה הקודמת, למשל, מאוד רציתי זוג שמבשל חגבים. זה אומר שהתחקירניות מתחילות לחפש כל מיני כתבות על אנשים, על מגדלים, על חגבים. בכלל, יש היום בפייסבוק קבוצות להכל - בין אם זה יושב על גאוגרפיה, קולינריה או דעות מסוימות. זה יכול להגיע להמון מקומות".
5 צפייה בגלריה
דרור וליאת
דרור וליאת
חיפשו זוג שמבשל חגבים. דרור וליאת
(צילום מסך, כאן 11)
יש לכם גם לא מעט משתתפים מבוגרים יחסית, איך אתם מוצאים אותם? "את ויויאן וז'אק מהעונה הנוכחית, לדוגמה, מצאנו דרך הבן שלהם. חיפשנו בכלל משהו אחר, הגענו לבן שהמליץ על ההורים שלו, הם הגיעו - והיה ברור שזה בינגו. אנחנו מגיעים למתמודדים בכל מיני דרכים מאוד מוזרות. בפרק הראשון של העונה היה את נדב ואלי, שהם מעריצים של התכנית ופנו אלינו בעצמם מזמן. תיקשרתי איתם בין העונות ומאוד חיכיתי שיבואו אבל היה כזה בלאגן בדרום, שעד שהם הגיעו לאודישן יצאה לי הנשמה. את אודליה ואבי (מאותו הפרק. נ"ב) בכלל מצאנו בגלל פטיש שיש לי לכל מיני מקצועות משונים - וזה הולך להישמע מאוד ביזארי, אבל הגענו למישהי ששוטפת גופות למחייתה בדרום, והיא איכשהו חברה של אודליה. אז היו לנו את שני הזוגות האלה, שהיה ברור שהדינמיקה תעבוד ביניהם, וידענו שצריך 'פלאג' כדי לסגור את השבוע הזה. אז אתה מחפש זוג שלישי ואומר, 'אוקיי, אינטליגנטים, אשכנזים, עשירים, דרום'. התחלנו לחפש בעומר ובאוניברסיטה, ותחקירנים שיצאו לחפש ברגל מצאו את ענר וחן ברחוב (הזוג השלישי מפרק הדרום. נ"ב) - וככה נסגר לו השבוע".
5 צפייה בגלריה
חן וענר
חן וענר
מצאו אותם ברחוב. חן וענר
(צילום מסך, כאן 11)
מה אתם מחפשים בדמויות שאתם מלהקים? "כשהם מתחילים להגיע לאודישנים, יש אנשים שברור לנו שהם דמויות חזקות שחייבות להיות בפרק. ואז את מבינה מה הדברים שמפעילים אותם, באיזה מקומות הם סגורים ואולי יעניין להפגיש אותם עם משהו. אנחנו מנהלים בינינו שיחות, אם זה יכול יעבוד או לא, ואיך. אבל לפעמים זה מפתיע אותך ולא עובד בדיוק כמו שחשבת, או שזה דווקא יותר חזק משחשבת. למשל עם אודליה, ידענו שיש לה עניין עם אשכנזים, אבל לא ידענו שהשאלה הראשונה שתצא לבן אדם מהפה היא 'מה העדה שלך?'. זה הכיף, לראות מה קורה בפועל כשהדברים האלה מתיישבים ביחד".
המפגש המדובר בין אודליה ואבי המזרחים לחן וענר האשכנזים (לפחות למראית עין, שכן חן בכלל מזרחית) תופס מקום נכבד בפרק הראשון לעונה. כבר בשלב ההיכרות, אודליה מעידה: "אין לי בעצם חברות אשכנזיות", בעוד שבעלה אבי מחזק ומיידע: "אין לי חברים חנונים", ומוסיף חיקוי שלו שואף ממשאף אסתמה. בחיבור מושלם, המצלמה עוברת לחן וענר, סטודנטית למדעי המחשב ועובד הייטק שפוצחים במונולוג על מספרים אינסופיים, תורת הקבוצות וחיבה משותפת למשחקי קופסה. כדי לטזר ולא לספיילר, נספר רק שבמהלך ערבי המפגש נשמעו משפטים כמו "איך יודעים אם מישהו אשכנזי? מסכנים, חסרי צבע, פחות שמחים", "החיים שלכם משעממים", ו"אפילו הטחינה יותר שזופה ממך". יש שיגידו שמתן במה לאמירות פוגעניות מסוג זה בטלוויזיה לא שונות בהרבה מאלה שנאמרות בתכניות שנוטות לחטוף יותר ביקורת, כמו "האח הגדול". איכילוב דווקא מאמינה שזה שונה לחלוטין. "ברגע שאתה נמצא בתוך בית של בן אדם עם בן הזוג שלו, זה מייצר סוג של כנות מתוקף הסיטואציה. אז אני חושבת שזה משהו אחר מאשר להיות מין שופר של דעות בבית מבודד ומצולם. עצם הפורמט דוחף לאיזו כנות שהיא אחרת".
היו מקרים שחצו את הגבול? אמירות קיצוניות שבחרתם לחתוך בעריכה? "לא, לא היו סיטואציות שבהן חשבנו 'זה באמת מוגזם'. העריכה שנעשית היא כשאנשים אומרים את אותם הדברים אלף פעם בכל מיני דרכים, אז אנחנו בוחרים את הדרך שבה הם אומרים את זה הכי הגיוני, או מנסים לעזור להם להיות הכי ברורים. אבל בעונות האחרונות לא היו אמירות שהורדנו".
5 צפייה בגלריה
בואו לאכול איתי
בואו לאכול איתי
(צילום: באדיבות כאן תאגיד השידור הישראלי)
המשתתפים בוחרים להיכנס לזה בידיעה, או שאתם צריכים לשכנע אותם? "לא, הרעיון הוא לא לשכנע. יותר מזה, אנחנו מסבירים להם שחשוב שיצפו בתכנית. אנחנו לא לוקחים אנשים שלא מכירים אותה ואין להם מושג למה הם נכנסים. הם צריכים לדעת בדיוק מה העניין".
אז למה הם באים לדעתך? "קודם כל, הפרס. כמה שזה נשמע דבילי, אנשים מאוד אוהבים את הנסיעה הקולינרית לאיטליה. מעבר לזה, ביחס לתכניות אחרות, מידת ההשקעה שלהם כאן היא נמוכה - אלה רק שלושה ימי צילום, גם אם הם ארוכים. זה לא חודשים על גבי חודשים של תכנית ריאליטי רגילה. ויותר מהכול, אני חושבת שהם אוהבים את העניין של ההומור. הרבה אנשים שמכירים את התכנית רוצים רק לשמוע מה יש לשי (אביבי, המקריין כל פרק - נ"ב) לומר עליהם. הם גם שמחים להציג את מי שהם ואת הבית שלהם".
כמה האספקט של הבישול תופס מקום? בעונות האחרונות יש תחושה שהפוקוס עבר משמעותית למתמודדים. "אנחנו כן מחפשים בכל מיני אפיקים של בישול, דרך חנויות אוכל וכאלה, אבל התכנית היא לא למקצוענים, אז מן הסתם לא יגיעו אלינו אנשים שמגיעים ל'משחקי השף'. כן חיפשנו אנשים שיודעים לבשל יותר טוב אחרי העונה הקודמת, אבל לא יודעת אם הצלחנו עד הסוף. זה נחמד כשיש תחרות קולינרית אמיתית, אבל זה לא משהו שאנחנו בודקים, אנחנו לא עושים טסטים. אני מסתמכת על מה שהם אומרים, רואה תמונות של דברים שהכינו. מספיק שמישהו חושב שהוא מארח טוב ובשלן עילאי, ואני כבר מבינה מה היכולות שלו מהשיחה. יותר חשוב לי לפגוש אותם ולראות את הזוגיות שלהם, את הדינמיקה ביניהם, איך הם מתבטאים. להכיר אותם".
5 צפייה בגלריה
ניצן ושירן
ניצן ושירן
המניע הוא לא פרסום. ניצן ושירן
(צילום מסך, כאן 11)
את מרגישה שהם מחפשים פרסום? "יש מקרים שכן, אבל לא פרסום של 'אני בא להיות כוכב ריאליטי'. למרות שגם זה כבר קרה לנו - אנשים שעברו אחר כך למחוזות אחרים, או לפוליטיקה", היא צוחקת. "אבל לא, אני לא חושבת שזה המניע המרכזי. המניעים הם אחרים, זה יותר יושב על תחרותיות, או להראות את הזוגיות".
היו משתתפים שהתלוננו אחרי שצפו בפרק שלהם? "אליי לא הגיעו תלונות, אבל אני רואה תגובות בפייסבוק של אנשים שיורדים על מתמודד ואומרים עליו דברים קשים. זה מדהים כמה נוח לאנשים מאחורי מקלדת וכמה הם דעתניים. אז שם אני רואה שהמתמודדים מגיבים. אבל אני באמת חושבת שזאת תכנית נקייה וחפה. אנשים הם בדיוק מה שהם, ומה שהם מביאים לשולחן. וכן, קורה שאת מציבה בפני אנשים מראה, והם מתבאסים כשהם רואים את זה. אבל מגיעות אלינו דווקא תגובות טובות, כמו כריסי ועמית ששלחו הודעות תודה על הפרקים ואמרו שהיו מאוד מרוצות".
אתם לפעמים חושבים מה היה קורה אם התכנית הייתה משודרת בערוץ אחר? אולי היא הייתה יכולה להביא יותר רייטינג ואתם מפספסים? "הבית של כאן הוא בית מאוד נעים. אני לא יודעת אם היו מאפשרים חלק מהדברים שאנחנו עושים בערוצים אחרים. אני לא יודעת אם היו מאפשרים את הבדיחות שדקלה (קידר, התסריטאית. נ"ב) כותבת לשי, לא יודעת אם היה לי שף עירום. אני חושבת שזה מקום שמאפשר המון דברים. בסיכומו של דבר, אנשים צופים גם באינטרנט אז אני לא יודעת אם זה משנה. אם אנשים יהיו מודעים וידעו לחפש ולצפות בפרקים - אני מניחה שנגיע לכל מי שאנחנו צריכים להגיע".