אחרי חודשים שבהם עולם התרבות משקיע את כל מרצו במאבק לחזור לפעילות רחבה - עם הפגנות, שביתות רעב ו"חתונת מחאה" - בסוף השבוע האחרון אישרה הממשלה באופן רשמי את מתווה החזרה לפעילויות תרבות ובידור, תחת הגבלות. בכך ניתן האות לפתיחת המועדונים ואולמי ההופעות ברחבי הארץ, וגם מועדון הזאפה בבאר שבע, שאמור היה להיפתח בחודש מרץ האחרון ונאלץ לחכות - פתח הערב (ד') את שעריו לראשונה, עם מופע פתיחה חגיגי של אביב גפן.
"אני שמח מאוד שבחרו בי לפתוח את זאפה בבאר שבע", אמר גפן בשיחה עם ynet. "יש לי פה הרבה קהל מאז שהתחלתי את הקריירה".
גפן הוסיף כי על אף האווירה החגיגית, המתווה של משרד הבריאות והתרבות לא מספק כדי להחזיר את עולם התרבות לחיים. "לומר את האמת - זה לא כלכלי להופיע במתווה של היום, לא להפקה, לא לאמנים ולא לאף אחד מהעוסקים במלאכה. דיברתי עם שר האוצר ישראל כץ והוא יודע מה אפשר לעשות".
4 צפייה בגלריה
אביב גפן
אביב גפן
אביב גפן, הערב
(צילום: רועי עידן)
אתה רואה מצב שאמנים יפסיקו להופיע בגלל שזה לא כדאי כלכלית? "כן, ובצדק. אני בהחלט רואה מצב שאמנים יפסיקו להופיע. ואותי אישית זה מרגיז שלכל הצוותים ואנשי ההפקה - אנשים שלא הרוויחו שקל חודשים רבים, עדיין גובים מהם מסים מה שגורם לזה שהם עושים מימון למדינה. זו חציית גבולות שלא עוברת אצל אף אחד".
4 צפייה בגלריה
פתיחת זאפה באר שבע
פתיחת זאפה באר שבע
פתיחת זאפה באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
"אני היום עושה כאן אפס שקלים", הוסיף גפן, "זו בושה שהמדינה שמה אותי, את שלמה ארצי ואת פוליקר, להחזיק את כל הצוותים". הזמר הפנה מסר לפוליטיקאים: "הם בחרו בכם, בטח באחדות. זו שעתכם. קומו ותטפלו בזה. התרבות תפסה איזה שמאל וימין - אין שמאל ואין ימין. אנשים, אמנות ומוזיקה זה דבר עליון. זה הדבר הכי חשוב. ישראל טובה בקולינריה, במוזיקה ובתרבות. זאת ישראל ולכן דרוש טיפול".
4 צפייה בגלריה
חילי טררופר בפתיחת זאפה באר שבע
חילי טררופר בפתיחת זאפה באר שבע
שר התרבות חילי טרופר
(צילום: הרצל יוסף)
בחודשים האחרונים היה גפן בין המוזיקאים הבולטים במחאת עולם התרבות. בין היתר הוא נפגש עם פוליטיקאים, בהם שר התרבות והספורט הנכנס, חילי טרופר, התראיין בתקשורת ואף הופיע באירוע המחאה הגדול בפארק צ'ארלס קלור לפני כחודש. "מרגש לראות את האלפים שהגיעו לפה. הייתה תקופה מאוד מוזרה ופסיכית, אבל באנו לכאן כדי לתמוך בחברינו ובצוותים הנפלאים שללא הם לא יודע איפה כולנו היינו", אמר שם על הבמה, "נשארו 170 אלף אנשים ללא פרנסה ביום אחד, והם הפסיקו להופיע ואני כאן בשבילם... הגיע התור והזמן של המוזיקה לשטוף את ישראל".
מועדון הזאפה בבאר שבע, שאמור היה להיפתח בחודש מרץ, הפסיד בתקופת הקורונה "קרוב למיליון שקלים", לפי היזם והבעלים רן שקד. המקום, שהוקם בעלות של שישה מיליון שקלים, נחשב לגדול יחסית, משתרע על 1,000 מ"ר ויכול להכיל עד 410 אנשים. בהשקת האולם נכח בין היתר משה אדרי, בעלי סינמה סיטי.
גם שר התרבות חילי טרופר הגיע להופעה בבאר שבע הערב, לאחר שרכש כרטיס יחד עם אשתו. "זה ערב מרגש מהרבה מאוד סיבות. כל מופע מרגש, אבל מעטים המקרים שקורים כל כך הרבה דברים טובים בערב אחד", אמר טרופר. השר הוסיף: "תרבות היא חמצן, והרבה זמן לא הרגשנו חמצן. התרבות חוזרת, והיא מתנה שכולם זכאים לה".
4 צפייה בגלריה
פתיחת זאפה באר שבע
פתיחת זאפה באר שבע
המועדון החדש בבירת הנגב
(צילום: רועי עידן)
"איזה כיף שבבירת הנגב נפתח מקום כזה", אמר טרופר. "אסור שהמכשולים יפילו אותנו. לא מכשול של מוגבלות - המקום מונגש לכבדי שמיעה - לא מכשול כלכלי ולא מכשול הקורונה. העולם שייך לעקשנים, ואנשי התרבות הם קודם כל עקשנים. לא נאפשר לקורונה לשבור אותנו".