5 צפייה בגלריה
ועדת המדרוג
ועדת המדרוג
ועדת המדרוג
(ynet)
צופים שהתאפקו וחיכו להגעתו של "גודזילה נגד קונג" (Godzilla vs. Kong) לבתי הקולנוע מוזמנים להעניק לעצמם צל"ש על הריסון, אבל ניתן גם להשיא להם עצה ידידותית: אל תטרחו. הפרק הרביעי בסדרת "יקום המפלצות" של האחים וורנר ממשיך את מגמת הדרדור שאפיינה את הפרק השלישי ("גודזילה: מלך המפלצות" מ-2019). הניסיון לעקוב אחרי העלילה, או לייצר רשימה מנטלית של כל השטויות השרירותיות המצויות בה, עשוי להסב פגיעה מוחית בלתי הפיכה. מצד שני, אם נהניתם מהסרט הקודם, כנראה שלא תהיה לכם בעיה גם עם הנוכחי.
"גודזילה נגד קונג" מעמת את שתי המפלצות הפופולריות של הקולנוע – קינג קונג שהופיע לראשונה בקלאסיקה ההוליוודית משנת 1933, וגודזילה, המפלצת של אולפני טוהו היפניים שבכורתו הייתה ב-1954. מה שמאפיין ומתחייב מההופעות הרבות שלהן הוא היותן, בסופו של דבר, "מפלצות טובות". קונג הוא מפלצת בעלת נטיות רומנטיות לבנות האדם, בעיקר הבלונדיניות שבהן. גודזילה אולי רומס מדי פעם יפנים מבוהלים, אבל ביסודו של דבר הוא מגן על כדור הארץ מפני מפלצות רעות באמת. זוהי הופעתו ה-12 של קונג בקולנוע והופעתו ה-36 של גודזילה. ביקום המפלצות הנוכחי של אולפני לג'נדרי והאחים וורנר, המפגש בין שתי המפלצות מהווה הופעה שניה בסדרה לקונג, ושלישית לגודזילה.
סדרת הסרטים הנוכחית החלה ב-2014 עם "גודזילה" של גארת' אדוורדס, ששמר על סגנון מאופק (נוסח "מלתעות" של ספילברג) בנוכחותה המדודה של המפלצת. "קונג: אי הגולגולת" (2017) של ג'ורדן ווגט-רוברטס היה מבדר בניסיונו להיות קומבינציית "אפוקליפסה עכשיו" וסרט מפלצות. ב"גודזילה: מלך המפלצות" של מייקל דוהרטי ניכר הניסיון לתת לצופים המקופחים את כל המפלצות שהם לא קיבלו בסרט הראשון. הייתה זו תצוגת תכלית עם ניחוח קל של נואשות, שכינסה את כל המפלצות הבכירות מסדרת סרטי גודזילה של אולפני טוהו. חוץ מהכוכב השמנמן היה שם גם רודאן המעופף, מות'רה העש הענק וגידורה, הדרקון התלת-ראשי שמקורו הוסבר כמפלצת חייזרית.
5 צפייה בגלריה
מתוך "גודזילה נגד קונג"
מתוך "גודזילה נגד קונג"
מתוך "גודזילה נגד קונג"
באופן עקבי סדרה זו מחליפה במאי מסרט לסרט, ומשתמשת בבמאים שניסיונם מוגבל במספר הסרטים ובדלות התקציב לו הורגלו (לעומת הפקות הענק של הסדרה). בשונה מאדוורדס, ווגט-רוברטס ודוהרטי, יש לאדם ווינגרד, במאי הסרט הנוכחי, תשע עבודות בימוי קודמות. לחמשת סרטיו הראשונים היו תקציבי הפקה של אלפי דולרים ספורים ואפס נוכחות תרבותית. שלושת סרטיו הבאים נסמכו על "מיקרו-תקציבים" של 1-5 מיליון דולר, ורק אחד מהם (המותחן "האורח" מ-2014) זכה להערכה ביקורתית. סרטו התשיעי היה הפקה בסדר גודל בינוני - עיבוד למנגה "מחברת המוות" (2017) לנטפליקס שזכתה לביקורות בינוניות. בקיצור, בדיוק האדם לתקציב של 200 מיליון דולר.
"גודזילה נגד קונג" דוחס פרטים רבים שמהדהדים לפרטים ודמויות מהסרטים הקודמים. מה עושה ארגון מונארך? מה קרה בסוף הסרט הקודם לאחד הראשים של גידורה? זוכרים את רעיון היסוד שהיה כבר בסרט הקודם לתיאוריית "העולם החלול"? (שאפשרו למפלצות הטיטנים להתנייע בזריזות מצד אחד לצד שני של כדור הארץ דרך מנהרות פנימיות). אם כל זה נשמע לא מוכר, אל דאגה. גם אלו שעשו חזרה על החומר יתקשו להסביר מה קורה בסרט.
5 צפייה בגלריה
מתוך "גודזילה נגד קונג"
מתוך "גודזילה נגד קונג"
מתוך "גודזילה נגד קונג"
מקצת מהדמויות חוזרות: מדיסון ראסל (מילי בובי בראון) בתפקיד יחסית מרכזי, אך לא באמת הכרחי. אביה המדען מארק ראסל (קייל צ'נדלר) נוכח לדקות ספורות. "קונג: אי הגולגולת" התרחש בשנות ה-70, ולכן יש סיבה טובה מדוע דמויות מהסרט לא יופיעו בעלילה המתרחשת בהווה של הסרט הנוכחי (אז לא לצפות לתום הידלסטון, ברי לרסון או ג'ון סי. ריילי). באופן כללי נראה שהבחירה בנוגע לאילו דמויות מהפרקים הקודמים תחזורנה לסרט הנוכחי היא שרירותית למדי. ל"אקו טרוריסט" שגילם צ'רלס דאנס בסרט הקודם בהחלט הייתה סיבה להיות גם בעלילת הסרט הנוכחי, וכך גם המדעניות האחיות התאומות מארגון מונארך שגולמו בסרט הקודם ע"י זיי-יי ז'אנג. נדמה שהסדרה לא מתייחסת ברצינות או עניין להמשכיות של דמויות וקווי עלילה. זהו הקאסט הפחות מרשים שהיה עד כה, אבל הם חסכו כמה גרושים נוספים בשביל מפלצות ה-CGI.
בין שתי המפלצות אין ספק שלקינג קונג יש מנעד רגשי מפותח בהרבה, ולכן גם יכולת לעורר אמפתיה בקרב הצופים. לשני הפרקים הקודמים שהתמקדו בגודזילה היו הכנסות מאכזבות, על סף הכישלון, ולסרט הקינג קונג הייתה הצלחה מרשימה. הסרט הנוכחי הפך לרווחי ביותר בשנת הקורונה, ואני מרשה לעצמי לנחש שהדבר קשור בעיקר למפלצת הפרימטית ולא לחזרתה של לטאת-על. קונג המשיך לצמוח מהסרט הקודם, וכעת הוא כבר מתנשא לגובה של 90 מטר. חרף צמיחה זו נדרשת מידה מופרזת של אופטימיות כדי להאמין שהוא יוכל לעצור את גודזילה (גובה של 120 מטר, ופרץ אנרגיה קטלני מהפה).
5 צפייה בגלריה
מתוך "גודזילה נגד קונג"
מתוך "גודזילה נגד קונג"
מתוך "גודזילה נגד קונג"
העלילה מנצלת את ההבדל בין שתי המפלצות והופכת את קונג למי שמוביל את הסרט. זו שאנו אמורים לכאוב את כאב לקיחתה מאי הגולגולת לעבר אנטרקטיקה, ולהוקיר את חברותה עם ילדה חמודה וחירשת בשם ג'יה (קיילי הוטל) שאיתה יש לו דרך תקשורת ייחודית. אמה המאמצת של ג'יה, המדענית ד"ר איליין אנדרוס (רבקה הול), תיקח אותה מאזור סכנה אחד לאחר בדרך שהופכת אותה לאחת האימהות הגרועות בתולדות הקולנוע.
הסיבה להזזת קונג מאי הגולגולת היא מתקפה פתאומית של גודזילה על חופי פלורידה, ובעיקר על מתקן של תאגיד טכנולוגי נכלולי בשם אייפקס. וולטר סימונס (דמיאן ביצ'יר), הבוס של אייפקס, מגייס את המדען ד"ר נתן לינד (אלכסנדר סקארסגארד) כדי שיוביל משלחת עם קינג קונג לאנטרקטיקה, לשם גילוי פתח הכניסה המסתורי לפנים כדור הארץ. ההיגיון הוא שלקונג יש משיכה טבעית למקום שממנו הגיע, ולכן הוא ימצא את הפתח הנסתר. ההגעה לפנים כדור הארץ מוצדקת בקיומו של מקור אנרגיה ייחודי המצוי בו, ושאמור לאפשר להניע את הטכנולוגיה שתכריע את גודזילה. למרות שמדובר בתיאוריות ספקולטיביות ובכניסה למרחב שאותו אף עין אדם לא שזפה, יש לסימונס טכנולוגיות ייחודיות שפותחו עבור משימה מסוכנת זו.
5 צפייה בגלריה
מתוך "גודזילה נגד קונג"
מתוך "גודזילה נגד קונג"
מתוך "גודזילה נגד קונג"
בעולם שבתוך כדור הארץ יש כוח משיכה שעובד בכיוון ההפוך, וטריטוריה במראה פרהיסטורי שנראית כמוארת ע"י שמש למרות שלא ברור כיצד. גם מסרט מפלצות אפשר לבקש קצת פחות זלזול באינטליגנציה של הצופים. באותה רמת סבירות אפשר היה לטעון שכדור הארץ שטוח ומאוזן על גבם של שלושה צבי ענק.
במהלך העלילתי השני מדיסון ראסל מובילה את ידידה החנון ג'וש (ג'וליאן דניסון), וטכנאי של אייפקס בשם ברני (בריאן טיירי הנרי) לגילוי של הטכנולוגיה באמצעותה אייפקס תנסה להכריע את גודזילה. כצפוי, המערכה האחרונה תוקדש כולה לקרבות ענק שהיו אמורים להמית מאות אלפי בני אדם בין הבניינים הנופלים, אך הסרט משעמם בסטריליות שלו. בדרך מוזרה מכוניות ממשיכות לנוע על הכבישים שמעליהם מפלצות הענק נלחמות. בקיצור, אל תחפשו היגיון דמויות או עלילה, ואם כבר – אל תשחיתו את זמנכם.