בסוף השבוע האחרון נרשם ציון דרך בטלוויזיה האמריקנית: עונה 40 של "הישרדות" יצאה לדרך בהשתתפות 20 זוכים מעונות קודמות. האולסטארז של האולסטארז, האולימפוס של המשחק, המונדיאל של השורדים, הסופר-קלאסיקו בהנחיית ג'ף פרובסט, בקיצור הבנתם - אירוע חובה עבור המעריצים ואירוע מכונן בתרבות הריאליטי.
אם זה נשמע לכם כמו תיאור מופרז אתם כנראה לא ממעריצי התוכנית, שעלתה לאוויר לפני 20 שנה וצברה עדת מעריצים בכל העולם. אלה מנתחים כל צעד ומהלך כאילו מדובר מינימום בפרק של "משחקי הכס" או "השומרים", ושמות כמו בוסטון רוב, סנדרה דיאז ופרוואטי שלואו זוכים אצלם למעמד של כוכבי קולנוע.
לרגל העונה החגיגית, החלטנו לדרג את 20 הרגעים הגדולים של התוכנית, חלקם השפיעו באופן נקודתי על השורד, חלקם על המשחק כולו. ואם אתם לרגע תוהים מה ההבדל בין הגרסה הישראלית לגרסת המקור, זו בהחלט הכתבה בשבילכם.

20. שלושה אנשים חוטפים מכת חום, קיילב מפונה במסוק (עונה 32)

בעונה 32 גל חום תקף את קמבודיה, היכן שצולמה העונה. אחרי משימת סיזיפית במיוחד שנמשכה קרוב לשעה, שלושה שחקנים התמוטטו בסיומה: קיילב, שבעצם ניצח את המשימה, דבי וסידני. השלושה קיבלו מכת חום, אבל המקרה של קיילב היה הרציני יותר - הדופק שלו צנח והצוות הרפואי לא הצליח לייצב אותו. מסוק הפינוי הגיע במהרה כדי לחלץ אותו והוא יצא מהמשחק לקול דמעות של חבריו. בסוף הוא חזר לעונה 34, אבל גם שם הוא לא הגיע רחוק.


19. השפלה במועצת השבט (עונה 26)

מועצות שבט סופיות יכולות להיות אכזריות, בכל זאת - זוהי ההזדמנות היחידה של המושבעים לצאת נגד האנשים שהדיחו אותם ויושבים עכשיו בגמר. אבל רגע אחד צורם שמור לעונה 26, אז ברנדה אילצה את דון להוריד את השיניים התותבות שלה מול כל העולם כדי שהיא תצביע לה. אחרי מסע שכנועים ארוך ולא נעים לצפייה, דון הוציאה החוצה את השיניים שלה כדי להראות את אופיה האמיתי. ברנדה אגב עדיין לא הצביעה לה.


18. מייקל סקופין נופל לאש (עונה 2)

פציעה אייקונית נוספת היא של מייקל סקופין. בפרקים הראשונים של העונה השנייה היה נראה ששבט קוצ'ה עומד לקחת את השליטה במשחק אבל אז קרה טוויסט שאף אחד, כולל המפיקים, לא ציפה לו: מייקל סקופין, מי שנחשב למנהיג השבט, שאף עשן ליד המדורה - התעלף ונפל אל תוך האש. הוא פונה במסוק עם כוויות חמורות בידיים וכמובן שנאלץ לפרוש מהמשחק. שנים מאוחר יותר, בעונה 25, הוא חזר לשחק והגיע עד למקום השלישי, אך זמן קצר לאחר מכן שוב עורר תדהמה, הפעם בגלל סיבה אחרת לגמרי - כשנעצר באשמת פדופיליה ונכנס לכלא.


17. להוציא מהארון באמצע מועצת שבט (עונה 34)

אחד הרגעים המדוברים והשנויים במחלוקת שידעה התוכנית התרחש בעונה 34, כשבמועצת השבט, אחד המתמודדים, ג'ף וורנר, החליט להוציא מהארון את זיק סמית' ולחשוף שהוא טרנסקסואל. הסיבה לכך: להוכיח שהוא מתמודד לא אמין ובכך להסיט את המטרה ממנו. כצפוי, המהלך הבעייתי לא צלח וחברי השבט זעמו על מה שהוא עשה, בעוד שזיק ההמום ישב ושתק. וורנר הודח באותו ערב, ומאז מבלה את זמנו בהתנצלויות ובהאשמת ההפקה על היחס שנתנו לו והעריכה שקיבל.


16. לחלק את השבטים לפי גזע? לא באמריקה (עונה 13)

ככל שהמשחק התפתח, גם בחירת השבטים הראשונית הלכה והשדרגה. כך למשל, בעונה 12 החליטו המפיקים לחלק את העונה לארבעה שבטים לפי גיל ומגדר ולא באופן אקראי. אבל שום דבר לא הכין את המעריצים והמתמודדים לטוויסט של עונה 13 - חלוקה לפי ארבעה גזעים: אפרו-אמריקניים, אסייתים, היספניים ולבנים. פרק הבכורה גרר ביקורת קשה ברשתות החברתיות וכמה נותני חסות אף ניתקו את הקשר עם התוכנית. כמה פרקים אחרי, גם ההפקה הבינה שהיא נכנסה לברוך פוליטקלי-קורקטי והם ערבבו את השבטים מחדש די מהר. למרות הסערה, עונה 13 נחשבת לאחת העונות הטובות בסדרה, עם קאסט מגוון ומעניין ומאוד לא לבן, ועם שחקנים איקוניים שיצאו משם כמו פרוואטי, ג'ונתן פנר, אוזי ויול (המנצח של העונה שחזר לעונה 40).

15. עירום בתמורה לחמאת בוטנים (עונה 6)

ג'נה והיידי נחשבו לסוג של Mean Girls - הבחורות היפות והמרושעות שחושבות רק על עצמן. השתיים הצליחו להפוך אתגר די משעמם, כזה שבחן את הסיבולת של השורדים, לסנסציוני, כשהציעו לג'ף, מנחה התוכנית, שהן יתפשטו אם הוא יפרגן להן בחמאת בוטנים ועוגיות אוריאו. הוא כמובן קפץ על ההזדמנות (היום זה לא היה קורה בחיים) והביא להן את מבוקשן. הן בתמורה, ביצעו את חלקן בהסכם ותוך כדי שהן יורדות מהעמוד של המשימה, גם הורידו את מלבושיהן. הצופים נאלצו להסתפק בחזות מטושטשת של השתיים, אבל זה הספיק כדי להכניס את הרגע ההוא לפנתיאון הרגעים הגדולים של התוכנית.


14. ההטרדה המינית הראשונה ולא האחרונה (עונה 8)

עונה 8 הייתה עונת האולסטארז הראשונה של התוכנית, אליה חזרו 16 שורדי עבר גדולים, בהם גם סו וריצ'רד האץ', שהשתתפו בעונה הראשונה. השניים לא הסתירו את חוסר החיבה שלהם אחד כלפי השנייה וכשנפגשו במסגרת אחד האתגרים, האץ' היה עירום כביום היוולדו (דבר שהוא נהג לעשות עוד מהעונה הראשונה שלו). כשהוא עמד קרוב לסו הוא התחכך בה באופן גס ולא נעים, לקול צחוקם המשועשע והנבוך של שאר השורדים.
יום למחרת התברר שסו ממש לא הייתה משועשעת מהתקרית, האשימה את ג'ף ואת ההפקה שאפשרו לדבר כזה לקרות ופרשה מהמשחק בזעם. מה שבלט אז, ובעיקר עכשיו, זו העובדה שאף אחד לא ממש לקח אותה ואת האשמותיה ברצינות. כאמור, היום זה כבר לא היה קורה, בטח לא אחרי אירועי עונה 39 (ועוד נגיע לכך בהמשך).


13. ברנדון עובר התמוטטות עצבים - והשבט מדיח אותו על המקום (עונה 26)

לאורך השנים היו הרבה מתמודדים הזויים ב"הישרדות", כאלה שלא ברור כיצד עברו אבחון פסיכולוגי לפני שנכנסו למשחק. אחד מהם הוא ברנדון האנץ', אחיינו של ראסל האנץ' הידוע לשמצה. בעונה השנייה שלו (ולא שבראשונה הוא היה שפוי מי יודע מה), ברנדון התפרץ על פיליפ ושפך את כל האורז של השבט שלו. לשבט נמאס מהתפרצויות הזעם שלו והם החליטו להפסיד בכוונה במשימת החסינות כדי לשלוח אותו להדחה. אבל רגע לפני שהמשימה התחילה, ברנדון שוב התפרץ על פיליפ ועל כל השבט, מה שגרם לג'ף להכריז על מועצת שבט מאולתרת ומיידית. ברנדון הודח וג'ף אפילו לא נתן לו לחזור לשבט לקחת את הדברים שלו מחשש שאולי הוא ינהג באלימות. יש לציין שבמהלך כל הרגע המאוד לא נעים הזה לצפייה, ג'ף עיסה את כתפיו של ברנדון וניסה להרגיע אותו, מה שהפך את כל הסיטואציה לביזארית במיוחד.


12. סירי מודחת אפילו שאף אחד לא הצביע לה (עונה 34)

סירי פילדס נחשבת לאגדה חיה ב"הישרדות". היא נרשמה לעונה 12 אחרי שהחליטה לקום מהספה שלה ולהפסיק להיות בטטת כורסה, ומאז הפכה לאחת השחקניות האהובות בתוכנית. היא השתתפה במשחק ארבע פעמים, אבל בעונה 34 קרה משהו שלא קרה באף עונה ב"הישרדות": היא הודחה למרות שאף אחד לא רשם את השם שלה. למה? כי לשאר השחקנים האחרים היו פסלוני חסינות ושלל יתרונות שמנעו מהם להיות מודחים (ומן הסתם שהמעריצים, שגם ככה חמים על כל הטוויסטים החדשים והכמות המוגזמת של פסלוני החסינות שמסתובבים במשחק, זעמו ובצדק).


11. תנועת METOO# הגיעה להישרדות, בערך

בעונה 39 אירע אחד האירועים השחורים בתולדות התוכנית. קלי הרגישה שהיא מוטרדת מינית על ידי דן, מלהק הוליוודי שלא הפסיק לגעת בבנות השבט. בעודה מספרת זאת כחלק מווידוי שגרתי בתוכניות ריאליטי, אנשי ההפקה התערבו בשידור לראשונה בתולדות התוכנית, ושאלו אותה אם היא רוצה שהוא יודח מהמשחק. היא החליטה שלא, בידיעה ברורה שהצעד עלול לפגוע בה ולכן פנתה לאפיקים אסטרטגיים. היא סיפרה למיסי, היריבה שלה, שדן נוהג לגעת בה ושתיהן החליטו שהן ידיחו אותו. אבל אז העניינים הסתבכו: מיסי חשבה שקלי עבדה עליה ושהיא מתכננת להדיח אותה (מה שלא היה רחוק מהמציאות), וביחד עם חברתה אליזבת הן החליטו לספר לכולם שדן הטריד אותן אבל בפועל רשמו את השם של קלי ועשו לה בליינסייד אכזרי (לבסוף, אגב, דן הודח מהמשחק על ידי ההפקה, אחרי שנגע באחת מנשות הצוות באירוע שלא צולם).
האירוע קרה אמנם לפני עונה אחת בלבד, אך יש לו השלכות משמעותיות על התוכנית כולה. המפיקים זכו לביקורת קשה על כך שלא הדיחו את דן מיד והנהלים בנוגע לאילו שקרים אפשר לספר חודדו (אסור להאשים אף אחד בהטרדת שווא, למשל). זו גם הסיבה שבעונה 40 החליטו לוותר ברגע האחרון על ריצ'רד האץ' (לאור האירוע שבמקום 15) ולא להסתבך שוב עם דעת הקהל.


10. המשחק המושלם של קלי (עונה 31)

קלי וונטוורת' שיחקה שלוש פעמים וסיפקה שלל רגעים מבדרים ואהובים, אבל השיא היה בעונה 31 כשהפתיעה את כל השבט עם אליל חסינות. היא השתמשה בו בחוכמה וביטלה תשעה קולות נגדה, מה שגרם להדחה של אנדרו סאווג'. האמת שהכול מושלם בהדחה הזאת - מההפתעה של כל המשתתפים כשהיא מוציאה את האליל ועד הכיף שלה עם סיירה. לא סתם היא אחת השחקניות הדומיננטיות והאהובות במשחק, ונחשבת למלכת פסלוני החסינות בזכות הנחישות שלה לחפש אותם (סטטיסטית, לרוב גברים הם אלה שמוצאים את הפסלונים).


9. נאום העכברוש והנחש של סו (עונה 1)

העונה הראשונה ששודרה אי שם בשנת 2000 סיפקה לא מעט רגעים גדולים: ההדחה הראשונה אי פעם (סוניה, היית נהדרת), הבליינדסייד הגדול הראשון (גרטשן, מתי תחזרי לעונה נוספת?) וכמובן הברית הראשונה, שהקים וייסד המנצח העתידי, ריצ'רד האץ'. אבל אין רגע זכור יותר מזה שהתרחש בפרק הגמר, כשעל ספסל הגמר ישבו האץ' ולצידו קלי וויגלסוורת'. כשהגיע תורה של המושבעת סו, היא לא חסכה במילים והוציאה את עצביה על השניים שמולה, כשהחוטפת העיקרית הייתה וויגלסוורת'.
סו הבטיחה לה שאם היא תראה אותה גוססת מצמא בצד הדרך, היא לא תעצור להגיש לה כוס מים. האץ' כונה נחש והיא זכתה לכינוי עכברוש. "כמו בטבע, גם כאן הנחש יאכל את העכברוש", אמרה וחזתה נכונה שהקול שלה יהיה זה שיביא לניצחון של האץ'. הנאום הבוטה (בלשון המעטה) השאיר את שאר המושבעים ובעיקר את הצופים פעורי פה, הוליד את הכינוי "מושבע מריר" ובעיקר גרם להבנה שאומנם מדובר במשחק, אבל הרגשות אמיתיים לגמרי.

8. גם לקח את האוטו וגם לא עמד בהבטחה (עונה 14)

רגע שהכעיס לא מעט מעריצים התרחש כשיאו מן צ'אן, אחד השחקנים האהודים בעונה 14 ובכלל, הציע עסקה לדרימז. כאשר נשארו רק שישה שחקנים, יאו מן זכה במכונית. הוא הציע לתת אותה לדרימז, שחזק ממנו פיזית, בתמורה לכך שאם דרימז יזכה בשרשרת חסינות במשימת ההדחה - הוא יעביר לו אותו. דרימז הסכים, אך ברגע האמת - לאחר שאכן זכה בחסינות - הוא חזר בו וסירב לתת אותה ליאו מן. יאו הודח באותה מועצת שבט, בלי המכונית שזכה בה, ודרימז נחשב עד היום לאחד השורדים היותר ידועים לשמצה.

7. הצעת נישואים בגמר (עונה 8)

תשכחו מ"הרווק" ושאר תוכניות השידוכים למיניהן - אם יש תוכנית שמצטיינת בלשדך בין המתמודדים, זו ללא ספק "הישרדות". בין אם מדובר בשורדים ששיחקו באותה עונה והתאהבו, או שורדים מעונות שונות שהכירו מחוץ למשחק - התוכנית נותנת פייט לקופידון.
הזוג הכי מפורסם שיצא מהתוכנית הוא ללא ספק רוב מריאנו ואמבר ברקיץ'. השניים כרתו ברית כבר בתחילת העונה, שהתפתחה לסיפור אהבה ענקי. הם הגיעו יחד לגמר, ורגע לפני שהוקראו הקולות בשידור חי ואמבר הפכה למנצחת הגדולה, רוב כרע ברך והציע לה נישואים. הם עדיין נשואים באושר והורים לארבע בנות, ומאז מריאנו הצליח לזכות בעצמו (בניסיון הרביעי שלו ומול קאסט גרוע למדי, אבל את הדיון על כך נשאיר לפעם אחרת). שניהם חזרו ביחד לעונה 40 והם ינסו להביא עוד שני מיליון דולר הביתה (בניגוד לעונות אחרות, בעונה הזו הפרס הכספי יהיה כפול), אמבר אפילו אמרה בקדימונים שהיא מוכנה לנצח את בעלה שוב. זו אהבה.


6. ואז היא הדיחה את אמא שלה (עונה 27)

בעונה השנייה של "דם נגד מים", שבה קרובי משפחה ואהובים שיחקו ביחד, סיירה שיחקה עם אמא שלה לורה. ככל שהמשחק התקדם ולאחר שנשארו שמונה שחקנים, טייסון אמר לה שהיא צריכה להצביע נגד אמא שלה. רגע לפני ההצבעה היא אמרה ללורה שהיא חושבת שיש לה סיכוי יותר טוב לנצח ולכן היא הולכת להדיח אותה. אחרי לבטים רבים, סיירה החליטה שזה הצעד הנכון עבורה ומלבד "לורה" היא כתבה גם "אמא" על פתק ההצבעה. היו הרבה דמעות במועצת השבט וזאת הייתה הפעם הראשונה והיחידה שמישהו הדיח קרוב משפחה או אהוב בתוכנית.
2 צפייה בגלריה
הישרדות סיירה מדיחה את אמא שלה
הישרדות סיירה מדיחה את אמא שלה
סיירה ורגע ההדחה קורע הלב. מתוך "הישרדות"
(צילום מסך)


5. סטפני נשארת לבד (עונה 10)

עונה 10 הצליחה להפתיע עם כמה דברים שלא קרו מעולם בתוכנית. שני שורדים שהודחו עוד לפני מועצת השבט הראשונה (ג'ולנדה וג'ונתן, בקושי הכרנו אתכם!) ושבט כל כך גרוע וחסר מזל, שהפסיד בכל אתגר חסינות אפשרי. דווקא בעונה הזו ההפקה חמדה לצון והחליטה שלא לערבב בין השבטים, מה שהוביל לכך ששבט אוגקור נאלץ ללכת לכל מועצת שבט ולהדיח את חבריו ברצף, עד שנשארה בו רק שורדת אחת – סטפני לגרוסה. רוח הלחימה וסטטוס האנדרוג שלה הפכו אותה לפייבוריטית של העונה וגם עזרו לה לשרוד עוד כמה הדחות לאחר שלב המיזוג. רגע ראוי לציון נוסף שקשור אליה התרחש בעונה 11, אז היא ובובי ג'ון, שורד נוסף מהשבט המפסיד, קיבלו צ'אנס נוסף וחזרו לשחק. לבובי ג'ון זה פחות עבד, סטפני הגיעה לגמר אבל הפסידה בו לדני בוטרייט (שחוזרת לעונה 40).
2 צפייה בגלריה
הישרדות סטפני
הישרדות סטפני
נשארה לבד. סטפני
(צילום מסך)
4. הצעד הכי טיפשי בהיסטוריה של המשחק (עונה 16)
האמת שכבר קצת נמאס לשמוע על הסיפור עם אריק והשרשרת, שמוזכר בכל כתבה או דיון על "הישרדות". ובכל זאת, אי אפשר לעשות כתבה על הרגעים הגדולים של התוכנית מבלי להזכיר את הרגע שבו אריק נתן לנטלי את שרשרת החסינות בעונה 16 כדי להוכיח לה נאמנות.
תזכורת: ברית הנשים עם השם הכי טוב בעולם - בריגדת האלמנות השחרות - התכוונה להדיח את אריק אבל הוא זכה במשימת חסינות אישית. במקום לוותר הן החליטו להילחם ושכנעו אותו להביא לאחת מהן את השרשרת. באופן מפתיע זה עבד, והוא הודח מיד לאחר שהעביר את השרשרת. לצעד הזה היו כמה השלכות לגבי המשחק כולו. מעבר לבדיחה הקבועה על חשבונו של אריק שחוזרת על עצמה כל כמה עונות, פרוואטי הוכיחה שהיא מאסטר מיינד מהלך שצריך להיזהר ממנו, ומאז בכל פעם שגבר רק שומע את צירוף המילים "ברית נשים"', הוא משקשק מפחד.


3. שקר הסבתא המתה של ג'וני פיירפליי (עונה 7)

בעונה שבע המתמודדים כבר ידעו ששקרים מסופרים על ימין ועל שמאל ושכל דבר שנאמר להם צריך להילקח בערבון מוגבל, אבל אף אחד לא ציפה למעשה של ג'וני פיירפליי. למרות שהוא זכה לתדמית מפוקפקת בעיני האחרים, פיירפליי הצליח להגיע לשלב מתקדם של המשחק, שבו מבקרים על האי בני המשפחות והחברים של השורדים. את פיירפליי ביקר חברו הטוב שבישר לו על מותה של סבתו האהובה. השורד השבור סיפר בדמעות עד כמה היה קשור לסבתו, וזכה לרחמיהם של שאר השורדים, שהפסידו באתגר בכוונה כדי לתת לו את הניצחון. מה שהם לא ידעו הוא שמדובר בשקר שתוכנן היטב עוד לפני הגעתו של פיירפליי לאי, אז סיכם עם החבר שבמידה והוא מגיע, עליו לספר את סיפור הסבתא.
התוכנית הזדונית עבדה, פיירפליי זכה לסימפתיה ושאר השורדים גילו את התרמית רק כשצפו בפרק בטלוויזיה, שם ראו, עם שאר הצופים, את פיירפליי בווידוי זחוח מספר על מה שעשה. ג'ף עצמו סיפר שגם אנשי ההפקה לא ידעו מראש מה תיכנן פיירפליי ורק כשהתקשרו לאחר מכן לבית המשפחה להציע את תנחומיהם, גילו שהסבתא בריאה, שלמה ולא מבינה על מה מדובר. בזכות הצעד הזה, גם היום, אחרי 39 עונות, פיירפליי נחשב לאחד הנבלים הגדולים שידעה התוכנית.


2. סנדרה זוכה בפעם השנייה (עונה 20)

למרות שרבים מאמינים שפרוואטי הייתה צריכה לזכות בעונה 20, אי אפשר לקחת מסנדרה את הניצחון ההיסטורי שלה. היא הייתה הראשונה והיחידה שניצחה פעמיים את המשחק ועל כן מגיע לה מקום מיוחד בהיכל התהילה של "הישרדות".
סנדרה יוצאת דופן בכל כך הרבה מובנים משאר השחקנים האחרים. היא לא הכי חזקה וממש לא הכי חברותית, אבל היא מסוגלת לראות את המשחק מהקו האחורי, להבין מי נגד מי ולפעול בראש ובראשונה למען עצמה באופן חכם ומושכל. ככה היא הצליחה לנצח את המשחק הזה בפעם הראשונה והאסטרטגיה הזאת עזרה לה גם בפעם השנייה. האם היא תצליח בפעם השלישית? עם המטרה שיש לה הגב זה יהיה מאוד קשה.


1. איך נפלו גיבורים? בגלל פרוואטי (עונה 20)

אחד המהלכים האהובים והאיקונים בתוכנית, שכמובן שייכים לפרוואטי. בעונה 20, נבלים נגד גיבורים, פרוואטי השתמשה נכון לא רק בפסלון חסינות אחד, אלא בשניים. לא רק זה - היא אפילו לא השתמשה בהם עבור עצמה ונתנה אותם לג'רי וסנדרה, שתי בעלות בריתה, וג'יי טי הודח בבליינסייד אכזרי. בזכותה, ברית הנבלים הפכה לדומיננטית והם הדיחו את כל הגיבורים. בגמר בסוף ישבו סנדרה, ראסל ופרוואטי, כולם מברית הנבלים והיא הפסידה לסנדרה בשלושה קולות.